شما اینجا هستید   |

√ سلام و خداحافظ

√ بعضی مجلات شماره صدشان را جشن می‌گیرند و كار خوبی هم هست

√و ما و شما به شماره 10 رسیده‌ایم و باور كنید كه این اتفاق كوچكی نیست.

√پیش یكی از دوستان بودم. دوست عزیزی هم پیشش بود كه نمی‌شناختم.
دوست ما از دوستش پرسید: راستی سوره دوره جدید را می‌بینی؟
جواب داد: عجب مجله مزخرفی است!
لبخند مرا كه دید از دوست مشتركمان پرسید: نكند ایشان نسبتی با سوره دارد پاسخ شنید كه: «پیك سردبیر است»
و عزیز منتقدمان كه خیالش جمع شده بود ادامه داد: «آخر مگر آوینی متفكر بود كه حالا شما بخواهید دوباره ، دكانش كنید و … بزرگش كرده‌اند و …» و باز گفت: «فسیلها را می‌خواهند احیاء كنند» و این بار منظورش یكی از شخصیتهای فكری بود كه در سوره معرفی‌اش كرده‌ بودیم. ناراحت بود از سوژه‌هایی كه به‌زعم او بوی كهنگی و عقب‌ماندگی می‌دهد: «به امام جمعه‌ها می‌گویند چرا رمان نمی‌خوانید. واقعاً كه!» و … القصه خودم را معرفی كردم و از او خواستم مشروح انتقاداتش را بنویسد تا در پژواك چاپ كنیم.
گفت: «اگر یك كلمه‌اش را كم كنید من دوست و رفیق در مطبوعات زیاد دارم و افشا می‌كنم و برایتان گران تمام می‌شود»
گفتم خیالت جمع. تو بنویس. نگران آنش هم نباش.
چند روز بعد تماس گرفت كه «دارم می‌نویسم و می‌رسانم و… در ضمن اگر خواستید حك و اصلاحش هم بكنید از نظر من اشكالی ندارد.»
می‌خواست دلجویی كرده باشد و … .
چند ماهی گذشته است و هنوز منتظریم. احتمالاً بعدالتحریر را می‌خواند.
امیدوارم در پژواك یا پژواكهای بعدی حرفهای صریح و صادقانه‌اش را ببینید.

√با یك حساب سرانگشتی سوره چندین‌هزار خواننده دارد ولی پژواك‌نویسهایش در هیچ شماره‌ای به 10 تا هم نرسیده است.
شاید پولهایمان را بگذاریم روی هم برای سوره یك تلفن پیغام ضبط‌كن بخریم تا دوستانی كه حال نوشتن ندارند اقلی زنگ بزنند و انتقادها و پیشنهادهایشان را بگویند. راستی Email هم داریم. و فكس 6402458.

√ یكی از دوستان كه از اصحاب یكی از مقامات فرهنگی است زنگ زد كه شما در شماره بعدیتان راجع به ایشان مطلبی دارید؟
گفتم بله و توضیحات مفصل هم دادم. و قرار شد كه ایشان آنچه را وظیفه خودشان می‌دانند عمل كنند ما هم آنچه را وظیفه خودمان!

√زنگ زدم به آقای سرهنگی كه وقت بگیرم برای مشورتی در مورد احتمالاً ویژه‌‌نامه دفاع مقدس. گفت: امروز كه یوم المشماست همین‌طور كه داشت احتمالاً كمانها را در مشما بسته‌بندی می‌كرد توضیح داد كه یوم‌المشما چیست.

√رفته بودم طرح ولایت. كار كارستانی كه یك عده از شاگردان آقای مصباح در بسیج دانشجویی چند سالی است شروع كرده‌اند. كلاسهایی در اثبات وجود خدای متعال و شناخت مبانی تمدن غرب و این‌طور مبانی فكری و اعتقادی و … لابه‌لای كلاسهای تئوریك جلسات متفرقه هم دارند.
بیست ـ سی‌تایی از بچه‌ها آمده بودند و آمار گرفتیم كه چند تا از هنرمندان انقلاب را اعم از داستان‌نویس یا فیلم‌سازها یا شاعر یا … می‌شناسند.
نتایج خیلی اسفناك بود. یعنی نخبگان دانشجوی فعال فرهنگی بسیج با 5 تا هنرمند انقلاب هم آشنا نبودند و همانهایی را هم كه به اسم می‌شناختند آثارشان را چندان بلد نبودند و ..
در مملكتی كه تا به حال صدها میلیارد تومان خرج مقابله با تهاجم فرهنگی شده است. آدم وقتی این وضعیت را می‌بیند می‌فهمد ریشه درد ‌دلهای سید مهدی شجاعی كجاست.

