شما اینجا هستید   |

    عمومی : دفاع مقدس ظرفیت ساخت سالانه چهل فیلم تازه و پرمخاطب را دارد | گفت وگو با خبرگزاری دفاع مقدس

وحید جلیلی رئیس شورای سیاستگذاری “جشنواره مردمی عمار” در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری دفاع مقدس با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی یکی از عالی‌ترین صحنه‌های رشد و بضاعت خود را در دفاع مقدس داشت اظهار کرد: دفاع مقدس آینه کاملی از ارزش‌های انقلاب اسلامی است.

جلیلی انعکاس همه زوایای دفاع مقدس را از مهمترین وظایف سینما دانست و اذعان کرد: اگر هدف این باشد که ما انقلاب اسلامی را در جهان بازتاب دهیم یکی از کارهای که می‌توان از طریق سینما انجام داد پرداختن به دفاع مقدس و ارزش های دفاع مقدس است.

sinemaye-defaemogadas-92120

امام خمینی(ره)فرمودند: بزرگترین دستاورد دفاع مقدس استمرار روح اسلام  انقلابی بود

رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره مردمی عمار به بازخوانی یکی از بیانات حضرت امام خمینی(ره) درباره دفاع مقدس پرداخت و خاطر نشان کرد: حضرت امام خمینی(ره) در یکی از پیام‌های آخرین سال عمرمبارکشان فرمودند “ما در دفاع مقدس دستاوردهای زیادی داشتیم و از همه این ها مهم‌تر که بزرگترین دستاورد دفاع مقدس است استمرار روح اسلام  انقلابی بوده است”.

وی در ادامه گفت: از سخنان حضرت امام می توان این برداشت را کرد که دفاع مقدس صرفا صحنه یک جنگ نظامی و فیزیکی نیست بلکه به یک معنا ابتدا عرصه جنگ نرم است و سپس جنگ سخت،  پس از این منظر اگر نگاه کنیم دفاع مقدس می تواند بازگو کننده مهم‌ترین  ارزش‌های انقلاب اسلامی که اسلام انقلابی است باشد.

جلیلی تصریح کرد: با این منظر اگر به جشنواره فیلم فجر نگاه کنیم در طی سال‌های گذشته یک ویترینی فراهم می‌شود برای اینکه بخشی از سینمای دفاع مقدس دیده شود. در جشنواره امسال فیلم فجر تولیداتی دیده می‌شود که واجد ارزش‌های عالی دفاع مقدس بود.

وی در بخش دیگری از سخنانش نقد و بررسی جشنواره فجر را در سه محور دانست و گفت: اگر بخواهیم جشنواره فجر را نقد کنیم باید سه محور را مورد بحث قرار دهیم.

فیلم‌های خوب دفاع مقدس را باید دید و ارزش‌های آنها را حمایت و معرفی کرد

این فعال فرهنگی کشور بخش اول نقد جشنواره را فیلم‌های خوب این دوره دانست و اذعان کرد: فیلم‌های خوبی که در جشنواره وجود داشتند اولین بخش از نقد است، این‌ها را باید دید و ارزش‌های آنها را حمایت کرد و معرفی کرد. از این جهت آثاری در جشنواره وجود داشت که ارزش بررسی و تبلیغ و حمایت را در عرصه دفاع مقدس دارند.

جلیلی بخش دوم نقد را فیلم‌های بد جشنواره خواند و بیان کرد: محور دوم نقدها باید فیلم‌های بدی باشد که ساخته شده است، خوب است ایرادات و جهت‌گیری‌های منفی و غلط آن را تذکر داد و از این منظر نیز فیلم‌هایی در جشنواره وجود داشت.

رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره مردمی عمار محور سوم نقد را فیلم‌های ساخته نشده دانست و گفت:  محور سوم موضوعاتی است که غالبا به آنها اعتنا و توجه‌ای نمی‌شود، فیلم‌های است که ساخته نمی‌شود  و منتقد همانطوری که خوبی‌ها و بدی‌های که در فیلم‌های ساخته شده را می‌بیند باید قدرت تشخیص وجود خلع‌ها و  کمبود‌ها و جاهای خالی را داشته باشد که از این نظر ما صرفا به نقد فیلم نمی‌پردازیم بلکه به نقد سینما می‌پردازیم.

وی ادامه داد: یعنی نگاه می کنیم به سینمای دفاع مقدس که قطعاتی از پازل آن خالی است که از جمله آن موضوعات منطقه‌ای و داخلی است که در راستای سیاست‌های کلان نظام  به آن پرداخت نشده بود.

ده‌ها هزار سوژه دراماتیک جذاب در دفاع مقدس داریم که تاکنون کاری صورت نگرفته است

جلیلی با اشاره به فیلم‌های ساخته نشده دفاع مقدس اظهار کرد: ده‌ها هزار سوژه دراماتیک جذاب در دفاع مقدس داریم که در داخل جبهه‌ها، پشت جبهه‌ها و در فضای بین‌المللی جنگ می‌توانست ساخته شود اما تاکنون کاری صورت نگرفته است این قسمت مهمتری از نقد سینمای دفاع مقدس است .

رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره مردمی عمار اذعان کرد: به راحتی می توان گفت که هزاران سوژه جذاب دراماتیک که در طول بیست و پنج سال گذشته می توانسته است ساخته شود و مخاطب داخلی و منطقه‌ای و جهانی هم داشته باشد و متاسفانه با این سازکارهای مدیریت فرهنگی که وجود دارد این ها متولد نشده‌اند .

