شما اینجا هستید   |

    عمومی : عوامل این جشنواره در خدمت انقلاب و جمهور مردمند| گفتگو در برنامه هفت با موضوع جشنواره فیلم عمار

شب گذشته نادرطالب زاده دبیر سومین دوره جشنواره مردمی فیلم عماربه همراه وحید جلیلی مسئول شورای سیاست گذاری جشنواره مهمان برنامه هفت بودند.

 نادر طالب زاده در نشست نقد و بررسی جشنواره عمار و سینمای انقلاب اسلامی برنامه هفت شب گذشته شبکه سوم سیما اظهار داشت: کسی که انقلاب اسلامی را در حیات و ادامه زندگی خود موثر می داند و در قبال آن احساس مسوولیت و ماموریت کند، این شخص اگر هنرمند و اهل رسانه باشد، می تواند به طور متعادل تر رسالت خود را انجام داده و طرح مساله نماید.

افرادی که در جشنواره عمار هستند ضمن طرح مسئله راه حل هم ارائه می دهند

دبیر «جشنواره مردمی عمار» ادامه داد: اگرچه ممکن است رسانه ظرفیت پخش و نمایش این طرح مساله و موضوع را نداشته باشد اما می توان از طریق دریچه های دیگر این فرآیند را به نتیجه رساند و مانند طبیبی دلسوز به معالجه و درمان مسائل فرهنگی جامعه پرداخت.

وی گفت: افرادی که در بستر جشنواره مردمی عمار قرار گرفته اند، اشخاصی هستند که ضمن طرح مساله، راه حل مناسب را در قالب فیلم، مستند، گزارش، انیمیشن و دیگر آثار ارائه می کنند و به معنای واقعی مصلح و دلسوز هستند؛ ممکن است این افراد گاهی هم اشتباه کنند اما با شروع این حرکت، فرهنگ سازی مطلوبی کلید خورد.

با پای کار آمدن رسانه شرایط مناسب تر شده است

طالب زاده با بیان اینکه با نگاهی به زوایای مختلف عمار می توان پی برد امسال بیش از سال گذشته به این جشنواره پرداخته شده است، عنوان کرد: عمار نسبت به سال پیش رشد چشمگیر و قابل توجهی داشته و با پای کار آمدن رسانه شرایط مناسب تری برای آن رقم خورد.

وی با اشاره به اینکه امروز هجمه علیه انقلاب و کشور شتاب گرفته است، تاکید کرد: بحث «سبک زندگی» زمانی عنوان شد که چند شبکه به این موضوع پرداختند و آن را مطرح کردند؛ ما در طرح این مساله نیاز به نیروی متخصص داریم که از تجربیات و علم آنها استفاده کنیم.

امروز نیاز به نوآوری و ابداع در سینما داریم

وی با بیان اینکه بسیاری از افرادی که هم اکنون به انقلاب و کشور هجمه وارد می کنند، کسانی بودند که از همین آب و خاک بودند و سپس در جبهه مقابل قرار گرفتند، تصریح کرد: امروز نیاز به نوآوری و ابداع در سینما داریم و باید از مسیرهای مختلف وارد شد تا بتوانیم در مقابل هجمه دشمن از پای ننشینیم و مقتدرانه بایستیم.

جشنواره مردمی عمار اگر گامی را برمی دارد هدف مهمی دارد

وی تاکید کرد: جشنواره مردمی عمار یک جشنواره تعارفی نیست و اگر گامی را برمی دارد هدف مهمی دارد و به دنبال آمارسازی نیست؛ تیپ و صنف افرادی که در این جشنواره حضور پیدا می کنند و مطالبات خود را مطرح می سازند، گویای این مساله است.

دبیر «جشنواره مردمی عمار» اذعان داشت: حضور قشرهای دانشگاهی، مذهبی و غیرمذهبی و دیگر افراد با دیدگاه و جایگاه های متفاوت در جشنواره نشان می دهد که این عرصه را باید کاملا جدی گرفت و ساده از کنار آن نگذشت، چرا که فضای جدیدی در حال شکل گیری و آغاز است.

همانطور که انقلاب به بن بست نرسید، این جشنواره هم به بن بست نخواهد رسید.

وی یادآور شد: پس از گذشت بیش از سی سال از انقلاب، حرکتی از سوی جشنواره مردمی عمار انجام شد که قطعا تاثیرگذاری مطلوبی را در پی خواهد داشت و همانطور که انقلاب به بن بست نرسید، این جشنواره هم به بن بست نخواهد رسید.

این کارشناس فرهنگی خاطرنشان کرد: با توجه به انرژی و ظرفیتی که از سوی این جشنواره برای اصلاح گری رها شده، می توان آن را اتفاق مبارکی دانست که در عرصه فرهنگی کشور رخ داده و بر اساس ضرورت تعریف شده و سیری صعودی را در پیش گرفته است.

این منتقد سینما ادامه داد: شاهد این ادعا، تعداد فیلم های ارسالی و حضورچشمگیر افراد در جشنواره و نشست هاست به طوری که گاهی هنگام اکران یک اثر، سالن سینما دیگر ظرفیتی نداشت و گاه افراد مجبور می شدند روی زمین بنشینند.

جشنواره عمار بر دیگر جشنواره ها تاثیر خواهد گذاشت

طالب زاده اضافه کرد: این رویداد، اتفاق مبارکی است که آن را باید کلام انقلاب به حساب آورد و نباید آن را دست کم گرفت؛ به طور یقین جشنواره مردمی عمار بر دیگر جشنواره ها نیز تاثیر خواهد گذاشت.