√آقای شجاعی البته از بزرگوارانی است كه سایه لطفش همیشه بر سر ما بوده است. ولی در سالهای بعد از نیستان كمتر فرصتی دست داده است كه زیارتش كنیم. همین كه هنوز سرپاست و قلم می‌زند و داستان می‌نویسد و فیلمنامه می‌نویسد و كتابهای بچه‌مسلمانها را به هزار زحمت و همت چاپ می‌‌كند خدا را شكر. 10 تا مثل او داشتیم خیلی خوب بود. 5 تا هم داشتیم خیلی خوب بود. هر كجا هست خدایا به سلامت دارش.

√ دعا كنید آن ویژه‌نامه جنگ كه حرفش را می‌زدم جور بشود.
همان یك جلسه كه درد‌ دلهای مرتضی سرهنگی را شنیدیم خودش به اندازه یك شماره پر و پیمان ایده و سوژه و .. داشت و تازه هنوز سراغ بهبودی و كمری و درودیان و شمخانی و محسن رضایی و بچه‌های ارتش و دهها آدم دیگر كه صدها آدم دیگر و بلكه بیشتر كه حرف دارند برای صحبت نرفته‌ایم. دعا كنید.

√سوره ضعیف شده است. این اعتقاد خیلی سفت و سخت بعضی دوستان است. این‌چنین شنیده شد كه بعدها گفته‌اند گلاب به رویتان مجله زرد بخوانید بهتر از آن است كه سوره دوره جدید را بخوانید.
این عزیزان چون خودشان حوصله پژواك نوشتن ندارند ما جورشان را می‌كشیم و حرف دلشان را منعكس می‌كنیم.

√گفته شد كه چرا سوره نُه این‌قدر مطلب خارجی دارد؟
از كلمبیا تا آمریكا تا انگلیس و … . البته یكیش همان است كه در اولین سرمقاله دوره جدید گفته آمد.» رویكرد جهانی «یكی از محورهای اصلی است. و خیلی بیش از اینها هم جا دارد. دلیل ؟ اما اضافه شدن آقای آشتیانی به تحریریه است كه صبح تا عصر پای اینترنت سرگرم جست‌وجو و ترجمه است.

√دوستانی كه به یك یا چند زبان زنده یا مرده دنیا‌ آشنا هستند از عربی و تركی و انگلیسی و فرانسوی و مالایایی و اسپانیولی و پرتغالی و اردو و … باور كنند كه خیلی می‌توانند كمك كنند به اینكه … . زنگ بزنید تحریریه.

√آقای امید مهدی‌نژاد هم لطف كنند یك زنگی بزنند به تحریریه. هیچ نشانی از ایشان نداریم.

√ یك پیام هم دارم برای آقای رئیس سازمان فرهنگی‌ ـ هنری شهرداری تهران.
برادر عزیز. مرید مخلص حضرت صاحب‌الزمان و حضرت صدیقه طاهره سلام‌الله‌علیها باور كن دین به غیر از انجمن حجتیه و همفكرانش مفسران دیگری هم دارد. باور كن حضرت صدیقه سلام‌الله‌علیها تا وقتی یك گرسنه در كوچه بود حاضر نبود نان جو سفره افطار روزه نذرش را هم تناول كند و می‌فرمود:
«از روز قیامت می‌ترسم». سوره انسان را كه ان‌شاءالله خوانده‌ای.
چرا زورت می‌آید حتی یك حدیث اجتماعی از فاطمه ‌و علی و معصومین علیهم‌السلام در و دیوار پایتخت كشور صاحب‌الزمان را زینت كند.
به خدا الملك یبقی مع الكفر ولایبقی مع‌الظلم هم حدیث است.
به فاطمه قسم الجار ثم‌ الدار هم حدیث است
به علی قسم اخذ‌الله علی‌العلماء ای لایقا‌روا علی كظه ظالم و لاسغب مظلوم هم حدیث است.
به صاحب‌الزمان قسم كه حضرتش برای اقامه عدل و گرفتن حقوق مستضعفین از مستكبرین و سرمایه‌دارهای زالو‌صفت ظهور می‌كند به قرآن قسم امام‌خمینی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی الی بی‌نهایت بیشتر از انجمن حجتیه و مرفهین بی‌درد و سرمایه‌دارهای به‌اصطلاح مذهبی درد دین و عشق علی و حب فا‌طمه و انتظار ظهور داشت.
این را كی می‌خواهی بفهمی عزیز دل برادر؟ موقعی كه دهها میلیارد تومن بودجه بیت‌المال را خرج كردی؟

