شما اینجا هستید   |

    عمومی : فراموش‌كاري‌ها كار دست اصلاح‌طلبان داد | مناظره با شكوري راد

علي شكوري راد عضو جبهه مشاركت با اشاره به مناسبت‌هاي مختلف ماه خرداد در تاريخ جمهوري اسلامي ايران اظهار داشت: به نظر بنده بايد خرداد را در بين ماه‌هاي شمسي شهر‌الله ناميد چون مي‌توان دست خدا را در حوادث مختلف و مهمي كه در اين ماه رخ داده مشاهده كرد.
وي با بيان اينكه هر جا حضور مردم باشد، خدا هم هست،‌افزود: در اتفاقات مختلف ماه خرداد مردم بارها حضور خود را نشان داده‌اند كه يك نمونه آن 15 خرداد 42 بود.
نماينده مجلس ششم در ادامه به 29 خرداد 56 و درگذشت شريعتي اشاره كرد و خاطرنشان ساخت: سالروز شهادت دكتر شريعتي كه گفتمان جديدي در برابر انديشه ماركسيستي وكمونيستي حاكم بر آن زمان مطرح كرده بود يك بار ديگر مورد توجه جوانان قرار گرفت و شهادت وي شعله انقلاب مردم را فروزان‌تر كرد.
شكوري راد در ادامه به بركناري بني‌صدر در خرداد سال 60 اشاره كرد و يادآور شد: بني‌صدر كه در مقابل مردم و رهبر مردم ايستاده بود، نهايتا با راي نمايندگان مردم در مجلس اول بركنار شد و در اواخر خرداد 60 نيز سالگرد شهادت اسوه مقاومت يعني شهيد چمران را داريم كه آن هم اثر بزرگي در مسير تاريخ ايران به جاي گذاشت.
وي با بيان اينكه در 30 خرداد سال 60 منافقين كه در مقابل ملت قرار گرفته بودند از صحنه خارج شدند اضافه كرد: ادامه اين حوادث تاريخي در سال‌هاي بعد از 14 خرداد 68 كه مصادف با رحلت حضرت امام بود شايد اين سؤال پيش آيد، چرا بايد سالروز رحلت رهبر انقلاب را گرامي بداريم.
عضو جبهه مشاركت در پاسخ به اين سؤال تصريح كرد: به نظر بنده سالروز رحلت امام راحل از آن جهت داراي اهميت است كه در آن روز باشكوه‌ترين تشييع‌جنازه ممكن براي ايشان برگزار شد كه جمعيت مردم حتي از زمان ورود حضرت امام و استقبال ايشان نيز بيشتر بود كه البته اين بدرقه مردمي را بايد حاصل نوع نگاه امام به حق و جايگاه مردم دانست.
شكوري‌راد با تاكيد بر اينكه امام خميني به مردم عزت داد و آنها را تكريم كرد، گفت: حضرت امام اعلام كردند كه ميزان راي ملت است و همواره خود را خدمت‌گذار مردم مي‌دانستند بنابر اين به نظر بنده بايد 14 خرداد را به دليل اين شكوه مردمي گرامي داشت.
وي در ادامه سخنان خود با بيان اينكه روز سوم خرداد سال 61 را در ميان اين روزهاي تاريخي فراموش كردم افزود: سوم خرداد سالروز آزادسازي خرمشهر است كه طي آن مردم بخشي از سرزمين خود را از اشغال بيگانگان آزاد كردند اما من در مورد آن صحبت زيادي نمي‌كنم چون صدا و سيما به اندازه كافي به آن مي‌پردازد.
عضو جبهه مشاركت در همين زمينه اضافه كرد: اكنون نگران آن هستم كه چرا برخي دوم خرداد را فراموش كرده‌اندو مي‌ترسند كه به دليل همين فراموشي نسل جوان امروز نسبت به اتفاقاتي نظير سوم خرداد نيز احساس درستي نداشته باشد.
شكوري‌راد همچنين خاطرنشان كرد: سوم خرداد متعلق به همان مردمي است كه دوم خرداد و 25 خرداد را شكل دادند و يقين دارم كه دوم خرداد در تارك تاريخ ملت ايران خواهد درخشيد.
