شما اینجا هستید   |

آبان و آذر 83

√ بعدالتحريرهاي قبلي را مي‌خواندم. يادم از كشته خويش آمد و هنگام درو و بيشتر از كشته‌ها يادم از نكشته‌ها آمد.

√ نظرخواهي را لطفاً پر كنيد و بفرستيد.

√ خبرگزاري مهر را بايد بشناسيد. الحق به نسبت مدتي كه راه افتاده خوب كار كرده است. زير مجموعه سازمان تبليغات است و يك جورهايي با سوره خواهر و برادر مي‌شوند. جالب است اما که از 11 شماره سوره فقط، 2، 3 تايش را معرفي كرده است. جالب اينجاست كه صفحات فرهنگي و فكري‌اش پر است از خبرهايي در مورد انتشار نشريات و كتابهايي كه نسبت خواهر برادري هم با مهري‌ها ندارند. به اين مي‌گويند مبارزه با تبعيض از نوع سوم.

√ باز گلي به گوشه جمال مهر. سايت لوح كه متعلق به خود حوزه هنري است و نسبتش با سوره از خواهر برادري هم گذشته. دوستان لوح در مبارزه با پارتي بازي و تبعيض دست مهري‌ها را هم از پشت بسته‌اند و از مجموع 11 شماره فقط يكي را معرفي كرده‌اند.

√ اين قضيه برخورد عادلانه و مبارزه با تبعيض بدجوري بيخ پيدا كرده است. دوستانمان در معاونت فرهنگي نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاه‌ها كه حاضر شده بودند اگر هفتاد در صد تخفيف بدهيم 90 نسخه از هر شماره سوره را بخرند در طول يك سال و نيم گذشته حتي پول همان 90 نسخه 70 درصدي را هم نپرداخته‌اند. معني ندارد اگر سوره ادعاي ارزشي بودن داشت در موردش تبعيض قائل بشوند و امكاناتي بیش از آنچه به پرسمان و پگاه حوزه و … مي‌دهند، برايش قائل شوند.

√ گفتم پگاه حوزه.

سرمقاله‌هاي ابراهيم فياض را اگر نخوانيد از دستتان رفته است. دكتر فياض از معدود آدم‌هايي است كه به اندازه بصيرتش جرئت هم دارد.

√ اين معادله اگر به هم بخورد واويلاست. آد‌م‌هايي كه نصف بصيرتشان جرئت و شجاعت ندارند و آدم‌هايي كه صد برابر سواد و عقلشان اعتماد به نفس! دارند. دور دست اين آدم‌ها بيفتد مي‌توانند يك ملت را بيچاره كنند.

√ مصاحبه حضرت سيد مهدي شجاعي كه مي‌توانست نقطه عطفي در آسيب شناسي جبهه فرهنگي انقلاب اسلامي باشد و جريان سازي كند؛‌ خود مشكل توزيع دچار شد. آنهايي كه گفت و گوها و مقالات روزنامه‌ها و خبرگزاري‌ها و سايت‌هاي خبري را دنبال مي‌كنند خودشان قضاوت كنند كه مصاحبه‌ سيد در مورد حلقه توزيع در جبهه فرهنگ انقلاب چه چيزي براي “تيتر يك” صفحات فرهنگي روزنامه‌ها و سايت‌ها شدن كم داشت؟ حتي مهر و لوح هم اعتنايي نكردند. اگر چه براي بعضي‌شان ديسكتش را هم فرستاديم.

√ اينها را كه نوشتم نه از باب گلايه و شكايت و طعن كه از باب تذكر بود. در همين مدت چه بسيار سوژه‌ها و حوادث و مطالب كه سوره بايد به آنها مي‌پرداخت و نپرداخت. مگر غير اين است؟ مثل ماجراي مرحوم گل آقا يكي از دوستان در پژواك تذكر داده بود.

√ زنجيره عظيم فعاليت‌هاي فرهنگي حزب الله نيازمند تذكر است و تواصي. فذكر ان الذكري تنفع المومنين

√ و اين دايره تذكر و تواصي؛ متقابل است. و اگر مي‌بينيد كه پژواك‌ها گاه  تند است و بي‌پروا از همين روست كه عادت كنيم بشنويم تذكرات هم را.

√ و مگر كدام يك از ما حضرت فيليم؟ همه چيزمان به همه چيزمان مي‌آيد. مهرمان به لوح‌مان. لوح‌مان به سوره‌مان. سوره‌مان به معاونت فرهنگي فلان نهادمان و … مهم آن است كه عزم رشد داشته باشيم و قصد اصلاح و‌ آهنگ فر. فرهنگ مگر جز اين است؟

√ بگذار بعضي وقت‌ها دعوا هم بكنيم. توي گوش هم هم بزنيم. البته نزديم هم خيلي مشكلي پيش نمي‌‌آيد. يك كمي هم برادرانه‌تر عيوب همديگر را تذكر داديم خيلي بد نمي‌شود.

√ خاطره:‌

چند سال پيش جلسه‌اي بود مناظره مانند اين كه راجع به چه بود و بر سر چه و با كه و … بماند. در نهايت آنكه حكم بود در جمع بندي من باب دلجويي از طرف مقابل گفت: شما هم ناراحت نباشيد در هر صورت عيوب‌تان را فهميديد و… مگر نه اينكه اميرالمومنين مي‌فرمايد: أحب اخواني من اهدي الي عيوبي. خلاصه طرف پيروز داشت چاق مي‌شد كه حكم به طرف او برگشت و گفت: البته امير المومنين فرموده است عيوب را “هديه كنيد”. جناب آقا هديه را با فرياد توي سر برادر ديني نمي‌كوبند بلكه توي زرورق مي‌پيچند و دو دوستي تعارف مي‌كنند.

