شما اینجا هستید   |

    عمومی : سکوت در ثبت فتنه از سکوت دربرابر فتنه خطرناک‌تر است|سخنرانی در میزگرد «رويش‌ها و فرصت‌هاي هنرانقلاب»

فرا رسیدن سومین سالگرد حمله به جمهوریت نظام و ایجاد فتنه‌ای هشت مامه به بهانه انتخابات 88 بهانه‌ای بود تا دفتر موسیقی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی از آخرین تولید خود با عنوان قطعه موسیقی “قلاده‌های طلا” با حضور شاعر و خواننده این قطعه موسیقی و سازنده و تهییه کننده فیلم سینمایی “قلاده‌های طلا” رونمایی کند.

عصر روز گذشته ( سه شنبه) قطعه موسيقي «قلاده‌هاي طلا» در تالار عمار دفتر جبهه فرهنگي انقلاب اسلامي رونمايي شد. در این برنامه که با حضور ابوالقاسم طالبي، كارگردان فيلم «قلاده هاي طلا» و خزايي، تهيه كننده اين فيلم،  برگزار شده بود، حامد زمانی خواننده جوان و انقلابی به اجرای زنده قطعه ترانه «تحریم» و ترانه «قلاده‌های طلا» پرداخت تا به این ترتیب یکی از آهنگ‌های آلبوم این خواننده از سوی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی رونمایی شود. 

 

پیش از این اجرا نیز قطعه موسیقی «خیابان شهادت» به معرفی شهید فتنه «حسین غلام کبیری» که در 25 خرداد ماه 88 به شهادت رسیده بود، پخش شد.

 

شعر موسيقي «قلاده‌هاي طلا» سروده محمد مهدی سیار شاعر جوان و انقلابی است، آهنگسازی و خوانندگی آنرا حامد زماني بر عهده داشته است و تنظیم آن کاری از امید رهبران بوده است. این قطعه به توصيف فتنه 88 پرداخته است.

 

ادامه این برنامه، به برگزاری میزگرد «رويش‌ها و فرصت‌هاي هنر انقلاب» با حضور جلیلی، طالبی، خزاعی، زمانی و سیار اختصاص یافت که حاضران در این میزگرد سخنان قابل توجهی را پیرامون هنر انقلابی پس از فتنه مطرح کردند.

جلیلی:  سکوت در ثبت تاریخ فتنه از سکوت در برابر فتنه خطرناک‌تر است

وحيد جليلي به عنوان اولین سخنران این میزگرد، به رویش‌های نسل سوم انقلاب در حوزه شعر و موسیقی انقلاب اسلامی اشاره کرده و گفت: مهدي سيار از پركارترين شاعران انقلاب در فتنه 88 است و خار چشم جرياني شده كه فكر مي‌كردند با هياهوهاي خود مي‌توانند هنر را براي خودشان كنند و تلاش مي‌كردند كه بگويند هنرهاي انقلاب مربوط به گذشته است و از هنر جديد انقلاب ايران بازمانده‌ است.

وي ادامه داد:‌ حامد زماني‌ها طليعه جديد در خط هنر انقلاب هستند و در عرصه شعر انقلاب اسلامي پيشتاز شدند.

جليلي ادامه داد: جريان شعر انقلاب همواره از جوشش خوبي برخوردار بوده اما در حوزه موسيقي حضور حامد زماني و ديگران اين نويد را مي‌دهد كه تجديد مطلعي در موسيقي انقلاب صورت گيرد.

سردبير نشريه راه با اشاره به فتنه 88 گفت: ما در فتنه با دو جريان جدي مواجه بوديم كه يكي از آنها اين بود كه شخصيت آنها شخصيت كامل وقيح بود و بزرگ ترين دروغ‌هاي انقلاب ما را مي‌گفت و مي‌خواست در آن دوران هلوكاست ديگري را راه بيندازد و در عين حال دم از دمكراسي و حقوق بشر بزند.

وي ادامه داد: فتنه 88 صرفا ساخته و پرداخته اين‌ها نبود بلكه جريان فكري ديگر هم به اينها كمك مي‌كرد جریانی که با سكوت خودشان تهديد افكني كردند. این جریان اقشاري از مردم را مردد كردند اما انقلاب ما با ظرفيت‌هاي مردمي خودش توانست اين فتنه را پشت سر بگذارد.

