شما اینجا هستید   |

    عمومی : جشنواره عمار می‌خواهد فضای رسانه‌ای و سینمایی ایران را تغییر دهد|اولین نشست خبری سومین جشنواره عمار

نخستین نشست خبری سومین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار با حضور نادر طالب‌زاده دبیر، وحید جلیلی رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره و حامد بامروت‌نژاد دبیر اجرایی جشنواره برگزار شد.

نادر طالب‌زاده در این نشست با بیان اینکه افتخار می‌کنم که چنین جشنواره‌ای به وجود آمده است، گفت: جنس فیلم‌های حاضر در این جشنواره متنوع است.

* طالب‌زاده: جای جشنواره‌هایی که به گفتمان انقلاب اسلامی بپردازد خالی بود

وی با اشاره به چالش‌های سی ساله انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی، افزود: هر چند همه جشنواره‌های ما در ایران خوب است اما جای جشنواره‌ای که بخواهد حرف انقلاب را بزند خالی بود.

طالب‌زاده با بیان اینکه شاید بتوان آثار این جشنواره را در دیگر جشنواره‌ها نیز دید، تاکید کرد: گفتمان انقلاب اسلامی در مجموعه جشنواره‌های سینمایی ایران خالی بود؛ جایی که بتوان با نگاه به آینده به نقد حال پرداخت.

وی با بیان اینکه اطلاعاتی که از دبیرخانه جشنواره گرفته‌ام نشان می‌دهد جشنواره عمار رشد خوبی داشته است، افزود: بحث‌های جدید و موضوعات متنوع و جذابی در میان فیلم‌های دوره سوم جشنواره می‌بینیم و به نظرم کلکسیون خوبی از فیلم‌های گفتمان انقلاب اسلامی را در جشنواره ببینیم.

طالب‌زاده با اشاره به کیفیت فیلم‌های حاضر در دور سوم جشنواره مردمی فیلم عمار، تصریح کرد: برخی این فیلم‌ها تکنیک خوبی ندارند که باید با کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی به آنها کمک کرد اما کیفیت فیلم‌های جشنواره عمار امسال بیشتر شده است.

* طالب‌زاده: مردم به گفتمان جشنواره عمار علاقه دارند

وی با اشاره به برخی فیلم‌های حاضر در سومین جشنواره مردمی فیلم عمار، افزود: در میان این فیلم‌ها مستندی درباره پهپاد آمریکایی و فرودش در ایران دیدم و همچنین فیلمی درباره تلاش دلالان برای از بین بردن زحمت کشاورزان دیدم.

دبیر سومین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار، با بیان اینکه در این دوره از تاریخ انقلاب اسلامی نیازمند اصلاح هستیم، تاکید کرد: برای همین در این دوره نیاز به فیلمسازان مقتدری داریم که چاه و چاله و افق پیش رو را با هم ببینند.

وی با اشاره به روند انتقادی برخی فیلم‌های حاضر در جشنواره عمار گفت: حتی شاید برخی این فیلم‌ها قابلیت پخش در رسانه ملی نداشته باشد اما می‌توان در سینماها و برای مردم به نمایش گذاشت چراکه مردم به این گفتمان علاقه دارند و این خود آزمونی برای تحمل رسانه ملی است.

طالب‌زاده با اشاره به تلاش‌های دبیرخانه جشنواره عمار برای جذب فیلم‌ها پیشنهاد کرد که مهلت ارسال تمدید شود و افزود: امسال صداوسیما اعلام آمادگی کرده تا این جشنواره را پوشش دهد هر چند سال گذشته بی‌مهری کرد و به نظرم برای این جشنواره از قبل از آن باید برنامه‌های تلویزیونی تولید کرد.

* بامروت‌نژاد: آثار به ثبت رسیده 516 اثر از جمله 383 اثر نمایشی است

همچنین وحید جلیلی رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره مردمی عمار با اشاره به برگزاری نخستین دوره از این جشنواره در سالگرد قیام نه دی، گفت: این جشنواره در دور دوم در 5 محور نقد درون گفتمانی، فتنه 88، جنگ نرم، تاریخ انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی برگزار شد و شاهد حضور جوانان فیلمساز انقلاب اسلامی و همچنین حمایت پیشکسوتان این عرصه بودیم.

