شما اینجا هستید   |

    عمومی : سرمایه‌های عظیم فرهنگی کم نیستند مثالش را در جشنواره “عمار” می‌بینید | حضور در برنامه راز

وحید جلیلی شب گذشته با حضور در برنامه “راز” که از شبکه چهارم سیما پخش شد در سخنانی گفت: امشب از زاویه دید دیگری به موضوع قدس و فلسطین می پردازم و آن هم از دریچه پیوند مسائل بین المللی و داخلی و نگاه به آرمان قدس از منظر جبهه فرهنگی انقلاب است.

jalili-raz-930502

وی افزود: زمستان سال 87 بود که بحران غزه پیش آمد و جنگ 22 روزه اتفاق افتاد من در مجله راه یادداشتی نوشتم با عنوان “غزه در محاصره ، جهان در اشغال” و منظورم این بود که غزه اتفاقا آزاد شده و این جهان است که در اشغال صهیونیست ها است. در این یادداشت نوشته بودم که غزه ای ها در یک عملیات استشهادی به خط زده بودند تا جهان را آزاد کنند.

* چرا من به اسرائیل حمله می کنم؟

جلیلی در ادامه برنامه اضافه کرد: چند وقت بعد از نوشتن این یاداشت از سفارت کانادا با من تماس گرفتند و گفتند که دبیر اول سفارت مایل است تا با شما دیداری داشته باشد. در یک ساعت و نیم این دیدار تمام بحث او این بود که چرا من چنین سرمقاله ای را نوشته ام و چرا به اسرائیل حمله می کنم و جوانان و دانشجویان را بر ضد اسرائیل تحریک می کنم.

مسئول دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب تصریح کرد: این مسئه به خوبی نشان داد که آنها چقدر بر روی کار رسانه ای، فرهنگی و قلمی علیه صهیونیسم حساسیت دارد. اگر از این منظر نگاه کنیم باید این نقطه ضعف را درست تشخیص دهیم و روی آن بیشتر تمرکز و کار کنیم.

وی ادامه داد: این موضوع ایجاب می کند تا ما قضای رسانه ای را در مبارزه با صهیونیسم و حامیان غربی آن جدی تر بگیریم. در این زمینه ها جای کار زیادی وجود دارد و موضوع فلسطین پر مضمون برای کار رسانه ای، هنری و فرهنگی است.

جلیلی گفت: نشانه دیگر فرهنگی که بر اهمیت کار بر علیه صهیونیسم تاکید می کند جنس برخوردی است که اینها با نیروهای فرهنگی کردند. می دانید که ترورهای اسرائیل صرفا نیروهای امنیتی و نظامی را شامل نمی شد. در این بین برخی از شخصیت های بزرگ هنری فلسطین را می بینید که توسط موساد ترور می شوند.

* اسرائیلی ها ابایی از ترور اینها نداشتند و ندارند

مسئول دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب افزود: شهید “قسام کنفانی” یک داستان نویس برجسته فلسطینی است که در جهان عرب فرد مشهوری بود در سال 1972 توسط اسرائیل ترور شد. او همان کسی بود که داستان فیلم “بازمانده” سیف الله داد را نوشته بود. “ناجی العلی” نیز کاریکاتوریست برجسته فلسطینی بود که اسرائیلی ها ابایی از ترور اینها نداشتند و ندارند.

وی یادآور شد: باید در مورد ظرفیت ها و قابلیت های موجود در ایران در حوزه کارهای فرهنگی از منظرهای گوناگون بیشتر صحبت کرد و منظری هم که به بحث ابتدایی ما ربط دارد و در قرآن هم آمده این است که در مقابل دشمن آمادگی های نظامی و دفاعی خود را حفظ کنید. اما دقیق تر که می شویم می بینیم که آمده هرگونه توانایی هایی را که دارید به کار ببندید.

* عمده توانایی های ما نرم افزاری و فرهنگی است

جلیلی افزود: وقتی دشمنی با وقاحت تمام و در روز روشن و در پیش چشم این همه رسانه چنین کشتارهایی را به راه می اندازد و بعد حامیان آنها هم از او و اقداماتش دفاع می کنند در برابر چنین دشمنی هرآنچه توانایی دارید را باید به کار ببندید. باید توجه داشته باشید که در این بین بخش عمده توانایی های ما نرم افزاری و فرهنگی است.

مسئول دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب خاطرنشان کرد: سرمایه های عظیم فرهنگی در کشور وجود دارد که باید از همه آنها استفاده شود. جریان جشنواره “عمار” هم نمونه ای از همین ظرفیت های فرهنگی است که باید از آنها استفاده کرد.