سردبير نشريه راه خاطرنشان كرد: مشكل عمده‌اي كه در جريان فتنه بود اين توطئه بود كه راجع ‌به فتنه سكوت شود و اینکه بعضي ها در رسانه ملي با چهره‌هاي موجه مي‌گفتند ديگر اسم فتنه را نياوريد خاطره تلخي بود كه آن را فراموش كرديم اين سكوت ها خطر بزرگي است و بزرگ‌تر از ساكتين فتنه است در صورتي كه ما بايد واقعيت هاي فتنه را ثبت كنيم.

وي با اشاره به دانشجويان فعال در عرصه هنر گفت: مراقب باشيد سكوت راجع‌به فتنه دارد از سوي برخي از افراد ترويج مي‌شود و دليل آن هم كم كاري دستگاه‌ها است.

جليلي با انتقاد از عملكرد حوزه هنري و صدا و سيما  گفت: حوزه هنري بيايد و كارنامه خودش را در موضوع فتنه ارائه كند كه چند كار براي فتنه 88 با اين‌همه بودجه و امكانات درست كرده است؛ صدا و سيما هم كارنامه‌اش را رو كند كه برخي از بخش‌هاي از آن حتي يك دهم بي بي سي واكنشي از خودش در سالگرد فتنه ارائه نداد.

سردبير نشريه راه گفت: همان گونه كه ديديم در سالگرد فتنه فقط 4 يا 5 بچه بسيجي برنامه‌اي را از روي وظيفه خود توليد و از صدا و سيما پخش كردند اما عمدتا بعضي از دستگاه ها كارنامه‌اي بسياري ضعيف و نمره صفري در زمينه فتنه دارند.

وي گفت: ما موظفيم با دستور قرآن تاريخ را براي ديگران تكرار كنيم اما امروزه متأسفانه با كم‌كاري عظيمي روبه رو هستيم.

جليلي با اشاره به تدوين كتابي 400 صفحه‌اي در كشور امريكا در خصوص فتنه 88 گفت: یک كتاب كميك استريپ كه در حدود 400 صفحه است راجع به فتنه 88 ايران نوشته شده و به 14 زبان دنيا ترجمه شده است اينها در واقع دارند تاريخ سازي مي‌كنند دليلش هم اين است كه گاف‌هایي كه در فتنه دادند بسيار بزرگ است و مي‌خواهند گاف‌هاي خود را جمع كنند.

سردبير نشريه راه اضافه كرد: ‌کاری كه آقاي موسوي و همكاران كم هوش و خائن او انجام دادند اين بود كه اپوزيسيون قانونمند جمهوري اسلامي ايران را نابود كردند و تمام دنيا ديد كه رقابت سياسي كاملي در جمهوري اسلامي ايران است.

وي گفت: فتنه 88 از ابعاد مختلف قابليت بررسي دارد اگر ما سكوت كنيم كسان ديگر يا جريان‌هاي ديگر در اين زمينه كارهاي ضدارزشي را ارائه مي‌دهند بنابراين اين رسالت بايد بر دوش هنرمندان سنگيني كند و در اين زمينه فعاليت كنند.

جليلي با اشاره به كارنامه ننگين سران فتنه گفت: اينها بايد بدانند اين لكه ننگ در كارنامه‌ آنها باقي مي‌ماند و اگر ما نتوانيم كارنامه شفاف از فتنه 88 ارائه دهيم در فتنه هاي بعدي دچار مشكل مي‌شويم اينجاست كه عرصه هنر بايد مورد توجه قرار گيرد و در عرصه هاي مختلف حركاتي را انجام دهد.

اين روزنامه نگار در ادامه گفت: كارهاي بسيار خوبي در زمينه موسيقي و سينما در خصوص فتنه 88 رخ داده است اما برخي مي‌آيند با پول دولت فيلمي مي‌سازند آنهم به فتنه 88 اما در حقيقت اين فيلم‌ها فحاشي به بچه‌هاي بسيجي است.