وي در ادامه بررسي تاريخي حوادث ماه خرداد به دوم خرداد 76 اشاره كرد و يادآور شد: در اين روز حضور حماسي مردم در پاي صندوق‌هاي راي برگي جديد را در تاريخ ايران رقم زد كه دو پيام رعايت قانون و حفظ كرامت انساني را صادر كرد.
عضو جبهه مشاركت با بيان اينكه اگر اين ملاك‌ها در جامعه عملي شود جامعه به سعادت خواهد رسيد،اظهار داشت:امروز عده‌اي اصرار دارند خود را انقلابي بنامند اما بايد يادآوري كنم كه انقلابي بودن در زمان امام فضيلت بود و اكنون زمان اجراي قانون است و بالاترين ارزش و معيار نيز عمل به قانون خواهد بود بنابر اين كسي نمي‌تواند با سوء استفاده از ديگر عناوين ارزشي اين ارزش مهم را به چالش بكشاند.
شكوري‌راد در ادامه سخنان خود يادآور شد: بعداز تمام اين اتفاقات نيز 22 خرداد، 25 خرداد و 30 خرداد را شاهد بوديم كه همگي آنها در تاريخ ملت ايران ماندگار شد. در 22 خرداد مردم يك بار ديگر نشان دادند كه حاضراند با مسالمت‌آميزترين روش‌ها يعني دادن راي در جهت اصلاح جامعه خود اقدام كنند.
وي افزود:‌ مردم در اين روز اعتماد خود را نشان دادند و آراي‌خود را به صندوق انداختند و حضور آنها حماسي بود كه احساس مردم را نشان مي‌داد.
در ادامه اين مناظره جليلي سردبير نشريه راه با اشاره به سخنان شكوري‌راد در خصوص عقبه تاريخ حوادث خرداد ماه اظهار داشت: توجه به عقبه تاريخي ملت وحفظ حافظه تاريخي آنها يكي از ضرورت‌هاي فهم و درك مسائل امروز كشور است و اگر تمام مناسبت‌هاي ذكر شده به درستي فهم شود و بتوانيم پيام آنها را به نسل امروزي منتقل كنيم، ملت ايران مي‌تواند با اتكا به اين اندوخته‌هاي عظيم تاريخي خود با سرعت بيشتر و انحراف كمتر به مسير خود ادامه دهد.
وي با بيان اينكه به نظرمن به بسياري از اين موارد ظلم شده است، افزود: برخي از اين حوادث تاريخي در سال‌هاي گذشته بايكوت شده و به درستي تبيين نشده‌اند اما در خصوص سخنان آقاي شكوري‌راد به نظر بنده بهتر است كه صدا و سيما با اين نگاه موجود به سوم خرداد هم نپردازد. چون اين نگاه نگاهي نوستالژيك به جنگ و دفاع مقدس بود كه بسياري از عقبه‌هاي اجتماعي آن دوران را ناديده مي‌گيرد.
سردبير نشريه راه در همين زمينه گفت: متاسفانه برخي تلاش مي‌كنند تصويري از سال‌هاي جنگ تحميلي ارائه دهند كه به مانند تصويري است كه انجمن حجتيه از عاشورا نمايش مي‌دهد و هيچ درس و نكته‌اي براي امروز جامعه ندارد.
جليلي با تاكيد بر اينكه مقطع مهم خرداد 60 تجربه بسيار گرانبهايي براي ملت ايران بود،‌خاطرنشان كرد: متاسفانه اين تجربه گرانبها به درستي تبيين نشده است و به همين دليل امروزه برخي از اختلافات داخلي اينچنين غيرشفاف مي‌شود و همان افرادي كه در سال 60 با تيغ موكت‌بري به جان مردم افتاده بودند تلاش مي‌كنند خود را همسو با مردم نشان دهند.
وي با تاكيد بر اينكه اين ميراث عظيم تاريخي بايد حفظ و تبيين شود، تصريح كرد: روز مبارك دوم خرداد نيز كه ظرفيت جمهوريت نظام را به بهترين شكل ممكن آشكار كرد به خوبي نشان داد كه اين كشور چگونه به راي ملت خود وفادار است و ملت ايران نيز در يك انتخابات آزاد فردي را انتخاب كردند كه وي را نقطه اميد و روشني براي ادامه انقلاب و حيات سياسي نظام جمهوري اسلامي مي‌دانستند.
