شما اینجا هستید   |

    عمومی : تحولات منطقه به اندازه فوتبال هم در صداوسیما مورد توجه قرار نگرفت | سخنرانی وحید جلیلی در نشست سالانه دفتر تحكيم وحدت

مسئول دفتر مطالعات جبهه فرهنگي انقلاب اسلامي ضمن درخواست از مسئولين صدا و سيما براي استفاده از ظرفيت عظيم تحول در كشورهاي اسلامي، گفت: سيستم غربالگر “سيتمي منفعل” است و اين سيستم كم كم خودش را نقض مي‌كند.

وحيد جليلي مسئول دفتر مطالعات جبهه فرهنگي انقلاب اسلامي با حضور در نشست سالانه دفتر تحكيم وحدت كه امروز در دانشگاه الزهرا برگزار شد، طي سخناني اظهار داشت: نگاه به صدا و سيما نگاه به استراتژي‌هاي حاكم بر برنامه‌ريزي‌هاي صدا و سيما است.

وي افزود: صدا و سيما سيستم خود را بر اساس غربالگري استوار كرده است، يعني اينكه استراتژي برنامه‌ريزي آن بيشتر سلبي است و مدير در صدا و سيما كسي است كه مي‌داند چيزي نبايد پخش شود.

مسئول دفتر مطالعات جبهه فرهنگي انقلاب اسلامي ادامه داد: مديران در صدا و سيما با انبوه برنامه سازان و نويسنده‌ها كه با طرح‌ها و پيشنهادات خود به آنها مراجعه مي‌كنند، مواجه هستند كه از بين اين مراجعات غربالگري انجام مي‌دهند، اين سيستم اشكالات متعدد دارد.

جليلي با بيان اينكه سيستم غربالگر، سيتمي منفعل است، گفت كه اين سيستم كم كم خودش را نقض مي‌كند.

وي در ادامه خاطرنشان كرد كه مدير وقتي با يك جماعت برنامه ساز طرف است كم كم خط قرمزهايش كمرنگ مي‌شود كه اين مسئله هم اكنون در صدا و سيماي ما، در بخش اخلاقيات در حال نمايان شدن است.

مسئول دفتر مطالعات جبهه فرهنگي انقلاب اسلامي ضمن انتقاد از سريال ساختمان پزشكان گفت: دراين سريال شاهد بوديم كه فردي براي همسر خود جشن تولد مي‌گيرد و تمام مردهاي همسايه را دعوت مي‌كند و جالب اينجاست كه دراين جشن تولد صاحب كافه محل هم حضور دارد و به همسر آن فرد روسري قرمز هديه مي‌دهد و همه هم براي او كف مي‌زنند.

جليلي ادامه داد: در مسائل سياسي هم هر نظامي كه داراي آرمان و هدف نباشد، شكست خواهد خورد و اگر رسانه ملي هم محافظه كارانه پيش رود وضعيتي بهتر از اين نخواهد داشت.

وي در ادامه گفت: مطبوعات ما هم استراتژي غربالگري دارند و براي اين مسئله تئوري پردازي هم مي‌كنند اما به اعتقاد من اين استراتژي ريشه در يك نگرش غير انقلابي دارد.

مسئول دفتر مطالعات جبهه فرهنگي انقلاب اسلامي همچنين اظهار داشت: در “نظريه جذب”، دين و مفاهيم ديني اصالتي براي مردم ندارد و حتماً بايد با يك اضافات و مسائل ديگر جذابيت پيدا كند و اگر ما مي‌خواهيم كه يك آدم متدين را نشان دهيم، بايد براي آن فرد حواشي جذاب بگذاريم.

جليلي با بيان اينكه عدالت‌خواهي روح دين است، تأكيد كرد: رسانه تحت ضابطه با رسانه‌ رو به آرمان خيلي فرق دارد و مديران صدا و سيما هم مي‌گويند ما رسانه تحت ضابطه داريم، در حالي كه بايد در اين حوزه ايجابي عمل كرد.

وي در ادامه سخنانش خاطرنشان كرد: اگر آرماني براي دنبال كردن داشته باشيم، با نگاه به اطراف خود فرصت‌ها را پيدا مي‌كنيم و به اعتقاد من، ما امروز ظرفيت‌هاي زيادي براي كار رسانه‌اي داريم كه از آن استفاده نمي‌شود.

جليلي اضافه كرد: چندين ماه است كه جريان عظيمي در كشورهاي اسلامي راه افتاده كه ما سال گذشته همين موقع فكر آن را هم نمي‌كرديم، ولي سؤال اين است كه ما چقدر از اين جريانات استفاده كرده‌ايم.

وي افزود: متأسفانه ساعت‌ها در مورد يك بازي فوتبال در شبكه‌هاي صدا و سيما بحث مي‌شود، ولي در مورد تحولات منطقه وقت گذاشته نمي‌شود.

مسئول دفتر مطالعات جبهه فرهنگي انقلاب اسلامي با بيان اينكه اشفراد آرمانگراها، فرصت‌شناس هستند، گفت: اگر مديران آرمان‌گرا باشند مي‌توانند فرصتها را پيدا كنند.

جليلي اين سؤال را هم مطرح كرد كه چه مقدار از سوژه‌هاي داخلي كشور در رسانه ملي مورد توجه قرار مي‌گيرد؟ ادامه داد: اگر يك فرد مثل شهيد شهرياري در آمريكا ترور مي‌شد، قطعاً آمريكايي‌ها كار عظيم رسانه‌اي روي اين موضوع انجام مي‌دادند، در حالي كه شهيد شهرياري در كشور ما شناخته شده هم نيست.

تگ های مطلب :
دسته بندی : عمومی
به اشتراک بگذارید : | | |