شما اینجا هستید   |

    عمومی : امام زدایی از دفاع مقدس برای جذب مخاطب! | سخنرانی در مراسم تجلیل از اکبر شریعت

مراسم پاسداشت «اکبر شریعت» رزمنده حماسه‌سرایی که این شعر را سروده بود و دست اندرکاران ساخت آن کلیپ جاودانه،  همراه با تقدیر از شعر ماندگار “کربلا کربلا” در موسسه فرهنگی اوج برگزار شد.

tajlil-akbarshariat921213

در این مراسم محمدحسین جعفریان گفت: کسانی که سرود کربلا کربلا را می‌شنوند، بدانند این اثر قابلیت دارد که به ثبت ملی برسد و شاخص‌های نمادین دفاع مقدس محسوب می‌شود. بسیاری از نسل‌های بعدی که این اثر را بشنوند می‌توانند جنگ را حس کنند.
محمدحسین جعفریان در ادامه یکی از اشعارش را خواند.
در ادامه این مراسم مصطفی دالایی فیلمبردار این مستند گفت: ما به پیشنهاد شهید رضا مرادی نسب قرار بود به جبهه برویم و از موضوعات این چنینی برنامه تهیه کنیم و قرار نبود از نبرد رزمندگان فیلم بگیریم.
دالایی در ادامه گفت: قرارگاه‌ها را یک به یک می‌گذراندیم تا موضوعی شبیه مداحی‌های آهنگران پیدا کنیم.
وی افزود: از قرارگاه خاتم که رد می‌شدیم یک سوله‌ای را دیدیم که از آن صدایی بیرون می‌آمد این صدا ما را جذب کرد. اما نمی‌دانستیم که کسی دارد همان موقع آن را می‌خواند یا نوار است. جلوتر که رفتیم پوسترهای رزمندگان مشخص شد و فهمیدیم که اینجا خبری است. وقتی که رسیدیم آقای شریعت همین مداحی‌شان به پایان رسیده بود. از مسئولین خواهش کردیم که یک بار دیگر ایشان این مداحی را تکرار کنند تا ما فیلمبرداری کنیم.
دالایی ادامه داد: چند ساعت گردان‌های ارتش در آن سوله بودند که دوست داشتند مداحانشان آن روز مداحی کنند، چرا که ظهر عاشورا بود. اما به خاطر ما آقای شریعت مجددا مداحی‌شان را اجرا کردند و خوب یادم است که عده‌ای سعی داشتند ایشان را پائین بکشند تا مداح خودشان بخواند.
در ادامه این برنامه محمد صدری از دیگر عوامل این مستند، گفت: آقای طلایی همکار دیگر ما به شدت دچار گرما بود. ایشان از در بیرون رفت تا هم آبی بخورد و هم دندانش را که درد می‌کرد ساکت کند. وی بیرون از سوله تانکری را دید و روی شن‌های داغ دویده بود به سوی تانکر صورتش را شسته و سرش را زیر تانکر گرفته بود بعد از این کار متوجه شد که این آب نبوده بلکه شربت بوده و همین باعث شد که موهایش نوچ شود و بچه‌ها برایش تا مدت‌ها دست گرفته بودند.
طلایی با ذکر این خاطره که یک بار قرار شده بود با نادر طالب‌زاده در مورد چند بسیجی فیلم بسازیم، گفت: چند قایق کوچک از بچه‌های بوشهر بودند که رفتند سراغ جنگ با ناوهای آمریکایی، چند سال بعد من و نادر طالب‌زاده به یکی از روستاهای بوشهر رفته بودیم تا از یکی از بازماندگان این اتفاق فیلم بگیریم. او که یک نوجوان بود، گفت: آمریکایی‌ها چند تیر به زانویم زدند و برای گرفتن اطلاعات آب تاید به او خورانده بودند اما نتوانسته بودند از او اطلاعاتی بگیرند.
وی در پایان اظهار داشت: جالب است که آمریکایی‌ها که به رنبویشان می‌نازند، نتوانستند از یک جوان 15 ساله حرف بکشند.
قاسمی: باید هنری آموخت که راه ستیز با جهانخواران را بیاموزد
در ادامه این مراسم سردار سعید قاسمی اظهار داشت: اثرهای خاص در زمان، مکان و شرایط خاص اتفاق می‌افتد.
وی با اشاره به اثر ماندگار «کربلا کربلا ما داریم می‌آییم»‌ گفت: باید از خود بپرسیم که این نفس حقی که این سرود را ماندگار کرد برای چه شرایطی بود؟ این اتفاق در قرارگاه کربلا و در ظهر عاشورا صورت گرفت حتی سینه‌ زدن رزمنده‌ها در آن روز، خاص بود. یک اتفاقی آنجا افتاد و یک بار خدا توفیق داد تا این اثر ثبت و ماندگار شد؛ البته گاهی صحنه‌هایی هم در جنگ ثبت نشد زیرا که همه محرم نبودند.
سردار قاسمی ادامه داد: بعضی کارها از حلقوم تاریخ بیرون می‌آید؛ بنده هر وقت سرود «کربلا کربلا ما داریم می‌آییم»‌ می‌شنوم همان حالات رزمندگان در بنده تکرار می‌شود؛ این سرود من را به یاد آقای سپهر، آغاسی و سیدحسینی می‌اندازد و همه مظلومیت‌هایی که بر اینها گذشت.
این پژوهشگر دفاع مقدس بیان داشت: شریعت در شیراز هم غریب است چرا که همه فکر می‌کردند او شهید شده و زمانی که داستان غربت او را شنیدند چیزهایی گفتند که غم خودم را فراموش کردم.
این فرمانده دوران دفاع مقدس یادآور شد: انگار نوشته شده برخی از آدم‌ها اینطور زندگی کنند. آقای روح‌الله عزیز چقدر گوش کردیم فرمایش شما را که فرمودید این افراد در پیش‌ و خم زندگی فراموش نشوند!
وی افزود: از خدا بخواهیم برای هر کدام از ما حداقل اینطور بنویسد که یک اثر عاشورایی از خود باقی بگذاریم؛ سید شهیدان اهل قلم می‌گوید، اثر، ماندگار نمی‌شود مگر اینکه فقط و فقط برای رضای خدا باشد؛ ما و منی در آن نباشد.
سردار قاسمی یادآور شد: تنها هنری مورد قبول خدا است که صیقل‌دهنده اسلام ناب و اسلام پابرهنگان در تاریخ تلخ مظلومیت باشد. هنری پاک است که کوبنده سرمایه‌داری مدرن، کمونیسم خون‌آشام، نابودکننده اسلام رفاه، تجمل، اسلام التقاط، اسلام سازش و فرومایگی، اسلام مرفهین بی‌درد و اسلام آمریکایی باشد.
وی خاطرنشان کرد: تنها باید به هنری پرداخت که راه ستیز با جهانخواران شرق و غرب و در رأس آنها آمریکا را بیاموزد.
امام زدایی از دفاع مقدس برای جذب مخاطب!
 
