شما اینجا هستید   |

    عمومی : برخی مراقبند وقتی از دین حرف می‌زنند، به نفع انقلاب نباشد! | سخنرانی در نخستین گردهمایی فعالان و تشکل های فرهنگی مشهد

وحید جلیلی در نخستین گردهمایی فعالان و تشکل های فرهنگی مشهد که با عنوان «به سوی آفاق روشن» و در برنامه ریزی برای استقبال از نیمه شعبان عصر روز گذشته در فرهنگسرای قرآن و عترت برگزار شد، با بیان این که نیاز به درک عمیق تری از مشهد به عنوان پایتخت معنوی وجود دارد، به ضوابط تبدیل مشهد به پایتخت معنوی اشاره و اظهار کرد: برای تبدیل شدن به پایتخت معنوی، باید مرکزیتی برای ارائه معنویت درست، دقیق و عمیق شیعی در فضای کشور ایجاد شود که خوشبختانه امکان و ظرفیت آن در مشهد وجود دارد.

jalili-afageroshan-940210

جلیلی با بیان این که مشهد از جایگاهی خاص در کشور برخوردار است، تصریح کرد: با توجه به پیشینه انقلابی و زائرپذیری مشهد، اگر یک اتفاق خوب در مشهد  رخ دهد، امکان این که به سرعت در کشور منتشر شود، خیلی بیشتر است.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد، بر استفاده درست از این ظرفیت بالقوه تأکید و تصریح کرد: در اسلام، مسیر چه باید کرد از چه نباید کرد، می گذرد. یه سری کارها را نکنید؛ اگر خویشتن داری کنید فکر و ذهن را نسبت به یک سری انحرافات مسدود کنید از برکات معرفتی و معنوی و مادی و الهی برخودار خواهید شد.

ولایت جزئی از منظومه معرفتی آرمانی شیعه است

وی به اصل ولایت اشاره و خاطرنشان کرد: ولایت از جمله مفاهیمی است که اگر درست استفاده نشود، مورد تحریف قرار گیرد. مفهوم ولایت جزئی از منظومه معرفتی آرمانی شیعه است؛ یک سری مفاهیم از جمله برائت وجود دارد که ولایت در آن ها درخشش خاصی دارد. همچنین ولایت نقطه کانونی برای اتحاد و انسجام و برای هم افزایی و یکپارچگی در عالم اسلامی در مقابل شرک و استکبار است.

جلیلی با بیان این که با هرآنجه مخالف مسیر اهل بیت(ع) است، باید مرزبندی داشته باشیم، اظهار کرد:  به هر میزانی که ما عشق به اهل بیت(ع) داریم، باید عشق به مکتب و آرمان اهل بیت(ع) نیز داشته باشیم.

لزوم مرزبندی بین ولایت شیعی با ولایت قلابی انگلیسی آمریکایی

وی به تلاش برخی برای جایگزینی مفهوم واقعی ولایت شیعی با ولایت قلابی انگلیسی آمریکایی اشاره و تصریح کرد:  امروز یک عده ولایت را جوری معنا می کنند که مبادا کوچکترین تعارضی بین ولایت با منافع مشرکان و کفار حاکم بر عالم احساس شود؛ از جمله در مشهد این رده ها حضور دارند، از قدیم نیز بودند و در سالیان اخیر بیشتر شده اند، کسانی که نقشی در انقلاب و دفاع مقدس نداشتند و حالا ادعای ولایت می کنند.

وی، بر لزوم مرزبندی بین ولایت شیعی با ولایت قلابی انگلیسی امریکایی تأکید کرد و گفت: اگر تصمیم داریم از ولایت حرف بزنیم و سیزده رجب و شعبان را گرامی بداریم، باید فصل بندی های ما با مدعیان ولایت مشخص باشد؛ امروز باید در خصوص این ممیز صحبت کنیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد، تأکید کرد:  مبادا انقلابی که ده ها هزار از متدین ترین فرزندان خود را فدای مکتب اسلام ناب کرده است، کم رنگ شود و شهری که رهبر معظم انقلاب یکی از مهم ترین منابع معرفتی در فضای انقلاب اسلامی در آن بوده است، مبادا حرف های دیگری و خطوط انحرافی دیگری به این شهر مذهبی برسد.

مکتب امام زمان(عج) مکتب عدالت است

وی، برائت از استکبار را یکی از اولین امتیازات برائت از کفار و مشرکان عنوان و خاطرنشان کرد: ادبیات مستضعف و مستکبر زمینه ساز  ذهن ها برای عالم است. این ادبیات را بنیانگذار انقلاب(ره) و انقلاب اسلامی ایران به راه انداخته و ادبیات قرآنی، ولایی و اهل بیتی را در فضای جهانی بازسازی کرده است.