وی با پاسخ به این پرسش که برخی منتقدین بر این باورند که سینمای دفاع مقدس به پایان رسیده است اظهار کرد: مورد اقبال قرار گرفتن و نگرفتن سینمای دفاع مقدس یک بحث نظری نیست که منتقدین بخواهند نظر بدهند بلکه مبحثی کاملا اخباری است یعنی قابلیت آزامیش دارد و بحث تئوریک و نظری نیست. پس باید موضوعات را با آمار و واقعیت ها بسنجیم و ببینیم که چقدر این اظهارات واقعی است.

پرفروش ترین فیلم‌های سینمای ایران از سی سال پیش تا به امروز فیلم‌های دفاع مقدس بوده است

جلیلی در ادامه گفت: اولا اینکه در طول چند دهه گذشته پرفروش ترین فیلم‌های سینمای ایران از سی سال پیش تا به امروز فیلم‌های دفاع مقدس بوده است، از عقاب‌ها و کانیمانگا در دهه ۶۰ تا برسد به فیلم‌های مانند از کرخه تا راین و آژانس شیشه‌ای در دهه هفتاد و تا برسد به سه گانه اخراجی‌ها در سال‌های اخیر، بنابراین اگر کسانی بیایند یک چنین دروغ مشهوری را دامن بزنند پیش از هر چیز واقعیت را پنهتان می کنند.

این فعال فرهنگی کشور تصریح کرد:  با یک نگاه اجمالی بر واقعیت می‌توان فهمید پرفروش‌ترین آثار سینمای ایران مربوط به چه موضوعاتی است.  برعکس اظهارات منتقدین از سی سال پیش تا امروز مهمترین بخش پرفروش سینمای ایران سینمای دفاع مقدس بوده است و با اینکه این همه آمار وجود و مصداقیق مشخصی وجود دارد عده‌ای می‌آیند و یک چنین تبیین‌های غلطی را طرح می‌کنند.

وی با رد این سخن که مردم از سینمای دفاع مقدس خسته شده‌اند تصریح کرد: منتقدین سینمای دفاع مقدس در حالی که حرفشان صد درصد با واقعیت در تضاد است این بحث را به عنوان یک بدیهی عنوان می‌کنند که مردم از سینمای دفاع مقدس خسته شده اند! کدام یک از ژانرهای دیگرسینمای ایران توانسته است در مقایسه با ژانر دفاع مقدس درطول سی سال گذشته از دهه ۶۰ تا به امروز کدمشان بیشتر فروش داشته است

رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره مردمی عمار با ابراز نگرانی از دامن زدن به نقد اشتباه بر سینمای دفاع مقدس اظهار کرد: باید مواظب باشیم در یک فضای آلوده رسانه‌ای که تلاش دارد حقایق سینمای دفاع مقدس را وارونه نشان دهد ما هم حرف اشتباه را تکرار نکینم، واقعیت‌ها و آمار چیز دیگری را درباره سینمای دفاع مقدس نشان می دهد.

اینکه بگویم مردم سینمای دفاع مقدس را نمی‌خواهند یک دروغ آشکار است

جلیلی ادامه داد: این طوری می شود گفت که آنقدری که دفاع مقدس ظرفیت داشته است برای جذب مردم به سینماها و ساخته شدن فیلم های سینمای جذاب ما از ظرفیت های دفاع مقدس استفاده نکرده ایم. ولی اینکه مردم را متهم کنیم و بگویم مردم نمی خواهند این یک دروغ آشکار و مسلم و کاملا واضح است.

وی در پاسخ به این سوال که تعداد فیلم های دفاع مقدسی موجود در بیست و دومین جشنواره فجر برای یک سال می تواند کافی باشد یا خیر اظهار کرد: مطمئآ در این حوزه ظرفیت بیشتری وجود داشت بلکه دفاع مقدس یک ژانر نیست بلکه دفاع مقدس یک حوزه فیلم سازی است که ژانرهای مختلفی را می تواند داشته باشد یعنی از سینمای سیاسی دفاع مقدس تا سینمای اجتماعی دفاع مقدس، کودک و نوجوان ، و سرفصل های متعددی می توان در این عرصه داشت که دارای یک دامنه وسیع است.

دفاع مقدس ظرفیت ساخت سالانه چهل فیلم تازه و پرمخاطب را دارد

این فعال فرهنگی کشور بیان کرد: اگر یک نگاه محدودی از سینمای دفاع مقدس در ذهن ما وجود داشته باشد به ساخت چندین فیلم در این حوزه اکتفا خواهیم کرد و می‌گویم این هم از سهم سینمای دفاع مقدس بلکه این گونه نیست، ظرفیت ساخت چهل فیلم سینمای دفاع مقدس در سال وجود دارد که همه آنها بی‌بدیل و تازه باشند و همگی از سوژهای جذاب، متفاوت و دارای مخاطب باشند. اگر بگویم سالانه فقط چند فیلم دفاع مقدس داشته باشیم یک نگاه غیرکارشناسانه است.

رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره مردمی عمار در پایان گفت: دفاع مقدس یک عرصه برای تحقق ارزش‌هایی انقلاب اسلامی بوده است اگر فیلم سازی ما به نحوی بتواند آن مصدایق و موارد را تبیین بکند که  ارزش‌های که بر اساس آنها مصدایق شکل گرفته است جلوه بکنند و دیده بشوند و پذیرفته شود قاعدتا این سینمای روز دفاع مقدس است.

تگ های مطلب :
دسته بندی : عمومی
به اشتراک بگذارید : | | |