وي با اشاره به فيلم خيابان‌هاي آرام ساخته كمال تبريزي گفت: اين فرد با استفاده از امكانات دولتي فيلمي ساخت كه ضدانقلاب، عليه نظام و فحاشي به بچه‌هاي بسيجي بود اما آقاي طالبي توانست با ساخت قلاده‌هاي طلا موج جديدي ايجاد كند كه ترانه قلاده‌هاي طلا نيز يكي از امتدادهاي آن است.

جليلي در خصوص حضورش در صدا و سيما گفت: متأسفانه ما از طريق آقاي ضرغامي ممنوع التصوير شده ايم و كساني مثل سعيد قاسمي، ‌ابراهيم فياض نيز به دلايل ناگفته ممنوع التصوير هستند.

سردبير نشريه راه خاطرنشان كرد: جيراني در برنامه هفت خيلي تلاش كرد كه من را به اين برنامه دعوت كند اما شب قبل به من خبر دادند كه شما نمي‌توانيد به دليل ممنوع التصوير بودن در اين برنامه شركت كنيد.

وي گفت: خيلي‌ها دیگر هم هستند كه در صدا و سيماي ما نيستند اما بخش عمده انتقادات ما به آقاي ضرغامي به خاطر سابقه ايشان است كه نقطه قوتشان را فراموش كرده و به روشنفكران و ضدانقلاب‌ها ميدان داده و تريبون صدا و سيما را به آنها اختصاص مي‌دهد و شش نفر را گذاشته اند كه مبادا پاي 4 تا 5 تا بچه حزب‌اللهي به صدا و سيما باز شود كه اين تناقضات به هيچ عنوان توجيه پذير نيست.

طالبي: كساني هستند كه به اسم فيلم 300 ميليون از بنياد فارابي به جيب زدند

ابوالقاسم طالبی کارگردان فیلم قلاده‌های طلا نیز در این میزگرد گفت: این برای من یک رویا بود که گیتار در خدمت انقلاب اسلامی باشد و توانستیم در این راه به خوبی گام برداریم. فضای هنری در گذشته به نقطه‌ای رسیده بود تا بگویند هنرمندان را بترسانیم و هنرمند را با روح لطیفش و یک کمی سروصدا زود عقب‌نشینی می‌دادند و معتقدم هنرمند با حمایت هم زود شکفته می‌شود.

وی یادآور شد: برای فیلم قلاده‌های طلا فضایی دو قطبی با عنوان حکومتی و غیر حکومتی ترسیم کردند. فضایی درست شد تا هنرمندان بترسند. اما با ساخت فیلم قلاده‌های طلا این را به اثبات رساندیم که ما هنرمند طرفدار اسلام هستیم و دلمان می‌خواهد که هنرمند طرفدار حاکمیت اندیشه های امام (ره)باشیم تا هنرمند ملکه بریتانیا.

طالبی ادامه داد: بعضی ها برای ساخت فیلم از بنیاد فارابی یک میلیارد تومان پول گرفتند و 300 میلیون آن را برای خودشان برداشتند و بعد یک فیلم ضعیف تحویل دادند و بعد هم می گویند ما مستقلیم و حکومتی نیستیم. در حالی که ما باید در خدمت اندیشه های امام و رهبری باشیم و سرمان را بالا بگیریم و بگوییم ما برای این اندیشه های والا فیلم می سازیم.

وی تصریح کرد: باید این فضاها و این تابوها را شکست و من از دوستان خودم آقایان مجیدی ، حاتمی کیا و ده‌نمکی می‌خواهم که بیایند و با اعلام اینکه ما فرزندان امام(ره) هستیم و برای حاکمیت اندیشه های امام (ره)فیلم می سازیم این فضا را بشکنند.

کارگردان قلاده‌های طلا يادآور شد: بمب، موشک و ترور حربه آخر بیگانگان در برابر ما است و هر کس که مؤثر است را با این سلاح ها از بین می برتند. و باید به آنها گفت به قول حضرت امام بکشید ما را ملت ما بیدارتر می شود.  ملت ما از کشته شدن بیدارتر می‌شود.

كارگردان فيلم قلاده هاي طلا  تصریح کرد: بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب ما از پيچ تاريخي مي‌گذريم كه اين پيچ تاريخي در هنر هم هست كه ما بايد در راه شهدا و آرمان‌هاي انقلاب و حضرت امام باشيم و منتظريم كه پرچم اسلام را در همه سرزمين‌هاي اسلامي برافراشته كنيم.

