شما اینجا هستید   |

    عمومی : ارزش‎های خبری و خبر‎های ارزشی | مقاله پنجره

تیتر یک شدن حاج عبدا… والی (و چهره ‎هایی چون او) در یک مجله سراسری، از اتفاقات نادری است که می ‎تواند واجد ارزش خبری استثنایی باشد!

ولی آیا حاج والی ‎‎ها، ذاتا فاقد ارزش خبری هستند؟

اگر رسانه ‎‎های جمهوری اسلامی و از جمله رسانه ملی را ملاک شناسایی حرفه ‎ای ارزش ‎‎های خبری بدانیم، پاسخ سؤال بالا مثبت است.

سالانه صد ‎ها اردوی جهادی از سوی تشکل ‎‎های مختلف دانش ‎جویی برگزار می ‎شود، ولی هیچ ‎گاه هیچ ‎کدام از این اردو ‎ها، ضریبی حتی در حد گل ‎زدن فولاد اهواز به شموشک نوشهر در «بخش ‎‎های خبری» پیدا نمی ‎کند.

ناصر پیروی، رییس فداکار جنگل ‎بانی «ماسال»، در دفاع از حریم بیت ‎المال سرش از تن جدا می ‎شود، اما حتی به ‎اندازه یک ‎صدم دل ‎خوری فلان بازیکن فوتبال از نیمکت ‎نشینی مورد توجه رسانه ‎‎ها خصوصا رسانه ملی قرار نمی ‎گیرد.

خبر ‎های ارزشی رسانه ‎‎های ارزشی، از جمله رسانه ملی، هم نوعا معطوف به آدم ‎‎ها و اتفاقات در گذشته است که معمولا در سرویس ‎‎های ویژه و گروه «مناسبت ‎‎ها» تدارک می ‎شود.

منظور از مناسبت ‎‎ها (که دارد به تنها محمل عرضه خبر ‎های ارزشی تبدیل می ‎شود) اتفاقاتی است که هیچ نسبتی با «حال» جامعه امروز ندارد. خبر ‎‎های امروز جامعه ایران یا نتیجه بازی آخن و شالکه تا دقیقه 40 است و یا «یابو» خواندن اسب فلان قبیله سیاسی توسط قبیله دیگر و یا…

حاج والی ‎‎ها مصداق «آن را که خبر شد، خبری باز نیامد» محسوب می ‎شوند.

در سال 60 صد ‎ها نفر از نیرو ‎های انقلاب با گلوله ‎‎های منافقین از مردم گرفته شدند، اما توپ ‎خانه ‎‎های رسانه ‎ای در جمهوری اسلامی با جابه ‎جا کردن ارزش ‎های خبری توانسته ‎اند، جایگزین مناسبی برای جوخه ‎‎های ترور باشند. فضای فاسد رسانه ‎ای ایران با سرپوش گذاشتن و فراموشاندن والی ‎‎ها، مهندسی افکار عمومی را به گونه ‎ای واژگون کرده ‎اند که ظرفیت وجودی امثال او نیز به جامعه منتقل نمی ‎شود.

در این میان، برج و باروی مهندسی واژگون فرهنگی کشور را تنها بسیجیان خط‎شکنی می ‎توانند فروبریزند که خبر را رایحه ‎ای از «نباء عظیم» و راهی به جهان معرفت می ‎دانند. کاش همه رسانه ‎‎ها پنجره ‎ای به بوستان والی ‎‎ها بگشایند.

* مقاله هفته نامه پنجره، شماره ۳، ۳۰ ارديبهشت ۱۳۸۸

تگ های مطلب :
دسته بندی : عمومی
به اشتراک بگذارید : | | |