اکثر فیلمسازان ما دینشان را به انقلاب ادا نکرده‌اند | حضور جلیلی در برنامه سینمایی «هفت» به مناسبت چهارمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار
۱۴ دی, ۱۳۹۲ | دسته‌بندی شده در برنامه تلویزیونی

نادر طالب‌زاده دبیر جشنواره فیلم عمار و وحید جلیلی رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره فیلم عمار مهمان برنامه سینمایی «هفت» بودند تا درباره چهارمین دوره برگزاری جشنواره عمار صحبت کنند. نادر طالب‌زاده درباره تحول در جشنواره فیلم عمار نسبت به سال گذشته گفت: فیلم‌های امسال خیلی پخته‌تر و کیفیت تصویر در آن‌ها بهتر است و امیدوارم اتفاقات خوبی بیفتد.

haft-ammar921013

طالب‌زاده درباره آموزش عنوان کرد: بخشی از آموزش به مسأله گزینش باز می‌گردد و باید بررسی کنیم طرف مقابل استعداد دارد یا خیر. بعد از مرحله استعدادیابی باید فرد را با زیبایی‌شناسی و تکنیک‌های فیلمسازی آشنا کنیم. پس از آن باید از چند پیشکسوت در زمینه فیلم داستانی دعوت کنیم که درباره مستند این اقدام طی دو دوره انجام شده است.

اکثر کارهای سینما سفارشی است

آن چیزی که ما در دانشکده‌ها انجام می‌دهیم، شاید ایده آلی نباشد که در جشنواره دنبال آن هستیم. این افراد باید برای بخش فیلم داستانی کوتاه و بلند آموزش ببینند چون بچه‌ها در دوره مستند به پیشرفت لازم رسیده‌اند و الگویی برای دیگران باشند.

طالب‌زاده درخصوص سینمای ایران یادآوری کرد: بخشی از فیلم‌ها در سینما تجاری است و رسالت سینما با کاری که جشنواره عمار انجام می‌دهد، متفاوت است. ۳۰ درصد کار‌ها در سینمای ایران اجتماعی و چند درصد بقیه سفارشی است. به نظرم جای ایدئولوژی انقلاب اسلامی در سینمای ایران خالی است. امسال آقای حاتمی کیافیلم “چ” را در خصوص چمران دارند و این تبدیل به الگویی می‌شود که در آینده امکان ساخت فیلمی درباره احمد متوسلیان هم وجود دارد.

دبیر جشنواره عمار افزود: وقتی از بزرگان فیلم می‌سازیم، ناخودآگاه باید پس زمینه و جریان غالب در آن دوران را نشان دهیم و این‌‌ همان سینمایی است که باید درباره آن گفتگو کنیم. این بخش یا سفارشی است و یا به فیلمساز کمک کردند که کارهای خوبی انجام دهد. رسالت اصلی عمار کمک به بچه‌هایی است که دغدغه اول آن‌ها انقلاب اسلامی است. به نظرم سینمای ایران باید در یک قسمتی از این جریان حمایت کند. یکی از ویژگی‌های عمار نمایش فیلم در روستا‌ها برای ارتقای فرهنگ فیلم دیدن است.

طالب‌زاده خاطرنشان کرد: عده‌ای از فیلمسازان پیشکسوت تلاش بسیاری کردند و فیلم‌هایی ساختند که به رغم نداشتن ارتباط مستقیم با انقلاب، فضای آن را نمایش می‌داد. معتقدیم بخش حفاظت از انقلاب به گونه‌ای است که با تمام دروغ‌هایی که درباره ایران گفته شده، مجبور می‌شوند نگاه بهتری داشته باشند. اکثر فیلم‌های اسکار به آرمان‌ها و افق خودشان توجه کردند و نتیجه آن ساخت لینکن و آرگو بود.

وی افزود: باید برای کشوری که مورد نقد و هجمه است، کارهای قوی و طراحی شده تری انجام داد و جشنواره عمار به تازگی این جریان را شروع کرده و نیرو جذب می‌کند. این تزریق خون جدید برای کشور مورد توجه است. درباره دفاع مقدس همچنان سوژه‌های بکر جا مانده و کار ما مکمل یکدیگر نیست. بسیاری از هنرمندان حیاتشان به بهای انقلاب است و رسالت جمهوری اسلامی سنگین‌تر از گذشته است.

جلیلی: حاکمیت سانسور در سینمای ایران باعث عدم ساخت فیلم درباره ترور شد

جلیلی رئیس شورای سیاست گذاری فیلم عمار در زمینه آموزش این جشنواره توضیح داد: اتفاقاتی در حوزه آموزش افتاده اما با توجه به حجم ورودی‌ها نهاد‌ها و مراکز آموزشی متناسب با آن وجود ندارد. به طور کمی و کیفی باید بیشتر به این بخش توجه شود که با توجه به صحبت‌های انجام شده، فکر می‌کنم در سال آینده جهش بسیار خوبی در زمینه آموزش داشته باشیم.