این جشنواره مخاطب را به طور مستقیم وارد بحث می کند

وحید جلیلی دیگر میهمان برنامه هفت درادامه اظهار داشت: یکی از زوایای برجسته جشنواره عمار که هم اکنون در ششصد و هشتاد نقطه از کشور اکران آثار می کند، این است که پس از پخش هر فیلم نشست و گفتگو میان تماشاگر و عوامل و کارشناسان صورت می گیرد و مخاطب به طور مستقیم می تواند وارد بحث شود.

سوژه های تازه و جذاب هستند

مسئول سیاست گذاری جشنواره مردمی فیلم عمار با اشاره به اینکه موضوع فیلم های اکرانی متنوع است، افزود: آثار اکرانی کلیشه ای و تکراری نیست و اگر فردی با نگاه منصفانه و کاملا بی طرف به قضیه نگاه کند، بر جذابیت آثار اذعان خواهد داشت چرا که سوژه ها از تازگی برخوردار هستند و از دانشجو، دانش آموز، کشاورز، جراح تا هنرمند، روحانی و … در فهرست موضوعات به چشم می خورند.

وی تاکید کرد: جشنواره عمار با عنایت پروردگار هرگز به بن بست نخواهد رسید؛ نگاه ما در این عرصه«الذین جاهدوا فینا لنهدینّهم سبلنا» است، ما به عنوان مسوول«فینا» را پیگیر خواهیم بود و «لنهدینهم» خودش می آید.

این کارشناس رسانه بیان داشت: این جشنواره مردمی در ابتدا ایده ای خام و ساده بود اما با همت، خلوص، صداقت و دلسوزی دست اندرکاران این عرصه گسترش یافت و پخته تر شد و ایده های میتکرانه به سوی آن سرازیر گشت.

در ترکیب هیئت داوران از افراد نظریه پرداز استفاده می کینم

وی گفت: برای اینکه جشنواره بتواند به حرکت خود ادامه دهد باید ارتباط خود را با حوزه معرفت از دست ندهد؛ اگر هنرمندان و نظریه پردازان با یکدیگر ارتباط داشته باشند، هرگز به بن بست نخواهیم رسید.

جلیلی اضافه کرد: در این راستا در ترکیب هیات داوران صرفا از افرادی که اهل فن هستند دعوت بعمل نیامد، بلکه افراد نظریه پرداز و صاحب تجربیات جدی در حوزه های مختلف را کنار هم قرار دادیم؛ این دو موضوع باید بایکدیگر آمیخته شود تا از گنجینه نظر و معرفت کمال استفاده را بتوان برد.

مسئول سیاست گذاری جبهه مطالعات فرهنگی انقلاب اسلامی وی در ادامه افزود: راهکار دیگری که برای به بست نرسیدن جشنواره می توان ارائه داد، پیوند میان نسل هاست؛ نسل جوان، خلاق و پرشور باید از تجربیات نسل گذشته درس و عبرت بگیرد.

جشنواره عمار در نظر دارد از حضور افراد موثر بهره گیرد

وی با بیان اینکه وجود افرادی همچون استاد حسن رحیم پورازغدی و ارائه بحث تفصیلی وی در خصوص «سینما و سبک زندگی» نقطه عطف و تنفسی نو برای جشنواره بود، عنوان کرد: عمار تلاش کرد با تجلیل از بهزاد بهزادپور کارگردان سینما و رحیم مخدومی نویسنده و کارشناس ادبیات دراماتیک انقلاب و دفاع مقدس از حضور افراد موثر بهره گیرد و از تجربیات آنها استفاده کند.

وی با اشاره به اینکه «شبهای آفتابی» بهزاد بهزادپور در خاورمیانه نظیر و مانند ندارد، اذعان داشت: اگر این اثر متعلق به طیف دیگری بود، مجسمه کارگردانش را می ساختند و تقدیسش می کردند؛ وجود بزرگانی همچون بهزاد پور که سابقه تجربه سی ساله را در کارنامه فعالیت های خود دارد، باید غنیمت شمرد.

جلیلی تاکید کرد: یکی از امتیازات جشنواره مردمی عمار این است که این جشنواره در چند روز خلاصه نمی شود و با این فاصله پایان نمی پذیرد، اکران ها دائمی خواهد بود و جشنواره آثار ارسالی را در یک گستره مناسب به نمایش خواهد گذاشت و نتیجه آن را به سینماگر برمی گرداند.

عوامل این جشنواره در خدمت انقلاب و جمهور مردمند

کارشناس رسانه اظهار داشت: تکلیف جشنواره عمار با خودش مشخص و معلوم است؛ عوامل این جشنواره همه افراد حزب الهی، انقلابی و معتقد به نظام هستند که با یکدیگر پیمان بسته اند تا جان در بدن دارند در خدمت انقلاب و جمهور مردم باشند.

وی گفت: جشنواره عمار کاملا مردمی و ذیل انقلاب است، از افرادی که معتقد به انقلاب هستند دعوت می کنیم به این جشنواره بپوندند و با آن همراه شوند تا اهداف مورد نظر به بهترین صورت تحقق یابد.

جلیلی خاطرنشان کرد: این جشنواره یک فرصت بزرگ برای سینمای ایران و یک مخاطب وسیع تر با سینما است؛ به میدان آوردن مضامینی با عناصر توانمند و هنرمند برای تحول در فضای فیلم سازی کشور، این فرصت را ایجاد خواهد کرد.

مسئول شورای سیاست گذاریجشنواره عمار در پایان یادآور شد: اختتامیه سومین جشنواره مردمی عمار یکشنبه شب، دهم دی ماه پس از اقامه نماز مغرب و عشا در سالن سینما فلسطین با حضور استاد میرباقری برگزار می شود.

تگ های مطلب :
دسته بندی : عمومی
به اشتراک بگذارید : | | |