شما اینجا هستید   |

    عمومی : آیا مجلسی كه بر عملكردش نظارت نشود، خودش می تواند نظارت كند؟ |سخنرانی در واكنش به پرداخت مبلغ ۱۰۰ میلیون به نمایندگان مجلس
وحید جلیلی گفت: ادعای عدم برخورداری مالی نمایندگان مجلس نسبت به سایر دستگاه ها، یك خبط تئوریك در زمینه ماهیت نهاد مجلس در نظام جمهوری اسلامی است، چرا كه در جمهوری اسلامی، مجلس باید مدیران را به سطح مردم نزدیك كند، نه نمایندگان را به سطح مدیران.
وی در واكنش به پرداخت مبلغ ۱۰۰ میلیون تومانی به نمایندگان مجلس، گفت: در مسئله ای كه افكار عمومی اینقدر روی آن حساس بوده و واكنش نشان داده ، هنوز به صورت شفاف ماجرا مشخص نیست و این یكی از مشكلات اساسی است كه در بخش های مختلف مدیریتی با آن مواجه بوده ایم و اتفاقاً یكی از مؤثرترین نهادهایی كه می تواند در این زمینه نقش ایفا كند، خود مجلس و مدیریت مجلس است كه باید تلاش كند شفافیت در حد اعلا بوجود بیاید.

وی بخش عمده ای از اصلاح امور در مجموعه نظام را منوط به فعالیت درست مجلس دانست و افزود: این سؤال جدی وجود دارد كه آیا مجلسی كه بر عملكردش نظارت نشود، خودش می تواند نظارت كند؟ هیچ نهادی به اندازه مجلس قدرت نظارت بر مدیران و دستگاه های مختلف را ندارد، چنین نهادی خودش فارغ از نظارت رسمی و نهادینه است كه باید تلاش شود این خلا برطرف شود.

جلیلی تصریح كرد: مساواتی كه در پرداخت مبلغ ۱۰۰ میلیون به هر نماینده وجود دارد، نشان دهنده تبعیض است و با ادعای برخی آقایان درباره این مبلغ منافات دارد. آقایان می فرمایند ما برای انجام وظایف نمایندگی این پول را به نمایندگان دادیم، آیا نماینده ای كه در مناطق محروم و دور از مركز زندگی می كند، نیازش با نماینده تهران یا سایر شهرها برابر است؟ پس اعطای این مبلغ را حتی اگر به منظور انجام وظایف نمایندگی تصور كنیم، باز هم بر اساس یك مبنای درست حقوقی و ارزشی تخصیص پیدا نكرده است.

او گفت: رئیس مجلس برای دفاع از خود در پرداخت این مبالغ به نمایندگان می گفت كه مجلس نسبت به سایر دستگاه های حكومتی كمتر برخوردار است؛ از قرار معلوم رئیس مجلس دچار یك خبط تئوریك در زمینه ماهیت نهاد مجلس در نظام جمهوری اسلامی است؛ چرا كه در جمهوری اسلامی، مجلس باید مدیران را به سطح مردم نزدیك كند و نه نمایندگان را به سطح مدیران.

وی افزود: مجلس مردمی ترین نهاد جمهوری اسلامی است تا دستگاه های مدیریتی نظام از بدنه مردم جدا نشوند و همواره چه از لحاظ فكری و چه از لحاظ وضع زندگی به بدنه مردم نزدیك باشند؛ اینكه این مسئله به صورت وارونه طرح می شود، یك مسئله خطرناك و یك ایراد جدی تئوریك است و معلوم نیست با چنین نگاهی بر مدیریت مجلس، می خواهیم سر از كجا در بیاوریم.

جلیلی تصریح كرد: نماینده مردم باید نمایاننده مردم باشد، یعنی وقتی كه مدیران نظام در سطوح مختلف به ویترین مجلس شورای اسلامی نگاه می كنند، باید سطح زندگی عامه مردم را ببینید، این یكی از مهمترین وظایف و كاركردهای مجلس است، فاصله گرفتن از مردم خلاف وظایف نمایندگی است.

وی با بیان اینكه می گویند این اعتراضات شعاری و پنجاه هفتی است و ما می خواهیم كارآمدی مجلس را افزایش دهیم، اظهار داشت: تفكیك كارآمدی از نظام ارزشی جامعه نشان دهنده رسوخ سكولاریسم در افكار بعضی از مدعیان اصولگرایی است.

جلیلی افزود: گفته اند بعضی از نمایندگان این پول را نگرفته اند و از سویی نیز می گفتند گرفتن این پول برای ایفای وظایف نمایندگی ضرورت دارد، پس چرا یك عده ای این پول را نگرفته اند؟ براساس آن استدلال، كسانی كه این پول را نگرفته اند باید توبیخ شوند چون با نگرفتن این امكانات در ایفای وظایف خود اخلال كردند.

جلیلی ادامه داد: علی رغم اینكه عده ای تلاش می كنند پیگیری مسئله این ۱۰۰ میلیون را غیرمهم جلوه دهند، اتفاقا این مسئله بسیار مهم است و جالب اینكه دفاع كنندگان از دریافت این مبلغ، محدود به هیچ طیفی نبودند كه این نشانه یك آسیب مشترك در همه جناح ها و قبایل سیاسی كشور است.

وی خاطرنشان كرد: جا دارد خبرگزاری فارس كه پیگیر این موضوع است، به این مقوله اكتفا نكند و با برگزاری میزگردهایی در زمینه آسیب شناسی مجلس شورای اسلامی (به عنوان نمونه، رابطه بین نمایندگان مجلس و مدیران دستگاه ها)، گام های محكمی در این راه بردارد.

تگ های مطلب :
دسته بندی : عمومی
به اشتراک بگذارید : | | |