همچنین حامد بامروت نژاد مسئول دبیرخانه دائمی جشنواره مردمی فیلم عمار و دبیر اجرایی سومین دوره این جشنواره با اشاره به اعلام فراخوان دوره سوم در مهر ماه و تمدید مهلت ارسال آثار تا 15 آبان گفت: آثار به ثبت رسیده 516 اثر است که در فیلمنامه 86 اثر، در نقدهای سینمایی 47 اثر و آثار نمایشی 383 اثر حضور داشتند.

* بامروت‌نژاد: حضور فیلم‌هایی از افغانستان، فلسطین، مصر، تونس و یمن در جشنواره سوم عمار

وی با بیان اینکه 20 اثر از خارج از کشور به این جشنواره رسیده است، افزود: از افغانستان، فلسطین و مشخصا غزه، مصر، تونس و یمن فیلم‌هایی برای جشنواره مردمی فیلم عمار ارسال شده است.

بامروت‌نژاد همچنین با اشاره به اکران‌های مردمی جشنواره مردمی فیلم عمار با بیان اینکه از پایان دوره دوم جشنواره تاکنون 150 اکران مردمی فیلم‌های برگزیده عمار صورت گرفته، گفت: این اکران‌ها با امکانات مردمی در مساجد، حسینیه‌ها، دانشگاه‌ها و دیگر اماکن برپا شده است.

وی با اشاره به مقدمات انجام شده برای اکران‌های مردمی سومین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار افزود: برای ثبت نام اکران مردمی تا 20 آذر مهلت قرار دادیم و تاکنون تقاضاهایی از گرمسار، قم، تهران، یزد، نکا و دیگر مناطق کشور و همچنین تقاضاهایی از خارج کشور و مشخصا از غزه و بلژیک برای ما ارسال شده است.

* جلیلی: باوجود نامه‌نگاری‌ها شبکه مستند اقدامی برای پخش آثار عمار نکرده است

در ادامه این نشست پرسش و پاسخ صورت گرفت و جلیلی در پاسخ به سوالی درباره تلاش‌ها برای دیده شدن فیلم‌های برگزیده جشنواره از طرق‌های مختلف از جمله رسانه ملی، گفت: امسال امیدواریم رسانه ملی برخورد خوبی با جشنواره عمار داشته باشد اما از سال گذشته تا الان سعی کردیم فیلم‌های برگزیده جشنواره عمار را در رسانه ملی و به ویژه در شبکه تخصصی مستند نمایش دهیم که تلاش‌های ما تاکنون جواب نداده است.

وی با اشاره به نامه‌نگاری‌ها به پورحسین مسئول شبکه مستند آخرین پاسخ وی را مرداد سال جاری خواند و با علت‌یابی عدم توجه شبکه مستند به جشنواره عمار افزود: شاید دوستان سرشان شلوغ است و درگیر پخش برنامه‌های بهتر و مستندهای بهتری هستند!

* جلیلی: رسانه ملی جشنواره عمار را نه یک تهدید بلکه فرصت بداند

جلیلی ادامه داد: امیدواریم رسانه ملی به نسل جدید سینماگران جوان کشور توجه بیشتری کند و جشنواره عمار را نه یک تهدید بلکه فرصتی در این عرصه بداند.

وی در ادامه درباره دیگر راه‌های عرضه فیلم‌های جشنواره عمار، گفت: اکران مردمی اقدامی است که در این باره انجام دادیم که در این راستا عملا ما هزینه‌ای انجام نداده‌ایم اما فیلم‌های جشنواره عمار در شهرهای بزرگ و کوچک و حتی روستاهایی که اصلا اینگونه اکران‌ها را تجربه نکرده بودند اکران شد و امیدواریم امسال شبکه سراسری اکران مردمی عمار گسترش یابد.

نادر طالب‌زاده نیز در پاسخ به سوالی درباره نوع فیلم‌ها و آمار موجود از فیلم‌ها گفت: تاکنون 50 انیمیشن، 18 فیلم داستانی، 97 فیلم کوتاه، 6 فیلم سینمایی، 177 مستند و 35 نماهنگ به جشنواره رسیده است.

وی به آمار موضوعی این آثار نیز اشاره کرد و افزود: در موضوع تاریخ انقلاب اسلامی 118 اثر، در موضوع بیداری اسلامی 94 اثر، در موضوع فتنه 88، 9 اثر، در موضوع جنگ نرم 70 اثر و در موضوع نقد درون گفتمانی 92 اثر به جشنواره رسیده است.