سردبير نشريه راه با بيان اينكه بنده خودم در آن انتخابات به آقاي خاتمي راي نداده‌ام، اظهار داشت: عليرغم اين نكته، نمايش ظرفيت نظام جمهوري اسلامي براي ما شيرين‌تر از نتيجه انتخابات بود و به همين دليل دوم خرداد را يك نقطه عطف و نقطه قوت براي نظام مي‌دانيم.
جليلي در پايان اين بخش از سخنان خود تصريح كرد: اميدوارم ملتي كه اين همه تجربه درخشان در تاريخ خود دارد، بعد از اين هم روز به روز مسير پيشرفت و تعالي را بهتر از گذشته براي خود رقم بزند.
در بخش ديگري از اين مناظره شكوري راد به دو شعار اصلي دوم خرداد از منظر خود يعني قانون‌گرايي و كرامت انساني اشاره كرد و اظهار داشت: هر چند كه امروز صحبت در خصوص قانون‌گرايي آسان به نظر مي‌رسد اما در آن زمان بيان اين موارد مشكلات خاص خود را داشت و فضا براي اين موارد آماده نبود. اما خاتمي با شعار اجراي قانون در انتخابات حاضر شد و اين شعار هنوز هم مهم‌ترين شعار جريان دوم خرداد است كه متاسفانه همچنان محقق نشده است.
وي با بيان اينكه توفيقات خاتمي تنها به اين عرصه‌ها محدود نمي‌شود افزود: خاتمي موفق شد اين موارد را به يك فرهنگ عمومي تبديل كند و مردم را در اين زمينه آگاه نمايد كه اين چنين امروز شاهديم مردم حق خود را مطالبه مي‌كنند.
عضو جبهه مشاركت با بيان اينكه دولت بعد از خاتمي دولت رجعت‌گرا بود گفت: اين دولت ميل به بازگشت داشت و تلاش كرد تمام دستاوردهاي دولت اصلاحات را به تباهي بكشاند.
شكوري راد با بيان اينكه به نظر بنده بزرگترين دستاورد دولت خاتمي در مباحث اقتصادي بود خاطرنشان كرد: خاتمي در اين زمينه شعاري مطرح نكرد اما در تمام سال‌هاي انقلاب و يا حتي بالاتر از آن از دوران مشروطه تا كنون هيچ دولتي به اندازه دولت خاتمي به اقتصاد مملكت خدمت نكرده است.
وي در همين زمينه اضافه كرد: دولت اصلاحات برخي از مقوله‌هاي فرهنگي اقتصاد در برنامه‌ريزي و اجرا را نهادينه كرد و مهم‌تر از آن تقويت نظارت بر ساختارهاي دولتي بود كه در اين دولت به خوبي انجام شد.
عضو جبهه مشاركت با بيان اينكه در آن مقطع 16 نهاد مختلف بازرسي موثري بر عملكرد دولت داشتند گفت: اكنون حتي يكي از آن نهادهاي ناظر نيز وجود ندارد و گزارش سازمان بازرسي كشور در مورد عملكرد دولت كنوني نيز سانسور مي‌شود.
شكوري راد با بيان اينكه دولتي كه نظارت بر آن وجود نداشته باشد، به فساد كشيده خواهد شد، يادآور شد: در دوران خاتمي زيرساخت‌هاي اقتصادي كشور به حدي پيشرفت كرد كه در آن زمان پيش‌بيني شد بعد از گذشت 20 سال مي‌توانيم به كشور شاخص منطقه تبديل شويم اما اكنون رشد اقتصادي بر اساس آمار بانك مركزي نيم درصد است.
وي در پايان اين بخش از سخنان خود اظهار داشت: تفاوت‌ها در عملكرد دولت كنوني با دولت اصلاحات به حدي زياد است كه حتي بچه دبستاني هم مي‌تواند به راحتي آن را تشخيص دهد.
بنابر اين گزارش جليلي در ادامه اين مناظره با اشاره به اظهارات شكوري‌راد در خصوص دستاوردهاي دولت اصلاحات اظهار داشت: يك مثل رايج نيز وجود دارد كه از فردي پرسيدند كه بزرگترين دستاورد دوم خرداد چه بوده است، كه وي در پاسخ گفت كه بزرگترين دستاورد دولت خاتمي انتخاب احمدي‌نژاد بود.
