شما اینجا هستید   |

مرداد82

يا لطيف

آغازی بر یک پایان

در شماره يك دوره جديد گزارشي داشتيم از رابطه ائمه جمعه با هنر و ادبيات انقلاب اسلامي، قرار نيست موضوع را رها كنيم.

بعضي از ائمه جمعه گزارش را ديده‌اند و نظرشان را گفته‌اند. بعضي ديگر هم بزودي خواهند گفت: در يكي، از دو شماره آينده منتظر قسمت دوم گزارش باشيد. ما كه تا نماز جمعه به تريتبوني براي ترويج و حمايت از هنر انقلاب تبديل نشود دست بردار نيستيم.

بعد از انتشار اين دو شماره نامه‌هايي آمد و تلفن‌هايي شد كه اگر چه كميت نداشت و به درد بيلان و كار و ارائه آمار و ارقام نمي‌خورد اما تا دلتان بخواهد كيفيت داشت.

از بهبهان و يزد گرفته تا قائم شهر و قزوين و مشهد و خمين و تهران دوستان سوره هر كجا كه باشند و در هر سني و شغلي و شهري لحن‌شان و طعم كلامشان يكي است و همين است كه ما را اميدوار مي‌كند.

در جلسه‌اي گله كردم كه شوراي سياستگذاري نماز جمعه حاضر نشده است80 هزار تومان بدهد و شماره يك را كه براي اولين بار به موضوع هنر و ادبيات انقلاب و نماز جمعه پرداخته با 30% تخفيف براي ائمه جمعه بخرد.

يكي از دوستان كه اطلاعاتش از من بيشتر بود توضيح دارد كه بودجه آنجا از خيلي جاها كمتر است و به خود

ائمه جمعه بين50 تا70 هزار تومان حقوق مي‌دهند و                                                                                          خدا انشاءالله مشكلات مالي همه را حل كند ولي حتي تقاضا نكردند كه مجله را مجاني برايشان بفرستيم. و البته ما از رو رفتيم و فرستاديم.

بعضي خوانندگان سوره به بعضي مصاحبه‌ها و ميزگردها تعريض داشتند كه فلان جايش تند بود يا غراق بود يا سطحي بود يا زيادي عميق بود يا …

تذكراً عرض مي‌كنم كه هدف ما از اين مصاحبه‌ها و ميزگردها صرفاً طرح موضوعات و ديدگاه‌ها نيست، كه آشنايي با لحن‌ها و منش‌ها و تندي‌ها و كندي‌ها و صداقت‌ها و محافظه كاري‌هاي گويندگان هم هست. فعالان جبهه فرهنگي انقلاب اسلامي بايد ضمن آگاهي از موضوعات با تيپولوژي هنرمندان و صاحب نظران اين جبهه هم آشنا شوند.

به يكي از مسئولان يكي از نهادهاي فرهنگي زنگ زديم كه سوره را بخرند.  بسيار استقبال كرد و قرار شد70% تخفيف بدهيم تا حاضر شوند هر شماره را تا سقف 10 هزار تومان از ما خريد كنند. مي‌گفت فقط سوره كه نيست. ما بايد براي مخاطبان همه نوع مجله‌اي فراهم كنيم تا …

با يكي ديگر ازبخش‌هاي فرهنگي يكي از نهادهاي بزرگ انقلاب تماس گرفتيم. قبلاً شنيده بودم بعضي مجلات و كتب‌ را با تيراژ 3 هزار تا و 5 هزار تا خريده‌اند.

آنها هم استقبال كردند و گفتند نامه بنويسيد و…

نامه نوشتيم و جواب نوشتند كه موافقت شده است و بياييد قرار داد ببنديم. خوشحال شديم كه الحمدلله در اين وضع نابسامان بی‌متولي توزيع سوره مي‌تواند با استفاده از اين ظرفيت با كساني كه سوره خوان هستند ولي سوره را روي پيشخوان دكه‌ها نمي‌بينند ارتباط برقرار كند.

قرار داد اين بود: بدينوسيله از هر شماره 10 نسخه در سال 120 نسخه!

در اين شماره يك تيتر براي 2 مطلب تكرار شده است. به گيرنده‌هايتان دست نزنيد. اشكال از فرستنده هم نيست! « بيش از اينها مي‌شود كار كرد». هم تيتر گفت و گو با قاسم يا حسيني است در مورد كنگره بوشهر و هم تيتر گزارشي از همايش انتفاضه و هنرمندان جهان اسلام.

دو نفر  براي 2 مطلب؛ جداگانه تيتر مشابهي پيشنهاد كرده بودند و گفتيم چرا كه نه؟

و مگرنه اين است كه براي همه مطالب اين شماره و شاره‌هاي قبل و بعد مي‌توان از همين تيتر استفاده كرد؟ و مگر نه اين كه سوره مي‌خواهد بگويد مي‌شود، مي‌شود، مي‌شود و بايد و بايد و بايد و مي‌توان و مي‌توان و مي‌توان.

اين مضمون هميشگي سوره است؛ بيش از اينها كار كرد. مي‌خواهيم كارگاه تاريخ فعاليت‌هاي جبهه فرهنگي انقلاب اسلامي را راه بيندازيم. سروده‌هاي انقلاب و … اين گوي و اين ميدان. هر كس سراغي از گروه سرودي، كتابخانه‌اي، نشريه محلي‌اي، كانون فرهنگي هنري‌اي، هسته مطالعاتي، جلسه فرهنگي‌اي، دارد كه  فكر مي‌كند در ذيل اين عنوان مي‌گنجد دست به كار شود. براي اطلاع بيشتر مي‌توانيد با تحريريه تماس بگيريد.

 

ما كه گله مي‌كنيم كه مجلات فرهنگي ارزشي پشتيباني ندارند و حمايت نمي‌شوند و درست توزيع نمي‌شوند و تبليغ نمي‌شوند و… فقط از سوره حرف مي‌زنيم.

در شماره قبل و اين شماره چند تا از مجلات و سايت‌هايي را كه ديدنشان شوق انگيز است و اميدواركننده معرفي كرديم من باب وظيفه. اگر چه تبليغ سوره براي برخي دوستان از 100 هزار تومان و75 هزار تومان و 35 هزار تومان كمتر صرف نمي‌كند!

ما في سبيل الله و در التزام به ادعاهايي كه در مورد فقدان «زنجيره‌گي و جبهه‌گي» در اين سو داريم معرفي نشريات و فعاليت‌هاي فرهنگي مايه‌دار و مفيد و «مستضعف» را شروع كرده‌ايم.

قصد داريم و معلوم نيست چقدر توفيقش حاصل شود ويژه‌نامه‌اي براي جنگ با محوريت «‌تفكر بسيجي» در بياوريم.

شديداً به نمونه‌هايي محقق از تفكر بسيجي كه زياد نيست ولي كم هم نيست، نياز داريم. معرفي كنيد.

سوره را به دوستاني كه بالقوه جز مخاطبان سوره هستند معرفي كنيد.

 

 

تگ های مطلب :
دسته بندی : عمومی , مقالات سوره
به اشتراک بگذارید : | | |