شما اینجا هستید   |

سخنرانی در کنفرانس افق نو

شهادت امام رضا(ع) و تولد مشهد

تاریخ مشهد از 1200 سال پیش با یک ترور شروع می‌شود؛ مأمون که خورشید در سرزمینش غروب نمی‌کرد، امام هشتم شیعیان را به شهادت رساند و خود به عزاداری پرداخت تا در کارنامه سیاهش دورویی و دروغ‌گویی را به تروریسم اضافه کند.
اما در طول 1200 سال میلیون‌ها نفر به زیارت امام رضا(ع)آمده و می‌آیند تا شهادت دهند مأمون یک تروریست است و امام‌رضا(ع) یک رهبر معنوی و یک پرچم بلند عدالت‌خواهی و یک شهید راه عدالت و معنویت.
مشهد نه فقط یک شهر معمولی که یک تریبون تاریخی و مردمی برای دفاع از عدالت‌خواهیِِ معنوی و رسوا کردن تروریسم فریب‌کار است.
در طول 1200 سال همواره معنویت و ایمان‌ِدینی پشتوانه اصلی مبارزه در راه آزادی و عدالت در خراسان بزرگ بوده‌است.
از نهضت سربداران در تقابل با مغولان که به رهبری عالمان دینی و شخصیت‌های معنوی صورت گرفت تا قیام گوهرشاد در 80 سال پیش که به یک تراژدی بزرگ در تاریخ این شهر تبدیل شد.
رضا خان در یک شب بیش از 600 نفر از مردم این شهر را در کنار حرم امام‌رضا(ع) قتل عام و زنده و مرده دریک گور دسته جمعی دفن کرد، چرا که حاضر نشده بودند کلاه شاپو بر سر بگذارند و زنان را وادار به برداشتن روسری کنند. خنده‌دار به نظر می‌آید، اما این آخرین کمدی-‌تراژدی حکومت پهلوی در ایران نبود، 40 سال بعد از واقعه گوهرشاد، امام خمینی یک عالم بزرگ و محبوب مردمی از ایران تبعید شد، چراکه به کاپیتولاسیون آمریکایی در ایران اعتراض کرده بود. امام گفت اگر کشور در مالکیت آمریکا و اسراییل است، پس ما را بیرون کنید و شاه امام را تبعید و دهها هزار مستشار آمریکایی را به کشور سرازیر کرد.
سال ها بعد، کارتر در سفر به ایران، رژیم شاه را جزیره‌ی ثبات خواند، اما ایرانی که رویای جهان‌خواران بود در کمتر از یکسال به کابوس آن‌ها تبدیل شد.
امام خمینی به ایران برگشت و مردمی‌ترین انقلاب جهان با پرچمداری شاگردان او پبروز شد. یکی از آن شاگردان آیت‌الله ‌سید‌علی خامنه‌ای، امام جماعت مسجد کرامت مشهد بود. خامنه‌ای یکی از اصلی‌ترین نمایندگان و مفسران اسلام انقلابی و معنویت عدالت‌خواه در نهضت امام خمینی است که مشهدی‌ها افتخار دارند پیش از انقلاب، سال‌ها در مکتب او شاگردی کرده‌اند. امروز جمهوری اسلامی به رهبری آیت‌الله‌خامنه‌ای در مقابل آمریکا ایستا‌ده‌است.
اگر روزی مبارزه ما با آمریکا بر سر حداقل‌ها و برای لغو کاپیتالاسیون بود و می‌گفتیم ما هم انسانیم و نباید از ما حق توحش بگیرید، امروز ایران با آمریکا بر سر دستیابی به قله‌ها در بیوتکنولوژی، پرتاب ماهواره، انرژی هسته‌ای، صنایع موشکی، قدرت منطقه ای و … درگیر است.

تگ های مطلب :
دسته بندی : جبهه فرهنگی , فیلم
به اشتراک بگذارید : | | |