وي افزود: احمدي‌نژاد در سال 84 در انتخاباتي به پيروزي رسيد كه برگزار كننده آن دولت خاتمي بود بنابر اين نمي‌توانند در خصوص اين انتخابات بحث تقلب را مطرح كنند.
سردبير نشريه راه با تاكيد بر اينكه بنده هم قبول دارم مردم در دوران دولت اصلاحات آگاه شدند يادآور شد: به نظر بنده يكي از نشانه‌هاي آگاهي مردم در جريان دوم خرداد همين انتخاب احمدي‌نژاد بود كه كاري كاملا عقلاني بود در حالي كه اقدامات جريان مخالف كاملا پوپوليستي بود.
جليلي با بيان اينكه مردم در انتخابات مانند احزاب و جريان‌هاي سياسي نگاه نمي‌كنند،‌خاطرنشان كرد: احمدي‌نژاد در انتخاب 84 در مرحله اول پيروز نشد بلكه در مرحله دوم و با وجود انواع بمباران رسانه‌اي توانست آراء مردم را به خود جلب كند.
وي در همين زمينه اضافه كرد: در واقع مردم در آن زمان احمدي‌نژاد را ترجيح دادند و از اين طريق اعلام كردند كه احمدي‌نژاد گزينه اول ما نبوده اما او را در رقابت با هاشمي رفسنجاني انتخاب كرده‌ايم كه اين مسئله در هر رقابت ديگري نيز وجود خواهد داشت.
سردبيرنشريه راه با بيان اينكه ممكن است همان اتفاقي كه در پايان كار دولت خاتمي براي احمدي‌نژاد رخ داد، در انتخابات آينده براي خودش هم تكرار شود تصريح كرد: مردم با هيچ فردي عقد اخوت نبسته‌اند و در هر انتخاباتي هر گزينه‌اي را كه تشخيص بدهند انتخاب خواهند كرد.
جليلي در ادامه سخنان خود به بحث دستاوردهاي دولت اصلاحات پرداخت و اظهار داشت: خوب است كه تاريخ را كامل مرور كنيم و بدانيم كه پيش از مطرح شدن نام خاتمي برخي افراد مانند عبدالله نوري و عطاءالله مهاجراني مي‌خواستند دوران رياست جمهوري هاشمي رفسنجاني را تمديد كنند اما مقام معظم رهبري در مقابل اين تلاش غيرقانوني ايستادگي كردند.
وي با بيان اينكه 20 ميليون راي خاتمي در سال 76 شامل بسياري از مردم شمال شهر تهران تا مناطق محروم بشاگرد مي‌شود، گفت: عليرغم اين نكته اتفاقاتي كه بعد از روي كار آمدن آقاي خاتمي رخ داد چنين بود كه نشان از اشغال اين جبهه توسط افراد خاصي داشت كه تلاش مي‌كردند مطالبات خود را به عنوان مطالبات تمام مردم ايران نمايش دهند.
سردبير نشريه راه در همين زمينه اضافه كرد: در آن زمان روزنامه‌هاي زيادي منتشر مي شد اما تحريريه بسياري از آنها مشترك بود كه همگي يك مطلب خاص را بازتاب مي‌دادند.
جليلي با بيان اينكه سوم تير 84 اين جريان را مبهوت كرد،‌گفت:‌ اگر اصلاح‌طلبان بعد از سوم تير 84 عملكرد خود را آسيب‌شناسي مي‌كردند مي‌توانستند راهبردهاي بهتري براي آينده خود تدوين كنند كه اينكار را نكردند.
سردبير نشريه راه با بيان اينكه خاتمي نيز سفرهاي استاني خود را با اتوبوس آغاز كرد و به ديدار خانواده شهدا رفت، تصريح كرد: بسياري از راي‌دهندگان به خاتمي در سال 76 از قاطبه مردم بوده است كه متاسفانه در سال‌هاي بعد برخي در تفسير راي آنها ظلم كردند.