√متحجرین احمق و مارهای خوش‌خط‌و‌خال چند وقتی است كه رویشان را خیلی زیاد كرده‌اند و دارند دهن كجی‌هایشان را به اسلام علوی و حسینی و فاطمی زیادتر می‌كنند. فكر نكنند كه نمی‌بینیمشان و حواسمان نیست.
بخواهند در مقابل دین ما بایستند در مقابل همه دنیایشان خواهیم ایستاد.

√یكی از دوستان در مورد تغییر مدیریت یكی از دستگاههای بزرگ فرهنگی تعبیر «عزل باشكوه» را به كار برد. دیدم عجب رندی است این عزیز ما.

√راستی آقای محدثی شماره اخیر فصل‌نامه شعر را ویژه حضرت علی معلم دامغانی درآورده است. خواندنی است. خصوصاً مقاله آقای نعمت‌‌الله سعیدی با نام «معلم كیست و شعر چیست؟» اگر كمی كوتاه‌تر بود در سوره هم چاپش می‌كردیم. 8 صفحه است و الحق خواندنی.

√و اما یك خبر دیگر. از یكی از بانكها آگهی خواستیم. خیلی محترمانه تقاضای مكتوب خواستند. فرستادیم. الكی كه نبود. باید شورا تشكیل می‌شد. كار سیستم دارد. ؟ كد نیست. تشكیل شد و تقاضای سوره رد شد. حساب كتاب دارد مملكت.
اگر بدانید همین بانك كجاها آگهی می‌دهد. و اگر بدانید آقایی كه تقاضای ما را رد كرد با شهرام جزایری در كدام دادگاه محاكمه شد.

√راستی از شهرام چه خبر؟ شنیدم كه حكمش در دیوان ‌عالی نقض شده.
سیاسی شد؟ مگر یادتان نیست كه شهرام‌جان به چند تا از مراكز و فعالیتهای فرهنگی كمكهای معتنابه كرده بود؟
اصلاً شهرام‌جان بیشتر از آنكه یك فعال اقتصادی باشد یك نماد فرهنگی بود یا بهتر بگوییم نماد یك فرهنگ بود. و مجله ما هم فرهنگی تحلیلی است.
سرمایه‌داری به اضافه 17 ركعت را كه یادتان هست؟

√تیراژ سوره را 2 هزار‌تا كم كرده‌اند. ما هم بعد از چند شماره مطلع شدیم. جالب است كه هر چه فروش سوره بالاتر رود تیراژش را كم می‌كنند!

√ چند وقت است صدا و سیما چپ و راست دارد سریالهایی در مورد ازدواج مجدد و تجدیدفراش و .. پخش می‌كند. چه خبر است آن بالاها؟
بعضی آقایان مثل اینكه وسوسه‌های خودشان را دغدغه مردم پنداشته‌اند.
تجلیل از مسابقات «تواشیح و ابتهال» كه صدبار بهترش را عربستان سعودی و مالزی برگزار می‌كنند هم شده است دلیل اسلامی‌تر شدن صدا و سیما، كاش برادر ضرغامی حواسش را بیشتر جمع كند.

√دو تا از نویسنده‌های سوره كاندیدای بهترین مقالات در جشنواره مطبوعات شده‌اند. آقای زاده محمدی در مقاله فرهنگی و خانم جعفریان در بخش ویژه.
كاندیدا هم نمی‌شدند از بهترینها بودند. همان‌طور كه دیگرانی كه نامشان در فهرست دوستان مجمع صنفی نیست.

