شما اینجا هستید   |

    عمومی : امروز هر چه هنرمندان مسلمان تجليل و تشويق بشوند جا دارد| همایش اکران کنندگان مردمی جشنواره عمار

jalili-ammar911219

وحید جلیلی رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره مردمی فیلم عمار با اشاره به تدوین “منشور هنر از نگاه مقام معظم رهبری” در دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی گفت:

“هنر مطلوب در جمهوری اسلامی سه محور اساسی دارد که عبارتند از 1) گسترش کمی 2) ارتقاء کیفی 3) جهت گیری ارزشی”

جلیلی ادامه داد:”ما معتقدیم که هنر باید در جامعه انقلابی و اسلامی گسترش کمی پیدا کند. یعنی چه در بعد تولیدات هنری و چه در بعد مصرف و استفاده از اثار هنری باید همه گیر شود.” آیت الله خامنه ای نظرشان این است که :

“کسی که از تئاتر، نقاشی، عکس و شعر چیزی نمی فهمد راه های معرفت به رویش بسته است. ملتی که اینها را ندارد دریچه ای به روی او بسته است. همه آحاد مردم در کشور باید از امکان بهره فرهنگی متمکن شوند. مسئله فرهنگ و هنر از مسائل اصلی زندگی بشر است.”

در جای دیگری نیز گفته اند:

“بسياري از افراد خودشان نمي‌دانند كه محتاج كتاب و مطبوعات و محتاج شنيدن شعر و ديدن انواع و اقسام هنر و جلوه هاي هنري هستند. اصلاً خودشان هم توجه ندارند. مثل انساني كه توجه ندارد به پروتئين و ويتامين و غذاي مخصوص احتياج دارند طبيعي است كه بايد برايش فراهم كنند. بنابراين گسترش كمي فرهنگ يك كار اساسی است كه به عهده همه بخشهاي فرهنگي است كه در كشور وجود دارد. بخصوص علماي دين مي‌توانند در اين بخش خيلي مؤثر باشند. عناصر فرهنگي و روشنفكران در هر جامعه در هر وقت از كشور و سطح استان مي‌توانند تأثير بگذارند و مثل به مشعلی اطراف خودشان را روشن كنند.”

جلیلی در ادامه اظهار داشت:

“به جریان انداختن حرکت های بزرگ که لازمه تأسیس نظامهای آرمانگراست، این یکی از لوازم اساسی اش استفاده از هنر است. “

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مولفه ارتقای کیفی هنر بر این سخن رهبری تاکید کرد که :

” هنر انقلاب از آنجا كه بايد عامل مفاهيم نو و قهراً ناآشنا باشد و از آنجا كه بايد با همه معارضه‌ها و خصومت هایي كه هيچ انقلابي از آن مصون نیست درگير شود و از آنجا كه بايد معارف نوين را در اينها راسخ و ماندگار سازد ناگريز بايد هنري ممتاز و فاخر و پيشرو باشد”

جلیلی در بحث ارتقاي كيفيت؛ شرط اول را بحث خودباوري و عزم دانست و نیز شناسايي استعدادها؛ آموزش و نقد را از لوازم مهم این مقوله ذکر کرد و لزوم پدید آمدن فضای حمایت انتقادی از هنر انقلاب اسلامی را با یادآوری جملاتی از رهبری انقلاب متذکر شد:

“با پيروزي انقلاب اسلامي گروهي از هنرمندان به خدمت آرمانهاي آن درآمدند، گروهي بي‌تفاوت ماندند وگروهي نيز راه عناد در پيش گرفتند. استعدادهاي جديدي وارد عرصة هنر شدند و رشته‌هاي مختلف آثار بعداً درخشاني آفريدند. با مرور زمان بعضي از هنرمندان با همان احساساست ديني وانقلابي با انگيزه‌هاي پاك و شفاف احساس كردند كه بي‌پناهند و احتياج داشتند كه يك دستگاهي از آنها حمايت كند و آنها را در کار و رشته خودشان تقويت كنند، به آنها ميدان و امكانات بدهد تا بتوانند بنیه های فنی و هنري خودشان را قوی كنند و ببالند و بدرخشند. اين اتفاق نيفتاد يا همه جا نيفتاد. عده‌اي مغلوب شدند، عده‌اي خودشان را باختند و عده‌اي هم کنار گذاشتند و رشد نكردند و امروز هر چه هنرمندان مسلمان تجليل و تشويق بشوند جا دارد اين يك وظيفه بزرگ است.”

جلیلی در ادامه تاکید کرد:اگر حلقه‌هاي جدي نقد شكل بگيرد، نقد به هر دو معنايش هم به معناي ديدن ارزشهاي يك اثر و هم كاستيها و ضعف‌هايش، اگر اين اتفاق بيفتد هم در روحيه دادن به هنرمندان و هم در تبديل دغدغه‌هاي هنري به دغدغه‌هاي فراگير عمومي تاثير خواهد داشت”

جلیلی همچنین مولفه هاي جهتگیری ارزشی در دو حوزه آثار هنري و جريانهاي هنري را تشریح و نسبت به آثار و جریانهای شبه دینی و شبه انقلابی هشدار داد. وی ایمان؛آرمان و امید را سه مولفه و معیار اصلی هنر انقلاب اسلامی برشمرد که توجه همزمان به این سه موجب جلوگیری از لغزش خواهد شد.

تگ های مطلب :
دسته بندی : عمومی
به اشتراک بگذارید : | | |