شما اینجا هستید   |

    عمومی : عملیات در حوزه نوشت‌افزار، عملیات خط‌شکنانه‌ای است/اگر این خط بشکند، خط بسیاری از حوزه‌ها نیز شکسته خواهد شد | سخنرانی در مراسم افتتاحیه «مجمع مراکز تولید و توزیع نوشت‌افزار اسلامی ایرانی»

مراسم افتتاحیه «مجمع مراکز تولید و توزیع نوشت‌افزار اسلامی _ ایرانی» با حضور جمعی از مسئولان و مدیران فرهنگی کشور در سالن همایش‌های مجتمع فرهنگی سرچشمه برگزار شد.

در این مراسم وحید جلیلی مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب طی سخنانی بیان داشت: خوشبختانه حرکتی به صورت خودجوش توسط فعالان جناح فرهنگی مؤمن و انقلابی از دو سه سال پیش آغاز شده، که همچنان زنده است و ان‌شاءالله به افق‌های روشن‌تری نگاه می‌کند که امیدواریم این حرکت بتواند اهدافی که در نظر دارد را محقق کند.

jalili-neveshtafzar-930402

* وزارت ارشاد در حوزه نوشت‌افزار به وظایف و مسئولیت خود عمل نکرده است

وی اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین اهداف رسیدن به فعالیتی که هم‌اکنون در حوزه نوشت‌افزار آغاز شده است، این بوده که ویژگی‌های مثبت خود را حفظ کرده و آن را از دست ندهد، همچنین قاعدتاً اگر قرار بر این بود به کلیشه‌ها و روندهای سابق مدیریت فرهنگی کشور گردن بگذاریم و کفایت مجموعه دستگاه‌های دولتی و یا سایر حوزه‌ها را بیان کنیم، که مدیریت فرهنگی جمهوری اسلامی هستند اصلاً چنین جریانی شکل نمی‌گرفت.

جلیلی افزود: اگر بخواهیم در کلیشه‌ها با همدیگر گُل بگوییم و گُل بشنویم و بگوییم نه خانی آمده و نه خانی رفته است و نه مدیریت فرهنگی جمهوری اسلامی اشتباهی داشته است و همه چیز خوب است و همه مسئولان حمایت کرده و می‌کنند و خواهند کرد؛ فکر نمی‌کنم که امروز دور هم جمع شده باشیم که از تعارفات با هم سخن بگوییم.

وی با اشاره به صحبت مجری که آغاز فعالیت در حوزه نوشت‌افزار را به دوره مدیریت سیدمحمد حسینی دانست، انتقاد کرد و گفت: آقای حسینی هیچ نقشی در این حوزه نوشت‌افزار نداشته‌اند به گونه‌ای دیگر وزارت ارشاد در طی سالیان دراز در حوزه نوشت‌افزار بسیار ضعیف عمل کرده است و به نوعی به مسئولیت خود عمل نکرده است.

* در حوزه فرهنگی با کم‌کاری‌های جدی مواجه هستیم

مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه نوشت‌افزار بسیار ضعیف عمل کرده است، عنوان کرد: یادمان نرفته است سخنرانی آغاز امسال مقام معظم رهبری در حرم رضوی که فرمودند، یکی از وظایف جناح فرهنگی انقلابی مطالبات جدی فرهنگی از مسئولین است. شورای انقلاب فرهنگی قانونی را تصویب می‌کند آن هم در سال ۱۳۷۹ و ۱۰ سال از این قانون می‌‌‌گذرد و هیچ کس نمی‌پرسد چرا چنین جلسه‌ای در این حوزه برگزار نشد.

جلیلی اضافه کرد: ما در حوزه فرهنگی با کم‌کاری‌های جدی مواجه‌ هستیم، در این چند سال حتی نتوانسته‌ایم ۵ درصد از نوشت‌افزار کشور را تولید و وارد بازار کنیم آن هم از بازاری که نیازمند ۱۵۰ میلیون جلد دفتر است یعنی با همه عدم‌ حمایت‌ها و ناهماهنگی‌هایی که وجود داشته است شاید توانسته‌ایم حدود ۵ میلیون دفتر را تولید کنیم و اگر امسال تلاش کنیم این میزان به ۷ میلیون جلد دفتر خواهد رسید که همه این موارد به همدلی و همکاری بین افراد بستگی دارد.