* ما به ظرفیت های بچه های انقلاب در کل کشور اعتماد کردیم

وی اضافه کرد: در مورد جشنواره “عمار” اگر قرار بود این جشنواره بر اساس جریان های متداول اداری و بروکراسی شکل بگیرد در نطفه خفه می شد. اما ما به ظرفیت های بچه های انقلاب در کل کشور اعتماد کردیم. واقعیت این است که “عمار” جریان ابتکاری نیست بلکه احیای یک جریان فرهنگی است که اواخر دهه 50 و وایل دهه 60 در کشور بوجود آمده بوده است. وقتی به اوایل انقلاب نگاه می کنید می بینید که انقلاب درهای مساجد را بروی هنر و درهای هنر را بر روی متدینین باز کرد.

جلیلی ادامه داد: پروژه ای دوستان ما با عنوان تاریخ شفاهی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی انجام می دهند. این تاریخ می گوید که آنچه انقلاب را تا به امروز نگهداشته کار فرهنگی است که در حوزه دفاع مقدس انجام شده است. انقلاب، فقط دفاع مقدس را نداشته بلکه عرصه های جنگ متعددی داشته که هرکدام از آنها مضامین بسیاری برای ارائه در امروز دارند.

مسئول دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب تصریح کرد: یکی از جلوه های آن جهاد سازندگی است که دهها هزار نیرو را در کشور فعال کرده بود که از عمق روستاهای سیستان و بلوچستان تا شمال کشور و تا بولدوزرهایی که در جبهه ها خاکریز می زدند را در بر می گرفتند. چقدر ما روی اینها کار کردیم ؟ و چقدر کتاب و رمان و فیلم از آنها ساخته و تهیه شده است؟

* دهها هزار پدر و مادر شهید از دنیا رفتند حتی یک برگ کاغذ از آنها برجای نماند

وی یادآور شد: نمونه دیگر مثال ما خاطرات پدران و مادران شهدا است. دهها هزار پدر و مادر شهید از دنیا رفتند و حتی یک برگ کاغذ از آنها برجای نمانده است. حتی نیم ساعت فیلم از آنها نیست و این در شرایطی است که تکنولوژی ارتباطات بسیار پیشرفت کرده بود و می شد خیلی راحت با یک دوربین و یا موبایل خاطرات آنها را ثبت و ضبط کرد.

جلیلی متذکر شد: یکی از دلایل به تکرار افتادن در این زمینه ها محدود کردن پژوهش های ما است. وقتی دنبال 200 هزار خانواده شهیدی نرویم که این شهدا را در دل خود پرورانده اند از امتیازات آنها و حرفهای آنها مطلع نمی شویم. حتی گاهی از اوقات این اطلاعات و خاطرات نیازی به دراماتیزه کردن هم ندارد.

مسئول دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب ادامه داد: پروژه ای توسط سردار “قاسم سلیمانی” انجام شده است. او در کرمان که زادگاه او است عده ای از بچه ها را فراخوان کرده و همین دغدغه را با آنها مطرح کرده و آنها هم خیلی بسیجی وار پای کار آمده اند و اخیرا هم متوجه شده ام که اینها عجب کار بزرگی هم کرده اند.

وی گفت: این جوانان تک تک با پدران و مادران شهید صحبت کردند که از اینها می توان استفاده های فراوانی کرد و این استفاده ها صرف هنری هم نیست. حتی پایانامه های دانشگاهی فراوانی هم می شود از روی آنها نوشت.

*انقلاب اسلامی تا دلتان بخواهد فرصت کار فرهنگی ایجاد کرده است

جلیلی افزود: انقلاب اسلامی تا دلتان بخواهد فرصت و ظرفیت کار فرهنگی در کشور ایجاد کرده است. اگر اندکی تامل کنیم، در اطراف خود گنجینه های فرهنگی فراوانی را مشاهده خواهیم کرد که در توان ما هم هست که از آنها استفاده هایی مناسب کنیم.

مسئول دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب تصریح کرد: حضرت آقا در دیدار با دست اندرکاران کتاب “دا” فرمودند شما به یک رگه طلایی از معدن خاطرات دفاع مقدس رسیده اید. آن خاطرات مادران شهدا است و این رگه های طلایی را بگیرید و رو به جلو حرکت کنید.

* یکی از جنبه های روز قدس مظلومیت فلسطینی ها است

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه ما آنقدر در حوزه دفاع مقدس و یا در دیگر صحنه های آرمانی انقلاب اسلامی که به تجربه تبدیل شده ظرفیت داریم که باید آنها را ثبت و ضبط کنیم و به نسل های بعدی منتقل کنیم.