شكوري راد در ادام اين مناظره به انتخابات سال 84 و پيروزي احمدي‌نژاد اشاره كرد و گفت: بنده كاري به صحت و سقم آراء احمدي‌نژاد ندارم اما ممكن است در مرحله ريختن آرا در صندوق اتفاقاتي افتاده باشد كه اين موارد تخلف انتخاباتي است اما در آن انتخابات تقلبي رخ نداد چون تقلب به معني ناديده گرفتن قانون در شمارش آرا است.
وي با بيان اينكه ما هم قبول داريم احمدي‌نژاد عليرغم اين تخلف انتخاباتي در سال 84 راي آورده است، افزود: در كنار تمام اين موارد سؤال ما اين است كه چه كساني به احمدي‌نژاد راي داده‌اند. احمدي‌نژاد برخلاف آن چيزي كه بود خود را در بين مردم به عنوان اپوزيسيون نظام معرفي كرد و توانست در مقابل هاشمي كه به عنوان مظهر نظام معرفي مي‌شد، موفق شود.
عضو جبهه مشاركت در ادامه گفت: مردم مي‌دانستندكه رهبري در دوم خرداد 76 هنگامي كه مي‌خواست راي خود را به صندوق بيندازد، گفت: هيچ كس براي من هاشمي نمي‌شود و با اين اظهار نظر خود عملا برنده انتخابات را پايين‌تر از هاشمي رفسنجاني قرار داد.
شكوري راد همچنين يادآور شد:‌ احمدي‌نژاد در آن مقطع شعاري در دفاع از كليت نظام سر نداد هر چند كه برخي از جهت‌گيري‌هاي عدالت‌طلبانه را ورود مي‌داد و در مناظره تلويزيوني هم تمام دولت‌هاي بعد از انقلاب را فاسد و دزد معرفي كرد و با اين كار خود انتخابات را به هم ريخت.
وي در همين زمينه اضافه كرد: احمدي‌نژاد كه خود در راس حاكميت قرار داشت در اين انتخابات تندتر از ضدانقلاب‌ها موضع‌گيري كرد و تمام نظام جمهوري اسلامي را زير سؤال برد و هاشمي و موسوي و خاتمي را يك كاسه كرد تا خود را منجي كشور جلوه دهد. بنابر اين آراء احمدي‌نژاد در انتخابات اخير راي مردم به مقابله با ساير كانديداها بود.
جليلي در ادامه اين مناظره با اشاره به صحبت‌هاي شكوري راد مبني بر اينكه مقام معظم رهبري اعلام كرده‌اند كه هيچ كس براي من هاشمي نمي‌شود، اظهار داشت: خوب است كه آقاي شكوري راد به جمله‌هاي بعد از اين جمله نيز اشاره كند كه مقام معظم رهبري با اشاره به رفاقت ديرينه خود با آقاي هاشمي اعلام كردند كه اميدوارم در انتخابات سال 76 براي مردم رئيس‌جمهوري بهتر از هاشمي انتخاب شود.
بنابر اين گزارش در اين هنگام شكوري راد اعلام كرد كه اين سخن مقام معظم رهبري را نديده‌اند كه جليلي نيز در پاسخ به وي تصريح كرد: اين موارد اخباري هستند كه در آرشيو نيز مي‌توان به آنها دسترسي داشت اما بايد تاكيد كنم كه همين فراموشي‌ها گاهي كار دست جريانات سياسي مي‌دهد.
سردبير نشريه راه با انتقاد از سخنان شكوري راد كه تلاش مي‌كرد احمدي‌نژاد را اپوزيسيون نظام جلوه دهد، گفت: مهمترين مشكل اين است كه اين صورت‌بندي‌هاي سياسي براي كشور پاسخگو نيست و بايد يادآوري كنم كه كليد واژه احمدي‌نژاد در انتخابات اخير نيز اشرافيت بود كه اتفاقا مورد اقبال عموم مردم قرار گرفت.
جليلي با بيان اينكه اشرافي‌گري به معناي دنبال كردن هميشگي يك صورت‌بندي سياسي خاص در جامعه است، خاطرنشان كرد: احمدي‌نژاد در انتخابات گذشته گفتمان جديدي را مطرح كرد كه در هيچ كدام از مسيرهاي چپ و راست سياسي موجود در كشور قابل تعريف نبود بنابر اين برخي وي را پوزيسيون و برخي اپوزيسيون ناميدند.