در ادامه این مراسم وحید جلیلی گفت: در این اثر شما دفاع مقدس را یک موضوع با هویت می‌بینید. هم هویتی دینی و اسلامی دفاع مقدس را می بینید و هم هویت انقلابی، سیاسی اعتقادی و فکری دفاع مقدس را می بینید.
 
وی اظهار داشت: چیزی که اتفاقا امروز تلاش می شود که دفاع مقدس از آنها فارغ شود. تلاش می شود گاهی تصاویری از دفاع مقدس نشان داده شود که بعد سیاسی آن کاملا ناپدید است.
 
وی بیان داشت: فیلم ساخته می شود راجع به شهید اما بعضی از زوایای شخصیتی وی برتابیده نمی‌شود و آن را حذف می‌کنند.
 
جلیلی در ادامه افزود: چند سال پیش در مورد یکی از فیلم ها که راجع به دو شهید بود با دوستی صحبت می‌کردم، پرسیدم خیلی عجیب است که در خانه این شهید یک عکس کوچک هم از امام خمینی نیست، او گفت: کارگردان خواسته فیلمی بسازد که برای همه جاذبه داشته باشه. یعنی امام زدایی از دفاع مقدس برای جاذبه!!!
 
وی ادامه داد: چیزی که دارند بدجور رویش کار می کنند ارائه یک تصویر انسانی است از شهید. و خیلی بچه بسیجی‌ها باید مواظب باشند آثار این چنینی را به مرور و به بهانه های مختلف به ما قالب نکنند.
 
وی با بیان اینکه در این اثر نشان می‌دهد شهیدی که می رود خط مقدم جبهه و می جنگد پیوند جدی دارد با رجایی، بهشتی، باهنر، عراقی و دستغیب افزود: شهدای ما یک شناسنامه سیاسی هم دارند چرا عده‌ای می‌خواهند این شناسنامه را باطل کنند؟انگار نه انگار که اینها وصیت نامه هایی دارند که در آن آرمان هایشان و اصولی طرح شده.  دائم از این مسائل می کاهند که به قول خودشان موضوع دفاع مقدس را جذاب کنند.
 