جلیلی ادامه داد: یکی از تفاوت‌های مشخص فیلم‌های امسال با سال گذشته در این بوده که فاصله فیلم‌ها به یکدیگر نزدیک شده و این کار هیأت انتخاب را سخت می‌کرد. امسال بیش از ۱۰۰۰ فیلم در جشنواره عمار شرکت می‌کنند و ۷۰۰ فیلمساز بین المللی نیز خواهان شرکت در آن بودند. امسال استفاده از عناصر تک افتاده محدود بود و ۲۰۰ الی ۳۰۰ فیلم با یکدیگر به طور نزدیک رقابت می‌کردند.

رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره عمار بیان کرد: مطمئنا بخشی از فیلم‌ها در جشنواره‌های دیگر هم شرکت می‌کنند اما راه پیدا کردن فیلم‌ها به جشنواره بحث دیگری است. جنس فیلم‌های عمار در نوع خود معمولا با اهداف جشنواره نسبت مستقیم دارد و به همین دلیل به آرامی تبدیل به جریان و بدنه‌ای جدی می‌شود.

جلیلی در پاسخ به دلیل منفی بودن موضع گیری‌اش مقابل سینمای ایران در مقاله‌ای که نوشته بود، تشریح کرد: ممنونم که مجله سال گذشته عمار را مشاهده کردید. وقتی فضای سینمای ایران را رصد می‌کنید، می‌بینید که نگاه‌های انتقادی نسبت به آن وجود داشته است. گاهی نسبت به فیلمی انتقاد می‌کنید و از شما خرده می‌گیرند که فلان فیلم جایزه برده و دیگر جز این پیروزی چه هدفی دارید؟ شهید آوینی مرعوب این جوایز نمی‌شد. دیدگاه من نسبت به سینمای ایران منفی نیست و باید درباره آن گفتگو کنیم. ما با سینما مشکل نداریم

سینمای ایران یکی از ۱۰ سینمای بر‌تر جهان است

رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره عمار اظهارکرد: امام از ۱۲ بهمن ۵۷ در سخنرانی کوتاه خود در بهشت زهرا درباره سینما صحبت کرد و این نشان می‌دهد که انقلاب تکلیف خودش را از‌‌ همان آغاز با سینما مشخص کرده است. اولین قدم این است که نباید مسائل را به صورت اشتباه مطرح کرد و نباید بگوییم که هرکس نقدی وارد می‌کند، دیدگاه منفی نسبت به سینما دارد. اگر درباره سینما دغدغه نداشتم هرگز طی سال‌های متوالی آن را نقد نمی‌کردم. امروز سینمای ایران یکی از ۱۰ سینمای بر‌تر جهان است.

جلیلی افزود: ما بهترین فیلمبرداران و بازیگران را در سینما داریم چون جمهوری اسلامی از سینمای ضعیف قبل از انقلاب مضمونی متعالی ارائه داد اما مشکل اصلی در همین طرح مباحث است. به نظرم اصلا باید در این زمینه الگوی خودمان را باید سینمای آمریکا قرار دهیم. من یادداشتی نوشتم و در آن اشاره کردم که آیا سینمای ایران می‌تواند به اندازه اسکار ایدئولوژیک شود؟ اسکار به آرگو به دلیل اهداف سیاسی اسکار می‌دهد، وگرنه فیلم متوسطی است.

وی ادامه داد: مشکل ما صورت مسأله‌های غلط است و این در حالی است که حرفه‌ای‌ترین سینمای جهان به طرز مشخصی سیاسی برخورد می‌کند. ۳۲ سال از کشته شدن رئیس جمهور ما می‌گذرد و چندهزار نفر از مردم این کشور ترور شدند آیا یک فیلم درباره این ترور ساخته شده است؟

رئیس شورای سیاست گذاری عمار بیان کرد: به دلیل حاکم بودن سانسور در سینمای ایران هرگز فیلمی در حوزه ترور ساخته نشده است. وقتی به دنبال این فیلم‌ها می‌رویم به ما برچسب بی‌هنری و سفارشی ساختن می‌زنند و این در حالی است که آن‌ها آرگو می‌سازند.

وی درپایان گفت: آن‌ها درباره لینکن ده‌ها فیلم مستند و داستانی ساختند اما ما حق نداریم درباره رجایی فیلم بسازیم. یکی از اقدامات عمار به رخ کشیدن ده‌ها و صد‌ها سوژه سانسور شده سینمای ایران است. مشکل این است که بدنه سینمای ایران سالم است اما مسأله اصلی نرم افزارهایی هستند که اجازه نمی‌دهند فیلمسازان در این مسیر قدم بردارند.

فرستادن یک دیدگاه