وي با تاكيد بر اينكه ارتجاع و تحجر به معني باقي‌ماندن در همين صورت‌بندي سياسي خاص است، يادآور شد: اين صورت‌بندي‌هاي سياسي براي مردم قابل قبول نبود بنابر اين گفتمان جديد احمدي‌نژاد چالشي را در ميان جريانات سياسي ايجاد كرد چون برخي عادت كرده‌اند كه همواره در ساختار حكومت نقشي داشته باشند.
سردبير نشريه راه در همين زمينه اضافه كرد: برخي شكستن دوقطبي سياسي كشور را تحمل نمي‌كنند و الگوي جايگزين براي آن ندارند، اظهار داشت: اين جريانات در مقابل هر فردي كه بخواهد برخلاف آنها حركت كند، مي‌ايستند و مانند انتخابات اخير هزينه‌هاي زيادي را به ملت و كشور وارد مي‌كنند.
شكوري‌راد در ادامه اين مناظره به انتقاد از سخنان جليلي مبني بر حركت پوپوليستي جريانات مخالف دولت پرداخت و اظهار داشت: احمدي‌نژاد خود مصداق بارز حركات پوپوليستي است كه بدون داشتن شناسنامه و برنامه مشخص و با تكيه بر شعارهاي عوام‌فريبانه به صحنه آمد.
وي افزود: آيا عدالت به معناي توزيع چك‌پول در جامعه است؟ دولت بايد زيرساخت‌هاي جامعه را اصلاح كند اما در اين چند سال نه تنها عدالت محقق نشده بلكه فلاكت در بين همه مردم توزيع شده است.
شكوري راد با طرح اين پرسش كه آيا اكنون يك نهاد مدني قدرتمند مانند احزاب در جامعه وجود دارد؟ ‌گفت: سؤال ما اين است كه در 5 سال گذشته چه كمكي به تحزب در كشور شده است جز اينكه در مقابل آن ايستاده‌اند و مي‌خواهند جبهه مشاركت و سازمان مجاهدين را لغو مجوز كنند.
وي با انتقاد از جابجايي مكرر وزيران در دولت احمدي‌نژاد خاطرنشان كرد: جالب است كه تمام وزراي بركنار شده مخالف احمدي‌نژاد مي‌شوند و هيچ كس هم پاسخگوي مشكلات موجود نيست و مي‌توان پيش‌بيني كرد كه خود احمدي‌نژاد بعد از پايان كارش مدعي مي‌شود كه به ما اجازه ندادند كارهايمان را انجام دهيم.
وي با بيان اينكه در مقابل اقدامات پوپوليستي، احزاب و روزنامه‌هاي آزاد و مستقل قرار دارند، اضافه كرد: نمي‌خواهم سرنوشت احمدي‌نژاد را پيش‌بيني كنم اما كاملا مشخص است كه مسير كنوني به قهقرا مي‌رسد.
نماينده مجلس ششم در ادامه سخنان خود به عزل بني‌صدر در خرداد سال 60 و حمايت منافقين از وي اشاره كرد و گفت: در 30 خرداد سال 60 مردم به خيابان‌ها ريختند و با منافقين كه به حمايت از بني‌صدر برخاسته بودند مقابله كردند.اما امروز صدا و سيما رهبران جنبش سبز را با منافقين مقايسه مي‌كند.
شكوري‌راد همچنين به حوادث بعد از انتخابات سال گذشته اشاره كرد و يادآور شد: در سال گذشته زماني كه موسوي اعلام كرد كه برنده انتخابات است سه ميليون فرد در حمايت از وي در روز 25 خرداد به خيابان‌ها آمدند و حاميان جنبش سبز در بام‌هاي خود الله‌اكبر گفتند، اين جمعيت اگر قانع نمي‌شدند نوار سبز به دست خود نمي‌بستند ولي چون با آنها برخورد خشن شد، اين روند متوقف شد.
وي با بيان اينكه در سال 60 بسياري از مردم خويشاوندان خود را كه با منافقين همراهي مي‌كردند به مسئولين معرفي مي‌كردند، اظهار داشت: ‌امروز جنبش سبز به حدي پيش رفته است كه در خانه‌هاي سران اصولگرا نيز برخي افراد به دست خود نوار سبز مي‌بندند.