√اخبار سوره باید جان بگیرد. و این راهی ندارد جز همكاری شما.
از بهبهان تا بجنورد و از كهنوج تا شاهین‌شهر و از قم تا مشهد و تبریز و اصفهان و از شهر ری تا ایذه سوره مخاطب و مشترك دارد.
و مطمئناً در همه این شهرها و روستاها كه مخاطبان سوره حضور دارند ماهی چند تا خبر كه به درد سوره بخورد اتفاق می‌افتد.
«فمن یعمل مثقال ذرّه خیراً یره. و من یعمل مثقال ذره شراً یره» هر اتفاقی كه حتی در نگاه اول كوچك بیاید اگر مبنای درستی داشته باشد یا اگر با مبنای درستی درافتاده باشد ارزش خبر شدن دارد.
از فلان جلسه داستان‌نویسی یا شعر‌خوانی در فلان مسجد جنوب شهر سلماس تا توزیع ده نسخه سوره در فلان مدرسه علمیه اصفهان تا جمع شدن سه چهار تا بچه حزب‌اللهی برای ترویج هنر انقلاب در تابلوی اعلانات مسجد تا برگزاری فلان سمینار بزرگ راجع به جنبش نرم‌افزاری در دانشگاه بهمان و از مخالفت فلان مسئول در فلان نهاد در فلان شهر با توزیع فلان CD حسن رحیم‌پور .
چون سخنرانی شریعتی هم تویش بوده تا بی‌همتی فلان مسئول فرهنگی در همان نهاد در شناساندن آثار هنرمندان انقلاب و از مخالفت فلان امام جماعت با برگزاری كلاس عكاسی در مسجد تا فعالیت فلان امام جماعت دیگر برای راه‌اندازی گروه سرود و … همه و همه برای سوره ارزش خبری دارند و در هر شماره تا 10 صفحه را می‌شود به اخبار جبهه فرهنگی انقلاب اختصاص داد مشروط بر اینكه شما حال و همتّش را داشته باشید.

√ از ملزومات نگاه جبهه‌ای اینست كه سرمان را بلند كنیم ببینیم در باقی محورها و سنگرها چه خبر است. و از احوالات هم باخبر باشیم.
وگرنه بهترین تك‌تیر‌اندازها و آرپی‌جی‌زن‌ها و دیده‌بانها و امدادگرها و … اگر رابطه‌شان با هم قطع باشد و نسبتشان را با هم نفهمند اصلاً جبهه‌ای شكل نمی‌گیرد كه بخواهد پیروز بشود یا شكست بخورد. و جالب اینجاست كه بعضیها از هر 9 كلمه‌شان یازده تایش راجع به تهاجم فرهنگی است و كوچك‌ترین اطلاعی از سنگرهای فرهنگی انقلاب در طول و عرض این جبهه پهناور ندارند. گاهی حتی خبر ندارند در محله آن طرفی بچه حزب‌اللهیها دارند چه كار می‌كنند تا چه برسد در فلان شهر مجاور تا آن سر كشور و آن سر دنیا در آمریكا یا اندونزی یا… .

√صفحه خبر گامی است برای رفع این خلاء

√شاید همین‌جا مناسب باشد كه تذكری بدهم راجع به مصاحبه‌ها و میزگردها و گزارشهایی كه در سوره درج می‌شود. گاهی بعضی دوستان تذكر می‌دهند یا اعتراض می‌كنند كه فلان مطلب یا فلان اظهار نظر وزین نبود یا درست نبود یا … .
در بسیاری موارد برای ما اصل كار موضوعیت دارد و اینكه تحركی، فعالیتی، واكنشی، جربزه‌ای یا احساس مسئولیتی را در مجموعه جبهه فرهنگی انقلاب داریم گزارش می‌كنیم. چه‌بسا بعضی جاها حتی حرفی را كه طرح شده قبول نداشته باشیم. اما نقل و طرح حرفهایی كه صد‌در‌صد قبول داشته باشیم نه ممكن است و نه مطلوب. در سوره شما باید حرفهای مختلف را و آدمهایی را كه صاحب این حرفها هستند بشنوید و ببینید و بر این خوان متنوع و متفاوت به مقایسه و ارزیابی و جمع‌بندی برسید. هم راجع به آن حرفها و هم راجع به آن آدمها.

√ از عزیزانی كه نقدی بر مشی سوره دارند هم تقاضا می‌كنیم حرفهایشان را در پژواك بنویسند تا آن مقایسه و ارزیابی و جمع‌بندی كه در بند قبل عرض شد، در مورد خود سوره هم اتفاق بیفتد.

√دهمین شماره سوره هم آغاز شد.

√خداحافظ و سلام.

√نزدیك بود یادم برود.
اشتراك و توزیع سوره همچنان محتاج شماست. «هم‌اكنون» نیازمند یاری سبزتان هستیم. گیومه را جدی بگیرید.

 

* ماهنامه سوره، شماره 10، شهریور 1383

 

 

تگ های مطلب :
دسته بندی : عمومی , مقالات سوره
به اشتراک بگذارید : | | |