طالبي در خصوص موسيقي قلاده‌هاي طلا گفت: اين موسيقي حركت خودجوشي بوده كه اميدوارم ادامه پيدا كند.

خزايي: نسل جديد نسل باسواد و متعهدي هستند كه وارد عرصه هنر شده اند

در ادامه محمد خزايي، تهيه كننده فيلم قلاده‌هاي طلا در خصوص موسيقي قلاده‌هاي طلا گفت: من فكر نمي‌كردم كساني در موسيقي پيدا شوند كه سياسي بخوانند اينكه امروز نسلي وارد عرصه فرهنگ و هنر شده و نسل متعهدي هم هست معتقدم كه انقلابي در عرصه فرهنگ با حضور اين نسل بوجود خواهد آمد و اينها جايگزين افرادي مي‌شوند كه اعتقاداتشان سست شده است.

وی با اشاره به اینکه برخی بازیگران با اندک جایزه‌ای شیفته غرب می‌شوند، گفت: زمانی گفته می‌شد افراد متعهد بی‌سواد هستند ولی امروز برخلاف آن ثابت شده است و نسل جدیدی با دانش و علم خود به هنر متعهد شده‌اند که جای بسی تشکر دارد.

محمد مهدي سيار: ساخت اين موسيقي اداي ديني بود به اثر هنري خوب قلاده‌هاي طلا

شاعر موسيقي قلاده‌هاي طلا نيز در اين برنامه گفت: من تشكر مي‌كنم از آقاي طالبي كه با ساخت فيلم قلاده‌هاي طلا اين حس را در من ايجاد كرد و اگر همت، شجاعت و پشتكار مجموعه جبهه فكري نبود اين شعر به اين مرحله نمي رسيد.

وي افزود: ساخت اين موسيقي اداي ديني بود به اثر هنري خوب قلاده‌هاي طلا كه هوشمندي و ذكاوت كارگردان در آن آشكار است.

اين شاعر افزود: لايه‌هاي مختلفي در فتنه 88 وجود داشت كه يكي از آنها لايه‌هاي اطلاعاتي بود و كارگردان قلاده‌هاي طلا با هوشمندي پنهان‌ترين لايه را كه همان لايه اطلاعاتي بود محور فيلم خود قرار داد.

سيار يادآور شد: كاري كه آقاي طالبي انجام داد يك تنبه محسوب مي‌شود كه لايه پنهان ماجرا را آشكار كرد و در واقع تكليف هنر در سپهر فرهنگي و انساني همين تنبه است كه بايد به جاي سرگرم شدن به مجادلات به لايه‌هاي پنهان موضوع مراجعه شود.

حامد زماني: اگر دست و پایمان را نبندد می‌توانیم در این فضا ستاره‌های زیادی داشته باشیم

در ادامه حامد زماني، خواننده موسيقي قلاده‌هاي طلا در خصوص اين موسيقي و سروده‌هاي سياسي گفت: من در كارهايم شعر محور هستم و چون علوم سياسي مي‌خوانم ترجيح مي‌دهم كه در اين حوزه فعاليتم بيشتر باشد.

وي ادامه داد: قبلا در تدارك آلبوم عاشقانه بودم اما پس از فتنه 88 احساس خطري كه در سياست رخ داد به خصوص در حوزه ديانت و مذهب، احساس كردم كه بايد خط‌شكني در حوزه موسيقي رخ دهد و با ساختارشكني كارهايي ساخته شود كه در عين حال حالت مدرن داشته و با نسل جوان ارتباط برقرار كند.

زماني ادامه داد: اينگونه خواندن و ساخت اين نوع موسيقي‌ها سنت شكني است و اگر مسئولان دست و پاي ما را نبندند ما مي‌توانيم در اين فضا در عرصه موسيقي ستاره داشته باشيم كه نيازمند فكر و شجاعت است.

اين خواننده گفت: ‌با اينكه صدا و سيما خيلي من را در پخش اين موسيقي‌ها اذيت كرد اما باز پيگير ساخت اين موسيقي‌ها بودم.

تگ های مطلب :
دسته بندی : عمومی
به اشتراک بگذارید : | | |