شما اینجا هستید   |

    عمومی : بعد التحریر | سوره 21

یا نور
*
“آیه یأس نخوانیم”. گفت وگوی دكتر ده مرده آغاز سلسله جدیدی است درسوره كه این شماره دیمی اش را دیدید: پژوهشكده رویان. وادامه دارد. همانقدر كه دیدن پلیدی و برآشفتن برآنها نشانه آرمانخواهی است، ندیدن سپیدی‌ها محافظه‌كارانه و آرمان‌ستیزانه است.
شما هم نمونه‌هایی را كه سراغ دارید معرفی كنید.
*
شما که حالش را دارید شعرتان را تایپ کنید، پرینت بگیرید، در پاکت بگذارید و تمبر بچسبانید، تا سر کوچه بروید و در صندوق بیاندازید و…. چه می‌شود چهار کلمه هم پژواک بنویسید؟ چون معمولاً شعرهایتان که قابل چاپ نیست، لااقل پژواکتان را چاپ کنیم و شرمنده نشویم.
*
چقدر شعر؟
*
پس کی خبر بفرستد؟ پس کی گزارش بگیرد؟ پس کی مصاحبه کند؟
در جبهه فرهنگی انقلاب پانصد هزار شاعر داریم و سه تا و نصفی روزنامه نگار و مقاله‌نویس و گزارشگر و خبرنگار و…..
شعر را که همه بلدیم بگوییم. ولی این جبهه در قافیه توزیع گیر کرده است. وقتی حتی کاظم کاظمی‌ را هم خود خودی‌ها اصلاً اسمش را نشنیده‌اند شما می‌خواهید شاعر بشوید که چه؟ اولین شعرهایتان را برای 17 تا مجله پست می‌کنید که چه؟
*
حتی اگر جویای نام هم باشید از آن راه که گفتم بیایید زودتر به نتیجه می‌رسید. تنها راه مشهور شدن که خوانندگی و بازیگری و شعر چاپ کردن و به جمهوری اسلامی‌فحش دادن نیست.
*
شماره بیست از چند جهت 20 بود. از جمله اینکه حدود 20 مورد <اصلاحی> داشت. این را گفتم که اگر مثلاً شماره بعدی سوره چیزی مشابه فلان مجله درآمد زیاد تعجب نکنید.
*
این شماره بعد از حدود شش‌ماه دوباره سراغ تلویزیون هم رفته‌ایم. امید داریم صدا و سیما از این سعه صدر و بزرگواری دست بردارد و دو سه كلمه جواب ما را بدهد.
*
از این به بعد باید هرجا که می‌خواهی حرف بزنی اول سؤال کنی <اگر چه بگویم می‌شود راهکار؟>که بعداً زیرش نزنند که <نه این که راهکار نشد!>
*
از ارشاد چه خبر؟ جشنواره های فجر در راهند.
فیلم و تئاتر و موسیقی و… .
آنجا به هم خواهیم رسید.
و امید كه امید آفرین باشد و افق‌گشا.
وزیر ارشاد درگفت وگویی با تلویزیون می گفت: ازخبرافتتاح شبكه تلویزیونی قرآن به هیجان آمدم.
و من به یاد شعر سیدرضا محمدی افتادم كه:
از گریه‌، از تب، از هیجان، می‌شوی شروع
در روزنامه‌های جهان می‌شوی شروع
*
امیدوارم وزارت ارشاد خودش قصد هیجان‌آفرینی ازاین نوع را نداشته باشد وكمی قرآنی‌تر از آن باشد كه بخواهد در اثبات مسلمانی، مصحف سر دست بگیرد. مطمئنا” اگر كسی چند سوره قرآن بخواند خواهد دید كه راههای زیادی در قرآن برای اثبات مسلمانی پیش پای مؤمنان گذاشته است. راههایی كه چه بسا خالی است و رهنورد می‌طلبد.
*
یك نكته هم راجع به مهندس موسوی. رئیس محترم فرهنگستان هنر. حفظه‌الله. چند ماهی است كه از ایشان تقاضای مصاحبه كرده‌ایم و ایشان استنكاف می‌كند. پرسش‌هایمان كمی انتقادی است. دعا كنید بپذیرد. گفت‌وگوی به یاد ماندنی‌ای خواهد شد.
*
سوره شماره 20 از یک جهت دیگر هم رکوردشکن بود. و آن هم رکورد معطل ماندن در چاپخانه بود. چهار هفته طول کشید تا کاری که حداکثر چهار روز طول دارد به سرانجام برسد. بهانه: یا پول نیست، یا جلد مشکل دارد، یا قیر نیست، یا قیف نیست یا…
*
این یادداشت شهید آوینی در شماره خرداد 71 را هم بخوانید. خالی از لطف نیست:
«مجله‌ای كه پیش‌ رو دارید دومین شماره سال جدید ماست كه با تأخیر زیاد به دستتان می‌رسد. دو ویژه‌نامه سینما و تئاترهم كه قرار بوده بسیار زودتر از این منتشر شود، به همین “بلا” دچار شده است. و همه اینها، نه به كادر مجله و دفتر آن كه به بخش “چاپ و انتشارات” حوزه مرتبط می‌شود. ما را به جای ایشان ببخشید تا ان شاءالله من بعد با حل مشكلات بتوانیم منظم‌تر در خدمتتان باشیم»

* بعد التحریر سوره، دوره چهارم، شماره 21، آذر ماه 1384

تگ های مطلب :
دسته بندی : عمومی , مقالات سوره
به اشتراک بگذارید : | | |