جلیلی ادامه داد: یکی از دیگر مواردی که می توانیم ثبت و ضبط کنیم سطح برخورد و مواجهه ای است که غربی ها با ما داشته اند. یکی از جنبه های روز قدس مظلومیت فلسطینی ها است و دیگر مسائلی از این دست، اما جنبه مهمتر که در آن سوی قضیه قرار دارد اسرائیل و آمریکا و جنس دشمنی آنها با ما است.

مسئول دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اضافه کرد: ما باید بدانیم که با چه کسانی طرف هستیم. ملت ما هم همین مظلومیتی را که امروز مردم غزه دارند و تجربه می کنند را در صحنه های مختلف چشیده است. یک رژیم تحت حمایت غرب کارش به جایی رسید که شهرهای ما را بمباران شیمیایی کرد. هفتم تیر سال 1366 شهر “سردشت” قبل از “حلبچه” بمباران شیمیایی شد. هواپیمای مسافربری ما را سرنگون کردند. 17 هزار نفر از شهروندان ما را از آدم معمولی تا استاد دانشگاه را ترور کردند.

* گفت مردم ژاپن اصلا اطلاع ندارند که ما هشت سال با صدام نبرد کردیم

وی تصریح کرد: اگر خیلی از این موارد را بخواهیم که دولت ثبت بکند بسیاری از دست خواهند رفت. در مورد جانبازان شیمیایی تا امروز چه کارهایی انجام داده ایم ؟ “پرویز پرستویی” بازیگر سینما و تلویزیون که در سفری به کشور ژاپن رفته بود بسیار عصبانی بود. او می گفت مردم ژاپن اصلا اطلاع ندارند که ما هشت سال با صدام نبرد کردیم.

جلیلی عنوان کرد: بچه های انقلاب باید یک مقدار با جدیت و همت بیشتر خودشان به این حوزه ها ورود کنند. به نظر من هر جانباز و شهید شیمیایی خود یک سایت اطلاع رسانی است. وقتی با یک فردی در جمهوری اسلامی برخوردی می شود در جهان چنان بازتابی پیدا می کند ولی اگر دهها هزار نفر در کشور بمباران شیمیایی شوند یک دهم آن هم بازتاب پیدا نمی کند.

مسئول دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب یادآور شد: یکی دو سال پیش یک هیات فلسطینی به ایران آمده بودند که “محمود الزهار” از رهبران حماس و “مدعون” وزیر فرهنگ فلسطین بودند و برای ما بسیار جالب بود که آنها 20 سال بعد از ساخت فیلم “بازمانده” هنوز آن را ندیده بودند. این فیلم حتی بدست اصلی ترین مخاطبان خود یعنی فلسطینیان نرسید.

وی افزود: انقلاب اسلامی در حوزه موسیقی ظرفیت های بسیار خوبی دارد. هم در بین پیشکسوتانی که هنمچنان حضور دارند و حضور آنها الهام بخش است. ما چهره هایی داریم که از لحاظ فنی و استانداردهای هنری و ایمان به انقلاب سطح بالایی دارند.

جلیلی ادامه داد: همچنین از جهت نسل جدیدی که دارد در حوزه موسیقی انقلاب خود را به عرصه بالا و ممتاز می رساند که نمونه مشهور آن “حامد زمانی” است. او علی رغم همه فشارهایی که بود به نوعی خط را شکست و با ایمان انقلابی خود آمد و کارهایش هم روز به روز بهتر و با کیفیت تر می شود.

*عمار الگوی بسیار خوبی برای خارجیهاست

مسئول دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب تصریح کرد: در کنار او بحمدالله دیگرانی هم در حال ظهور هستند. کلیپ “زخم قدس” نیز که امشب پخش شد توسط نسل جدیدی از شعرا، آهنگسازان و خواننده ها این را ساخته اند. شاعر آن “علی فردوسی”، آهنگ ساز آن “کامران میرزایی” و خواننده آن نیز “پویا بابایی” است.

وی ادامه داد: نکته جالبی که درباره دوستانی که از خارج از کشور با جشنواره عمار ارتباط برقرار می کردند به ذهن ما هم رسید که چه ظرفیت عظیمی در جهان اسلام وجود دارد. سال گذشته تعدادی از دوستان از کشور مصر به ایران آمده بودند و الگوی جشنواره عمکر را که می دیدند گفتند که الگوی بسیار خوبی است و در مصر هم جوانان بسیار خوب و علاقمندی وجود دارد که می توانند در این زمینه گام بردارند.

تگ های مطلب :
دسته بندی : عمومی
به اشتراک بگذارید : | | |