در ادامه اين مناظره جليلي با بيان اينكه نمي‌داند آيا منظور شكوري‌راد از سران اصولگر امثال آقاي ناطق نوري است، اظهار داشت: مشكل ما اين است كه آقاي شكوري راد همچنان در همان دو قطبي قديمي به سر مي‌برند و پوپوليستي كه به آن اشاره كردم يك نمونه‌اش همين موضوع است.
وي در ادامه سخنان خود به مستندات زهرا رهنورد در خصوص دلايل پيروزي موسوي در انتخابات در گفت‌وگو با بي بي‌سي اشاره كرد و افزود: استناد به فرزند آذربايجان و داماد لرستان بودن مهم‌ترين استدلال‌هاي جرياني است كه خود را روشنفكر ترين روشنفكران اين كشور مي‌داند و مدعي است كه براي اجراي خردورزي و عقلانيت به ميدان آمده است.
سردبير نشريه راه مهمترين نمونه ارتجاع را باقي‌ماندن در همين تعصبات قبيله‌اي دانست و گفت: جالب است كه براساس همين استدلال مردم آذربايجان بايد به فرزند خود راي دهند اما مردم لرستان بايد به جاي فرزند خود كه كروبي است به دامادشان كه موسوي است، راي بدهند.
جليلي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اظهارات شكوري‌راد مبني بر اينكه در سال 60 مردم حتي خويشاوندان خود را كه با منافقين همراه بودند به مسئولين معرفي مي‌كردند، خاطرنشان كرد: همگي حاضرين دراين سالن نام محسن روح‌الاميني را شنيده‌اند كه ايشان مسئول دفتر بنده بود و زماني كه در حوادث بعد از انتخابات كشته شد، پدرش با چفيه بالاي قبرش ايستاد و اعلام كرد كه جان ما فداي مردم،‌نظام و رهبري و جالب است بدانيد كه ايشان در روز عاشورا هم پاي نظام ايستاد.
وي با بيان اينكه شما مي‌توانيد مخالف احمدي‌نژاد باشيد اما نبايد سر خود را كلاه بگذاريد، يادآور شد: بنده هم معتقدم كه بايد يك نظام نظارتي جدي در كشور وجود داشته باشد، اما به نظرم مشكل احمدي‌نژاد اين است كه به جاي منتقد فقط معاند دارد.
سردبير نشريه راه همچنين به سفرهاي استاني دولت اشاره كرد و گفت: كاظم جلالي كه رئيس ستاد انتخاباتي هاشمي رفسنجاني در سال 84 بود، اعتراف مي‌كند كه در سفرهاي استاني ماه‌ها كار كارشناسي صورت مي‌گيرد و نهايتا در جلسه هيئت دولت مواردي به تصويب مي‌رسد. اما مشكل اين است كه برخي ملت را به شهروندان درجه يك و دو تبديل كرده و فكر مي‌كنند كه فقط خودشان آدم هستند.
بنابر اين گزارش در ادامه اين جلسه دانشجويان حامي هر دو جريان نيز برخي از سؤالات و دغدغه‌هاي خود را مطرح كردند و سردبير نشريه راه در پاسخ به سؤال يكي از دانشجويان مبني بر اينكه به نظر شما سكوت حاكم بر جامعه نيز دستاورد دولت اصلاحات بوده است، اظهار داشت: ‌بنده كه سكوتي در جامعه نمي‌بينم بلكه فقط فرياد عظيم خيزش ملت ايران براي تمناي عدالت را مشاهده مي‌كنم.
وي افزود: در سال‌هاي گذشته ابزار رسانه از اين ملت دريغ شد اما رسانه‌اي به نام صندوق راي فرياد آنها را نمايان كرد.سؤال ما اين است كه چه طور در زماني كه 10 ميليون ايراني از امكانات اوليه زندگي محروم بودند كسي فرياد آنها را نشنيد اما اكنون كه مي‌خواهند سخن خود را بيان كنند به آنها اجازه حرف زدن داده نمي‌شود.