* وضعیت مدیریت فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، مطلوب نیست

وی افزود: وضعیت مدیریت فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، وضعیت بدی است و این ربطی هم به یک جناح ندارد یعنی نه ربطی به اصولگرایان دارد و نه اصلاح‌طلبان به گونه‌ای دیگر در ضعف‌های مدیریت فرهنگی اصولگرایان و اصلاح‌طلبان وجه مشترکی وجود دارد یعنی اصلاح‌طلب‌ها تا اصولگرایان در حوزه فرهنگی در بسیاری از حوزه‌ها در بی‌مسئولیتی‌ها، باجی به هم نمی‌دهند و همانند هم هستند.

این مقام مسئول گفت: عرصه نوشت‌افزار بسیار گسترده و به سهولت دارای مخاطب‌ها، مشتری و بازار است اما نسبت به آن بی‌توجهی و غفلت شده است یعنی ذیل همه شعارهای سال که مقام معظم رهبری بیان کرده‌اند حوزه نوشت‌افزار تأثیرگذار بوده است. به گونه‌ای که از سبک زندگی اسلامی ایرانی گرفته تا الگوی مصرف، جهاد اقتصادی و بسیاری دیگر از این شعارها در سایه این حوزه امکان‌پذیر بوده است.

وی ادامه داد: در حوزه نوشت‌افزار هم کارخانه، هم مسائل مربوط به تولید و هم مسئله مهم توزیع وجود دارد. حتی یکی از ارگان‌های کشور دارای ۴۰۰ فروشگاه زنجیره‌ای است. در اینجا دوستانی که با دست خالی کار خودشان را آغاز کرده‌اند، در صورتی به انجام کار پرداخته‌اند که دولت و نهادهای فرهنگی مؤظف بودند طی سال‌های گذشته، در این حوزه، کار اساسی انجام دهند.

* مدیریت فرهنگی جمهوری اسلامی به شدت ضعیف است

جلیلی عنوان کرد: برخی از نهادها و ارگان‌ها نیز نسبت به حوزه نوشت‌افزار کوتاهی بسیاری داشته‌اند یعنی با توجه به این که نوشت‌افزارهای ایرانی _ اسلامی تولید شد در توزیع آن هیچ نقشی نداشتند در این راستا باید سیدمحمد حسینی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی، پاسخگوی این موارد بوده و درد دل‌های خود را بیان کند.

وی با اشاره به این مطلب که مدیریت فرهنگی جمهوری اسلامی به شدت ضعیف است، بیان کرد: مدیریت فرهنگی کشور به شدت زیر سؤال است و این سخن بنده اصلاً حرف سیاسی نیست به گونه‌ای دیگر دورانی که به یکدیگر باج می‌دادیم به پایان رسیده است.

به گفته جلیلی، تولید نمونه‌هایی از نوشت‌افزارهای ایرانی _ اسلامی، حداقل کارهایی است که نشانگر این بوده که می‌شود در حوزه فرهنگی کار کرد و تنها این مهم نیازمند همت و کار جدی است.

* حوزه فرهنگی به ویژه در تولید نوشت‌افزار ایرانی _ اسلامی نیازمند برپایی مناظر‌ه است

وی ادامه داد: معتقدم باید بر روی مسائل فرهنگی نظیر نوشت‌افزارها به برپایی مناظره‌ بپردازیم چراکه مناظره‌های واقعی همین جلسات فرهنگی است به گونه‌ای دیگر باید مناظره‌ها بر موضوعات واقعی کشور صورت گیرد نه مناظره‌های سیاسی بی‌ربط که مشخص نیست چه فایده‌هایی برای مملکت دارد.

مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب گفت: در فراز خطبه ۳۴ نهج‌البلاغه، امیرالمؤمنین (ع) می‌فرماید، ریزش‌ها را شما می‌بینید و سر غیرت نمی‌آیید که این خطبه شرایط امروز کشورمان به خصوص مدیریت فرهنگی کشور را بیان می‌کند.

* نیاز کشور به عملیات‌های واقعی، میدانی و جدی در حوزه فرهنگی

وی اضافه کرد: امیدواریم این جلسه باعث شود که از کارهای تشریفاتی پرهیز کرده و به یکدیگر نزدیک شویم و با پس زدن تعارفات ببینیم که در حوزه فرهنگی می‌توانیم به چه کارهایی بپردازیم چراکه با مانور به هیچ‌جا نخواهیم رسید یعنی اگر عده‌ای به عنوان فعال و مدیر فرهنگی به مانور فرهنگی عادت کنند و نمایش فرهنگی دهند مانور و همایش‌شان نیز اسیر دشمن فرهنگی خواهد شد ما نیازمند عملیات‌های واقعی، میدانی و جدی فرهنگی هستیم.

