شما اینجا هستید   |

    عمومی : قره‌باغی مظهر موسیقی برائت از شیطان بزرگ است| گفتگو با سایت صدای انقلاب

وحید جلیلی گفت: اسفندیار قره‌باغی، مظهر «لااله» در موسیقی انقلاب اسلامی است، مظهر موسیقی برائت از مشرکین، برائت از شیطان بزرگ است و به نظرم این افتخار بزرگی‌ست که نصیب ایشان شده است.

وحید جلیلی در گفتگو با وب سایت صدای انقلاب، با اشاره به شاخص‌های موسیقی و کارهای قره‌باغی گفت: آقای قره‌باغی از وجه برائتی، کارهایش یک جلوه‌ی خاصی دارد و ایشان آن جلوه‌ی جلالی انقلاب را در صدا و آثار خودش به خوبی منعکس کرده و این به نظرم یکی از شاخصه‌های انفلاب اسلامی هم هست.

او افزود: این افراد چه بخواهند و چه نخواهند بزرگ هستند؛ یعنی به خاطر خدمتی که در آن مقطع خاص کرده‌اند، مقطعی که بسیاری از هنرمندان به مصداق آیه «و یکذب‌الله بخلوا به یوم‌القیامه» (آل عمران) بودند آنهایی که توانایی و بضاعتی داشتند و خدمت راه خدا را به جا نیاوردند و «سیطوقون ما بخلوا به یوم‌القیامه» مثل یک طوقی از آتش در روز قیامت به گردن آنها افکنده می‌شود و خواهند فهمید که اینان نفعی نکردند که هنر خود را از دسترس یک انقلاب مردمی دور نگه داشتند و اجازه ندادند که انقلاب از هنر آنها استفاده کند.

جلیلی افزود: قره‌باغی‌ها وقتی وارد این میدان شده‌اند سنت عالم در این هست که آنها حتی در این دنیا هم جاودانه شده‌اند و اگر امروز برای آنها بزرگداشتی گرفته شود یا نشود خیلی برای آنها نفعی نخواهد داشت چون آنها در حافظه‌ی ملت ثبت شده‌اند و نغمه «مرگ بر آمریکا»  که یکی از اذکار مهم معنوی در عصر ماست، چون مرگ بر آمریکا یک ذکر معنوی است و نفی شیطان، این با صدای آقای قره‌باغی در این ملت نفوذ کرده و ثبت شده و چه تجلیلی بالاتر از این؟ یعنی تاریخ از این هنرمندان تجلیل کرده است، حالا بعضی‌ها بیایند و تلاش کنند که موسیقی خودشان را در این شکل بدیعی از موسیقی انقلاب اسلامی انجام دهند این به نظرم بیش از آن که به نفع قره‌باغی‌ها باشد به نفع جامعه‌ی ماست.

مسئوول دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: بزرگداشت قره‌باغی یک سرمایه‌ی کم‌نظیر و بدیعی است که اگر درست قدرش شناخته شود امکان تکثیر و تکرارش به وجود خواهد آمد و اگر این کار صورت نگیرد چه بسا امکان تکرار این اتفاق شیرین و پر‌بهره را از ملت ما بگیرد. از این جهت یک دریغ و حسرت خواهد بود وگر نه اگر فکر کنیم این جور مراسماتی بر منزلت آقای قره‌باغی خواهد افزود در اشتباهیم. به نظر من جایگاه این افراد جایگاه تثبیت شده‌ای است و مهمترین ثمره‌ای که این طور مراسمات خواهد داشت استمرار و تکرار این تجربیات هنری در افق آینده‌ی تاریخ ایران خواهد بود.

تگ های مطلب :
دسته بندی : عمومی
به اشتراک بگذارید : | | |