√ البته توي سوره به خاطر كمبود امكانات؛ زرورق نداريم.

¢¢¢

 

√ حالا كه بحث عيب‌هاي سوره شد يادي هم بكنيم از سيد مظلوم حضرت عبدالجواد موسوي. بيا و لطف كن و به سوره مطلب بده. مطلب اول كه آن قدرها غلط ويرايشي و چاپي داشت كه مجبور شديم دوباره در شماره بعدي چاپش كنيم.

√ و اما دومي كه مقاله غرب زدگي و عبور از جلال باشد. چقدر اصرار و تأكيد كه ويرايش شد؟ نمونه خواني شد؟ اصلاً خود نويسنده يك روز وقت گذاشت و آمد مجله و نمونه خواني كرد و…

چندين بار هم در تحريريه سوال شد كه آقا مقاله آقاي موسوي را تصحيح كرديد؟ دوباره غلط نداشته باشد آبروي ما را ببريد.

– بله؛ مطمئن باشید.

– مطمئن؟

– مطمئن

و شماره 11 چاپ شد. و عين اغلاط بدون تصحيح در مقاله بود!

داد و فريادي هم شد و توبيخي هم صورت گرفت و …

ولي …

و اما روضه هميشگي. بحث تلخ توزيع. بحث شيرين توزيع. هر كس 10 نسخه از هر شماره سوره را مي‌تواند در دانشكده، مدرسه، مسجد، محله، فاميل، نماز جمعه و… بفروشد باتحريريه تماي بگيرد تا ترتيب فرستادن مجله را برايش بدهيم. از همه دوستاني هم كه تا كنون به زنجيره توزيع بسيجي سوره پيوسته‌اند ـ ما كه هستيم كه تشكر كنيم ـ

√ هر گونه اطلاع، پيشنهاد، طرح و نقدي كه راجع به توزيع سوره داريد دريغ نكنيد. 6402679 از 5/8 صبح تا 5/8 شب.

√ يك زرورق هم تا يادم نرفته تقديم مسئولين محترم سازمان فرهنگي ـ هنري شهرداري تهران و يا مسئولين محترم مسئولين سازمان فرهنگي ـ هنري شهرداري تهران. صداي پاي انجمن حجتيه مثل صداي پاي گودزيلا در بعضي كارها و عملكردهاي حضرات دارد شنيده مي‌شود. دوستان لطفاً سمعكشان را تنظيم كنند و گرنه معلوم مي‌شود كه  احتمالاً ريگي به گوش دارند!

√ حيف كه قرار گذاشتيم در بعد التحرير ديگر وعده ندهيم. وگرنه از آش‌هايي كه داريم براي شماره‌هاي بعد ـ‌ اگر عمري باشد ـ مي‌پزيم مي‌شد خبرها داد شنيدني.

√ فعلاً‌ منتظر خبرهاي شماييم. بعد التحرير شماره 10 را يك بار ديگر بخوانيد و خبر بدهيد.

√ در بندي از نظرخواهي پرسيده‌ايم: سوره در سه كلمه؟

بعضي جواب‌ها را بخوانيد:

ماهنامه غريب و تنها

هنر، تعهد و انتظار

اميداور، پويا و نگران

ماهنامه سرگردان و بدون هدف

عالي، خوب، متوسط

متفاوت، پر از حرف، پر از بوي شهيد آويني

سوره يعني اند دغدغه!

صادق اما پر مدعا

ميراث، مردمي، افسونگر

هنري، انتقادي، متعهد

افقي تازه در ديد

زيبا، جادار مطمئن

نوآوري، تعهد، نگاه متعهد

فرهنگ، جبهه، انقلاب

تريبون فرهيختگان انقلاب

فرهنگي، تحليلي، منزوي

و اما چند آ‌گهي غير بازرگاني:

√ بچه‌هاي طلبه اگر به اينترنت دسترسي دارند شبكه خبري رسا را ببينند:

Rasanews. Com

√ فرهنگ سراي پايداري كتابي در آورده است به نام” دفتر آبي” مجموعه اتل متل‌هاي ابوالفضل سپهر كه با شهدا محشور باد كار بسيار خوبي است شكلاً و محتواءً

√ سهيل كريمي (كه پارسال مدتي در خدمت برادران آمريگايي در عراق بود) مستندي ساخته به نام « شكست همينه» راجع به بازداشت چند روزه چند انگليسي در مرزهاي جنوبي ايران. آنها كه ديده‌اند گفته‌اند عالي است. هنوز مثل اينكه اجازه پخش نگرفته است. سايت انتشارات سوره مهر هم راه افتاده است. به آدرس  www.irico√.com/mag .as√   هنوز نديده‌ام. ولي چند ماه رويش كار شده و متن شماره‌هاي قبلي سوره را هم مي‌توانيد همان جا ببينيد.

√ لاتتركوا الامر بالمعروف و النهي عن المنكر فيولي عليكم شراركم. ثم تدعون فلا يستجاب لكم.

امر به معروف و نهي از منكر را ترك نكنيد و گرنه دور دست قالتاق‌ها مي‌افتد. بعد شما دعا مي‌كنيد و خدا مستجاب نمي‌كند.

اللهم اغفرلنا الذنوب التي تحبس الدعاء

خدايا آن گناهاني را كه موجب مستجاب نشدن گناهان مي‌شوند بر ما ببخش! نكند همين دعاي آخر هم مشمول حديث قبلي بشود؟ يا غفار.

 

 

 

 

تگ های مطلب :
دسته بندی : عمومی , مقالات سوره
به اشتراک بگذارید : | | |