شما اینجا هستید   |

    عمومی : نمادی از شروع یک نهضت مردمی | سخنرانی در رونمایی فیلم «یزدان تفنگ ندارد»

وحید جلیلی

وحید جلیلی در مراسم رونمایی و اکران فیلم «یزدان تفنگ ندارد» گفت: آقای طالب زاده هم تمایل زیادی داشتند که در این جلسه حاضر باشند اما به دلایلی نتوانستند، فقط خواستند تشکر ایشان از این دانشجویان ابلاغ شود و اظهار امیدواری کردند که این فیلم به سرعت زیرنویس شود و در مجامع بین‌المللی به نمایش درآیند چون مستند «تقلب واقعی» هم که ساخته آقای طالب زاده است در مجامع بین المللی با استقبال خوبی روبرو شد و به نظر ایشان این فیلم از نظر مضمون، نوع روایت و ساختار هنری این قابلیت را دارد که پخش بین المللی شود.

جلیلی همچنین گفت: واقعیت این است که بدنه حرفه ای سینما و هنر ما در بعضی مقاطع تاریخی مهم این کشور اسیر کلیشه ها و محافظه کار مانده و نتوانسته با جریان مردم همراهی کند.

وی ادامه داد: یکی از مهم ترین وقایعی که توسط هنرمندان ما نادیده گرفته شده خود انقلاب است، در آن زمان هم بحث نخبگانی نسبت به ماهیت اسلامی انقلاب دیده شد و کمتر کسی از فضای حرفه ای هنر و ادبیات ما حاضر به همراهی با قیام مردم شد اما چون این انقلاب یک جریان عمیق اجتماعی بود و ریشه در خواست طیف عظیمی از مردم داشت، توانست روح های جدیدی برویاند تا حرکت های خوبی انجام شود.

سردبیر نشریه راه با اشاره به فیلم “یزدان تفنگ ندارد” گفت: این فیلم طلیعه ایجاد یک جریان جدید و تجدید مطلع در هنر انقلاب اسلامی است که به مرور ستاره های این فضا را می بینید. باش تا صبح دولتت بدمد که این هنوز از نتایج سحر است.

وی تصریح کرد: مطمئناً نسل جوانی که از دل این ملت برآمده، نخواهد گذاشت دیکتاتوری های روشنفکر مأبانه و استبدادهای ریاکارانه ای که تلاش می کند فضای هنر و رسانه را تسخیر کند جلوی این حرکت جدید را سد کند. نمونه های متعددی از این حقیقت در حوزه مطبوعات دیده می شود و جرقه های خوبی از سال گذشته رخ نموده و حرکت هم روبه جلوست.

جلیلی درباره فیلم «یزدان تفنگ ندارد» گفت: این فیلم یکی از برجسته ترین نمادها و نشانه های شروع یک نهضت رسانه ای و هنری در کشور است و مهم ترین رسالتی که بر دوش دارد این است که با فضای یأس، توهم، نفرت و قطع گفت و گو مقابله کند. در این فیلم می بیند هر قدر فتنه ۸۸ بر دروغ و تنفر مبتنی بود و از توهم برای اهداف خود استفاده می کرد، یزدان تفنگ ندارد در عوض با دروغ مبارزه می کند و تلاش می کند توهم را رسوا کند به همدلی دامن بزند و فضای گفت و گو را که بسیاری با آن مخالفند به وجود آورد. و چون نیت آن صادقانه است به نتیجه می رسد.

وی تصریح کرد: هر چند به جز صداقت برای موفقیت به ذوق هنری و کاربلدی هم احتیاج است تا بتواند نتیجه نیت های خالصانه را در جامعه بروز دهد.

این فعال جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی درباره کارهای آینده این گروه دانشجویی گفت: معمولا کسانی که کار اولشان خوب است، در کارهای بعدی چون توقع از آن ها بالا می رود دچار استرس می شوند و کار نمی سازند. تا مبادا نتوانند موفقیت قبلی را تکرار کنند. من از این دانشجویان خواهش می کنم تحت تاثیر این احساسات و فضاها قرار نگیرند و در کارهای بعدی هم با همان نیت خالصانه تلاش کنند.

وی با اشاره به این که یک گروه از دانشجویان فنی توانستند یک کار هنری تولید کنند، گفت: جالب است که دانشجویان فنی مجبور شدند جور دانشجویان رشته های مرتبط را هم بکشند هر چند در نسل اول انقلاب هم این اتفاق افتاد یعنی دانشجویان فنی بودند که بعدها بنیان گذاران سینمای جدید ایران شدند. مشتاقانه منتظرم که آثار بعدی این دوستان را ببینیم و امیدوارم دوستان دیگری هم که انگیزه و توان چنین کارهایی دارند، به میدان بیایند و فضای جدیدی در رسانه و هنر ایران به وجود بیاورند.

 

* سخنرانی در مراسم رونمایی و اکران فیلم «یزدان تفنگ ندارد» کاری از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف، سه شنبه ۱۱ آبان 89، دانشگاه صنعتی شریف

 

 

 

تگ های مطلب :
دسته بندی : عمومی
به اشتراک بگذارید : | | |