جلیلی افزود: امام این کلید واژه ها را در فضای فکری ما وارد کرد تا بتوانیم به عالم جور دیگری نگاه و مناسبات بین الملل را تحلیل کنیم و بفهمیم. این که مستضعف کسی  است که ضعیف نگه داشته شده نه کسی که ذاتا ضعیف باشد. ما می خواهیم مستضعفین را رفع کنیم یعنی دقیقا خلاف آنچه که کمونیست ها تبلیغ می کنند، بدبختی بدبخت ها را توجیه می کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد با با بیان این که محرومیت زدایی از چالش های ما و نیز از مفاهیم جنگ نهایی برای ظهور حضرت مهدی(عج) است، گفت: با حضور حضرت ولی عصر(عج)  آن کسانی که به شکل ناعادلانه از یک سری برخورداری ها محروم شده اند، از محرومیت رهایی می یابند اما کمونیست ها می گویند محرومیت زدایی کاری خلاف اراده خداوند است.

وی، ارادت امام زمان(عج) را در فهم عمیق مکتب ایشان عنوان و تصریح کرد:  اراده خدا و اراده شیاطینی که با هزار بهانه موقعیت خود را توجیه می کنند را باید فهمید؛ مکتب ولی عصر(عج) مکتب عدالت است و اگر ما این مکتب را طرح کنیم کسانی نمی توانند، معاویه ای زندگی کنند و در عین حال از امیرمؤمنان حضرت علی(ع) دم بزنند و همه را متهم کنند به این که شما بی ولایت هستید.

مناسبت ها فرصتی است برای بازخوانی اسلام و تشیع حقیقی

جلیلی با بیان این که مناسبت ها از قبیل اعیاد و وفیات فرصتی است برای بازخوانی اسلام حقیقی و تشیع حقیقی، اظهار کرد:  اگر از این فرصت درست استفاده نکنیم، به ضد خودش تبدیل و فرصتی برای ترویج خرافات و تشیعی می شود که معلوم نیست از کجا آمده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد افزود: یکی از مهمترین کارهایی که باید انجام شود این است که در مناسبات مذهبی مفاهیم و معارفی که مغفول مانده و نیز  انقلاب اسلامی را احیا کنیم تا در یک حرکت ارتجاعی به عقب برنگردد.

وی، با بیان این که  دامنه و دایره قیام حضرت مهدی (عج) جهانی است، گفت: قطعا اگر ایشان بشنود در اقصی نقاط جهان ظلمی صورت گرفته است برای رفع آن اقدام و در تراز مهدوی به عالم نگاه می کند. در حالی که امروز برخی به ظاهر شیعه، این نگاه را ندارند و عنوان می کنند که فلسطین به ما مربوط نیست، صدها کودک فلسطینی قتل عام می شوند اما حاضر به محکوم کردن اسرائیل نیستند.

جلیلی با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) که در خصوص آخرالزمان می فرمایند: «گروهی در آخرالزمان پیدا می شوند. ویژگی آنها این است که ادعای دین داری می کنند و از دین داری به چیزهایی اکتفا می کنند که با منافعشان در تضاد نباشد هیچ آمادگی برای به خطر انداختن اموال و جانشان در راه خدا ندارند و از همه بیشتر ادعای دینداری دارند.»

بعضی انتظار را به نحوی معنا می کنند که گویی امام زمان(عج) یک قرآن و دین جدید با خود می آورد که آن قرار است اجرا شود در حالی که ایشان برای همین قرآن و همین دین می آیند.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد، افزود: بعضی ها مراقب هستند که  وقتی از دین و ائمه و این بزرگداشت ها حرف می زنند، سخنی نگویند تا به نفع نظام و انقلاب و به ضرر آمریکا و اسرائیل باشد. برخی از  هیأت ها ظاهر مذهبی و عناوینی دارند و به ظاهر از حضرت مهدی (عج) صحبت می کنند، اما هیچ بویی از ظلم ستیزی و از جهاد در آن ها نیست. برخی نیز با یک نگاه محدود و تنگ نظرانه تلاش می کنند تا مفهوم مهدویت و حتی مفهوم تشیع را آن قدر فرو بکاهند که هیچ حساسیتی نسبت به مظالم جهان در آن وجود نداشته باشد.

وی با اشاره به این سخن شهید مطهری که، یکی از فصل ممیزهای انقلاب واقعی با انقلاب قلابی در این است که هیچ تکلیفی از منتظران ظهور ساقط نیست، گفت:  این نگاه است که فرزندان مکتب اهل بیت(ع) را از لبنان تا یمن و کشمیر تا اقصی نقاط جهان به عنوان پیشتازان تفکر شیعی به معنای درست و واقعی خود مطرح می کند.

جلیلی انتظار را به معنای منتظر نشدن و از همین حالا امام زمانی شدن دانست و افزود: این وظیفه بر دوش ما است که نگذاریم آن معرفت و تاریخ و مکتبی که برایش صدها هزار خون داده شده کمرنگ شود.

تگ های مطلب :
دسته بندی : عمومی
به اشتراک بگذارید : | | |