شما اینجا هستید   |

    عمومی : الگو بردای از کارهای فرهنگی موفق | پرسش و پاسخ صمیمی در همدان

چگونه از این همایش نهایت استفاده ببریم؟

-ببنید، مهمترین مطلب این است که شما با هم ارتباط برقرار کنید و از تجارب همدیگر استفاده کنید. همه‌ی شما در محیط‌هایی مشابه کار فرهنگی انجام می‌دهند. استاندار خراسان جنوبی که از آسمان نیفتاده است، فردی است مانند استاندار لرستان. پس همه فعالان فرهنگی با مشکلاتی که شما با آن درگیرید اشنایند. از همدیگر سوال کنید و از تجربیات هم استفاده کنید. اصلاً از مهمترین دلایل برگزاری چنین نشستی هم همین است. اصلا شما فرض کنید هیچ سخنرانی دعوت نشده است. هر کدام از شماها یک کار موفق انجام داده‌اید دیگر، همان را به بقیه هم منتقل کنید. جوری باشد که وقتی به شهر خود باز می‌گردید، چندین الگوی موفق کار فرهنگی در زمینه‌های مختلف با خود داشته باشید.

چرا کارهای فرهنگی ما همه‌اش تدافعی است؟ منتظریم دشمن حمله‌ای بکند، بعد ما در دفاع از آرمان‌های خود کار فرهنگی انجام بدهیم.

-نه اینطور نیست که شما می‌گوید. کار غیر تدافعی هم زیاد شده، اما ما قدرشان را نداسته‌ و آنها را ندیده‌اییم .

مسؤلانی که گلوگاه‌های فرهنگی کشور را در اختیار دارند، همسو با آرمان‌های جمهوری اسلامی حرکت نمی‌کنند. و تا این باشد، ما هر چه هم که کار فرهنگی بکنیم، همه کارهای خواهند بود خُرد و کم اثر. آیا نباید جهت‌گیری خود را عوض کنیم و برویم به سمت تربیت مدیران فرهنگی.

-اینکه در کشور کلی نهاد فرهنگی وجود دارد، از وزارت ارشاد و سازمان تبلغات تا حوزه هنری و صدا و سیما؛ پس کارهای فرهنگی محلی و منطقه‌ای تعطیل! صحیح نیست. این صورت مسأله است، و مستقیماً جوابش این نمی‌شود که کارهای کوچک را تعطیل کنیم. نمی‌شود از چنین مسأله‌ای به چنین پاسخی رسید. باید به این مسأله فکر کرد. به اینکه چطور می‌توان روی مدیران کلان فرهنگی اثرگذار بود. اینکه می‌گویید مدیر فرهنگی تربیت کنیم که همین جوری نمی‌شود. این مدیر فرهنگی باید یک تجربه کوچک در مدیریت مجموعه‌های کوچک فرهنگی مثل مسجد را داشته باشد یا نه. از لُپ‌لپ که نمی‌شود مدیر درآورد. اگر بشود فقط یکبار می‌شود!(خنده جمعیت) الزاما کسی که کار فرهنگی کوچک می‌کند به این معنا نیست که دید کلان ندارد. گفت: «جهانی فکری کنید، منطقه‌ای عمل کنید» مقام معظم رهبری، در دوره‌ای که هدف‌شان تشکیل حکومت اسلامی بود، چگونه عمل می‌کردند. بروید مسجد امام حسن را در مشهد ببیند، حدود پنجاه متر است! آقا در همان محیط کار فرهنگی می‌کردند. نگاه کلان داشتند، اما در همان محیط کوچک کار می‌کردند. الان بیشتر مدیران انقلابی ما، از پروش‌یافتگان همان دوره‌اند.

آیا قبول دارید که با صدا سیما باید در بیفتیم؟ نظرتان درباره شبکه خصوصی چیست؟

-امروز در مصاحبه‌ای گفتم که آقای ضرغامی عوض اینکه از آواره‌های ضدانقلاب بترسد، باید از این بترسد که بچه‌های حزب‌اللهی بروند و شبکه ماهواره‌ای بزنند. بعد خواهند دید که چند نفر تلویزیون می‌بیند و چند نفر ماهواره حزب‌اللهی را. اما به نظرم باید در خود صدا و سیما بتوانیم برنامه بسازیم. و این را هم بگوییم که مقداری زیادی از این بحث به ضعف ما برمی‌گردد. که در این جبهه نیروی متخصص کم داریم. این نشست‌ها باید به این کمک بکند که جبهه فرهنگی قدرتمند شود.

* پرسش و پاسخ در حلقه جمعی از فعالان فرهنگی انقلاب اسلامی، اردوگاه ابوذر همدان، 5/8/1398

تگ های مطلب :
دسته بندی : عمومی
به اشتراک بگذارید : | | |