جلیلی با اشاره به مداحی «کربلا کربلا ما داریم می‌آییم» گفت:‌ این اثر یک نگاه روبه جلو دارد. یک نگاه نوستالژیک ندارد به دفاع مقدس و روز عاشورا بلکه تاریخ آینده جهان را در نظر دارد.
 
وی افزود: کربلا یک مقصد جغرافیایی برای ما نیست و یک مقصد تاریخی است و به کربلا نگاه رو به افق دارد و این واقعه را پیش روی خود می بیند نه پشت سر. این یک نکته مهمی است و انرژی که در این اثر است که رزمندگان با این شور با آقای شریعت همراهی می‌کنند برخلاف آن است که کربلا را مثل متحجرین بینند که صرفاً به سوگ آن بنشینند، این درس‌هایی است که می‌توانیم از این اثر بگیریم.
 
جلیلی گفت: اواخر عمر امام(ره) برخی اراجیفی مطرح کردند که حضرت امام(ره) در همان برهه پیامی دادند و فرمودند: ما در جنگ ابهت ابرقدرت‌ها را شکستیم و دوست و دشمن‌مان را شناختیم و بالاترین دستاورد دفاع مقدس استمرار روح اسلام انقلابی بود.
 
وی در پایان اظهار داشت: در این اثر هم عاطفه، هم دین و هم اسلام وجود دارد، یک اثر کوتاه با کمترین جلوه‌گری‌های هنری که هنوز دلنشین و زنده است. این اثر به خاطر انرژی‌ که در آن است همچنان بعد از 30 سال زمزمه شدنی و روح‌بخش است.
در ادامه این برنامه نقیبی هم به ذکر خاطره پرداخت و اینکه چگونه توانست آقای شریعت را پیدا کند.
وی گفت: من خیلی کنجکاو بودم و همیشه به دنبال ایشان می‌گشتم البته مانند برخی از دوستان فکر می‌کردم ایشان به شهادت رسیده‌اند.
نقیبی ادامه داد: نهایتاً به ذهنم خطور کرد توسط 118 شهر شیراز اقدامی کنم. 5 شماره از مخابرات به من دادند که هر 5 شماره به نام فردی به نام اکبر شریعت بود جالب است برایتان بگویم اولین شماره به اسم پیرزنی بود که وقتی تماس گرفتم با عصبانیت جوابم را داد. دومین شماره را که گرفتم کسی گوشی را برداشت و وقتی فهمید من دنبال چه کسی هستم گفت: آقای شریعت که شما به دنبالش هستید با آنی که پشت خط با شما صحبت می‌کند زمین تا آسمان متفاوت است. شماره سوم را کسی جواب نداد تا اینکه رسیدم به شماره چهارم، خودش بود. صدایم از خوشحالی می‌لرزید ایشان واقعاً گمنام بودند.
وی ادامه داد:‌ خدمت آقای حسینی‌پور نویسنده کتاب پایی که جا ماند بودم قرار شد با ایشان برویم دنبال آقای شریعت و رفتیم جنوبی‌ترین نقطه شیراز. آقای حسینی‌پور خانه را که دید باورش نمی‌شد، در باز شد و آقای شریعت آمد بیرون. حسینی‌پور وقتی او را در قاب رنگ ‌و رو رفته در خانه‌‌اش دید با کت و شلوار نشست کف خیابان و با گریه شروع کرد به خواندن «کربلا کربلا ما داریم می‌آییم».
در ادامه این مراسم از اکبر شریعت نیز دعوت شد تا دقایقی را به ایراد سخن بپردازد که وی ضمن حضور در جایگاه عنوان کرد: من بچه‌ داراب فارس هستم و برادرم شهید مسلم شریعت نیز در سن 16 سالگی به عنوان یک بسیجی در عملیات رمضان مرحله دوم سال 61 به شهادت رسید.
شریعت در خصوص اینکه چطور این شعر حماسی را سروده است، گفت: هفت محرم سال 1363 عصر بود که روی خاکریز نشسته بودم با خودم فکر می‌کردم همه برادران دارند به شهادت می‌رسند پس من چکار کنم. در این فکر فرو رفتم که اینها همه به خاطر کربلا این کار را کرده‌اند و اینجا بود که با مطلع «کربلا کربلا» شروع کردم. این مداحی را وقتی 35 سالم خواندم.
این مراسم با تقدیر از عوامل سازنده این مستند و همچنین اکبری شریعت به پایان رسید.
تگ های مطلب :
دسته بندی : عمومی
به اشتراک بگذارید : | | |