* جلیلی: عمار برای آن است که بخش کتمان شده در سینما و رسانه کشور را نشان دهد

در ادامه این نشست وحید جلیلی در پاسخ به سوالی درباره طرح مسئله انتخابات پیش روی ریاست جمهوری در این دوره جشنواره گفت: جشنواره مردمی فیلم عمار، برای این به وجود آمدن که فضای سینمایی و رسانه‌ای کشور دارای عدالت واقعی نبود و بخشی از آنچه در فتنه 88 رخ داد، به همین امر برمی‌گشت.

وی افزود: برخی طبقات آنچنان سینما و رسانه خود را داشتند که این توهم ایجاد شده بود که همه چیز همین است و وقتی رسانه‌ای به نام صندوق رای آمد این دو جریان با هم به تعارض درآمدند و شاید بتوان به معترضان حق داد چراکه وقتی صداوسیما را می‌دیدند چیزی بین میدان ولیعصر و میدان ونک را می‌دیدند.

جلیلی با اشاره به اهداف جشنواره مردمی عمار، تاکید کرد: عمار برای آن آمده است که بخش کتمان شده، تحقیر شده و مغفول مانده و جدی گرفته نشده در سینما و رسانه کشور را نشان دهد.

وی افزود: جشنواره مردمی عمار امیدوار است که این فضا را ایجاد کند و فیلمسازی انقلاب را از زیر آوار فضای خنثی و غرب زده بیرون بیاورد اما اینکه درباره انتخابات آتی فیلم ساخته شود مربوط به فیلمسازان است.

رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره مردمی عمار همچنین با انتقاد از وضعیت رسانه‌های سینمایی کشور، گفت: در 20 سال گذشته یک فیلم درباره تاریخ انقلاب اسلامی تولید نشده است و در جشنواره فجر که در تاریخ پیروزی انقلاب اسلامی نیز برگزار می‌شود 20 سال است این اتفاق نیافتاده اما به ناگاه شاهد موجی از فیلم‌های خیانت هستیم.

وی با انتقاد از تخصیص قناس منابع رسانه‌ای و مالی و با وجود مخاطب میلیاردی و بالقوه در جهان، افزود: یک دهم دیگر جریان‌های سینمایی چون جریان سینمای معناگرا که معنویت بدون دین است برای سینمای انقلاب خرج نمی‌شود.

جلیلی ادامه داد: عمار تلاش می‌کند از یک طرف به تولید کنندگان امید بدهد و از طرف دیگر مخاطبان را فعال کند و در طرف دیگر فضای رسانه‌ای و سینمایی کشور را تغییر دهد.

* جلیلی: تلاش می‌کنیم الگوی جشنواره عمار جهانی شود

رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره مردمی عمار همچنین درباره اکران‌های بین‌المللی و فیلم‌های بین‌المللی جشنواره عمار گفت: همانطور که آقای طالب‌زاده با آشنایی که دارند گفتند فیلم‌های جشنواره عمار قابلیت اکران بین‌المللی هم دارد و ما اقداماتی در قالب امکانات محدود خود کرده‌ایم که در صورت به نتیجه رسیدن اطلاع رسانی می‌کنیم.

وی در عین حال افزود: چندی پیش گروهی از سینماگران مصری از جشنواره عمار بازدید کردند و آنها وقتی با جشنواره آشنا شدند گفتند ما بعد از انقلاب مصر گروه‌های جوان، چابک و فیلمسازی داریم و این الگو برای آنها جالب بود که بتوانند چنین الگویی را در مصر پیاده کنند که فکر می‌کنیم عمار بتواند چنین الگویی از برگزاری از جشنواره را جهانی کند.

جلیلی همچنین درباره حضور اساتید اندیشه در سومین دوره جشنواره همچون دوره گذشته، گفت: ما معتقدیم باید بین ضلع اندیشه و هنر ارتباط مستحکمی ایجاد شود که در همین راستا در سال گذشته جلسات مختصری برگزار کردیم که بعضا چندین ساعت به طول انجامید که سال جاری نیز چنین خواهد بود و تولید و انتشاراتی نیز در همین راستا ارائه خواهد شد.

تگ های مطلب :
دسته بندی : عمومی
به اشتراک بگذارید : | | |