جلیلی با اشاره به این مطلب که مسئولان فرهنگی نباید فضای فرهنگی را غبارآلود کرده و مرتب بیان کنند که همه چیز آرام است، تصریح کرد: تنها با گردهمایی دو یا چند نفر از تولیدکنندگان ایرانی در حوزه نوشت‌افزار کار حل نخواهد شد. اما برای آغاز به کار، این جمع‌شدن‌ها بسیار مطلوب است، همچنین باید امواجی بتواند این نهضت را به حرکت درآورد که خوشبختانه دوستان با قطع امید از بسیاری از فضاهای رسمی کشور به سراغ دوستانی از بازار رفتند و با آنها به برپایی جلساتی پرداختند که قبل از آن هیچ کسی از این افراد دعوت نکرده و جلسه‌ای را نگذاشته‌ بود.

مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی ادامه داد: تاکنون شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تولیدکنندگان نوشت‌افزارهای ایرانی برای مشارکت در کارها دعوت به عمل نیاورده است. یعنی حتی طی سال‌ها کارهای ساده هم صورت نگرفته چه برسد به کارهای پیچیده.

به گفته وی، اکنون عملیات در حوزه نوشت‌افزار، عملیات خط‌شکنانه‌ای است یعنی اگر خط را اینجا بشکنیم خط بسیاری از حوزه‌ها نیز شکسته خواهد شد. به گونه‌ای دیگر باید بتوانیم مجموعه فرهنگی جمهوری اسلامی ایران را فعال کنیم چرا که دشمن در تمام حوزه‌ها بسیار فعال است و به برنامه‌ریزی می‌پردازد.

* ساخت فیلم درباره «اشغال تهران» در هالیوود

مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با انتقاد به برخی از عملکرد مسئولان فرهنگی کشور، گفت: اکنون اگر بخواهیم بیلبوردی را در سطح کشور نصب کنیم با مشکلاتی مواجه می‌شویم اما کشورهای غربی برای اشغال تهران فیلم ساخته‌اند. یعنی هالیوود به ساخت فیلم درباره ایران پرداخته آن هم با بهترین توزیع به گونه‌ای که این فیلم جزو پرفروش‌ترین فیلم‌های آمریکا به شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: کشورهای غربی با حمایت همه دستگاه‌هایشان درباره اشغال تهران فیلم می‌سازند اما اگر ما بخواهیم در سطح خیابان‌های کشورمان بیلبوردی نصب کنیم هزاران فشار بر ما وارد می‌شود. جنگ واقعی فرهنگی اینگونه آغاز شده است و مقام معظم رهبری بارها به این مطالب حتی در دیدار با اعضای خبرگان نیز اشاره داشته‌اند.

* تلاش کشورهای غربی برای ایجاد خودسانسوری فرهنگی در کشور

جلیلی ادامه داد: این جناح و این جریان فرهنگی فعال و مؤمن کشور که با هیچ جریان سیاسی عقد اخوت نبسته و سرسپرده هیچ گروه و جریان سیاسی و تابلویی نیست. بزرگترین جریان ضد سانسور در ایران است. یعنی جریان ضد فیلتر کشور است چرا آن هم به دلیل اینکه اکنون همه جریان فرهنگی غرب و غرب‌زده تمام تلاش‌شان بر این است که در فرهنگ کشور ما سانسور اعمال شود و بسیاری از مطالب و مسائل گفته نشود. یعنی آنها تلاش دارند که قهرمانان ۸ سال دفاع مقدس ما و شهدای هسته‌ای و بسیاری دیگر از این موارد در حوزه کتاب، تئاتر، سینما و بسیاری دیگر از حوزه‌های دیگر نفوذ پیدا نکند.

وی در پایان یادآور شد: جریان‌هایی دست به دست هم دادند که مسائل فرهنگی کشور دیده نشوند و به نوعی کشور از ظرفیت فرهنگی خود استفاده نکند اما جناح فرهنگی مؤمن و انقلابی هم‌اکنون بزرگترین جریان ضدسانسور است که با حداقل امکانات در برابر  که بسیاری از افتخارات ما را سانسور می‌کنند اگرچه بگویند ما جریان‌های آزاداندیش و روشنفکر هستیم.

تگ های مطلب :
دسته بندی : عمومی
به اشتراک بگذارید : | | |