سردبير نشريه راه با تاكيد بر اينكه جنبش سبز جنبش ضد اعتراض است، گفت: جنبش اصلي اعتراض همان خيزش گسترده و عمومي مردم است كه عليرغم فضاسازي‌هاي موجود نظر خود را در صندوق راي اعلام كرد و فرد مورد نظر خود را انتخاب كرد.
جليلي با بيان اينكه خوب است همه به صداي مردم گوش كنند، خاطرنشان كرد: صداي مردم كه اكنون با استفاده از جمهوريت نظام فرياد زده مي‌شود اعلام مي‌كند كه يك برابر يك است.
در ادامه اين جلسه شكوري‌راد در پاسخ به اين سؤال يكي از دانشجويان كه خواستار مشخص شدن موضع وي در خصوص ولايت فقيه شده بود، اظهار داشت: اينجا جلسه مناظره است و نه جلسه تفتيش عقايد و بنده مخالفم با اين نكته كه هر فردي كه سخن جديدي بيان كرد، بپرسيم كه آيا شما ولايت فقيه را قبول داريد يا نه، بنده قانون اساسي را قبول دارم و همه را به آن دعوت مي‌كنم.
وي افزود: آيا اصل حقوق ملت با اصل ولايت فقيه كه در قانون اساسي وجود دارد، برابر است يا خير؟ تمام سخن موسوي در انتخابات اخير همين اجراي قانون بود.
نماينده مجلس ششم همچنين گفت: بنده در همين جلسه مي‌توانم ثابت كنم كه چه كساني در اين مملكت از رانت اقتصادي برخوردارند و تمام پروژه‌هاي اقتصادي دولت نيز اكنون در اختيار آنها قرار دارد.
شكوري‌راد در بخش ديگري از سخنان خود به اظهارات جليلي در خصوص محسن روح‌الاميني اشاره كرد و يادآور شد: بنده آقاي روح‌الاميني را مي شناسم و بايد اعلام كنم كه وي فرزند خود را روي دستش نگرفت تا دفن كند و اعلام نكرد كه چون پسرش در جنبش سبز بوده، مردن او اهميتي ندارد بلكه اكنون پاي قصاص فرزند خود ايستاده است.
وي همچنين اضافه كرد: اگر روح‌الاميني از حيثيت خود مي‌گذرد و در روز عاشورا يا در مقابل رهبري آن سخنان را مطرح مي‌كند براي پيگيري قصاص قاتل فرزندش است.
نماينده مجلس ششم همچنين يادآور شد:‌ بنده مي‌دانم كه آقاي روح‌الاميني اخيرا گفته كه سرم را بر كدام ديوار بگذارم كه اكنون يكي از قاتلين پسرم در دولت است و يكي ديگر در شهرداري.
شكوري راد در ادامه اين جلسه در پاسخ به سؤال يكي ديگر از دانشجويان كه خواستار مشخص شدن موضع وي نسبت به عملكرد موسوي شده‌ بود، اظهار داشت: موسوي روي تخم چشم بنده جاي دارد و من ايشان را فردي دلسوز براي انقلاب و اين مملكت مي‌دانم كه مي‌تواند مملكت را از وضعيت كنوني نجات دهد.
وي در بخش ديگري از سخنان خود در خصوص مقايسه حضور مردمي در 9 دي و 25 خرداد اظهار داشت: در 25 خرداد مردم بدون سانديس و سرويس به خيابان‌ها آمدند در حالي كه پيش از آن تهديد شده بودند اكنون نيز پيشنهاد ما اين است كه مجوز دو راهپيمايي مجزا براي حاميان موسوي و احمدي‌نژاد صادر كنند تا مشخص شود كه حاميان چه كسي بيشتر است.
اين نماينده مجلس ششم در پاسخ به سؤال يكي از دانشجويان كه از حمايت موسوي از اعدام تروريست‌ها انتقاد مي‌كرد، يادآور شد: موسوي از اين اقدامات حمايت نمي‌كند اما در اين مملكت كاري كرده‌اند كه مردم با اعدام تروريست‌ها نيز مخالفت مي‌كنند كه اين مسئله ميزان خطاي جريان حاكم را نشان مي‌دهد.
بنابر اين گزارش جليلي در ادامه اين جلسه در پاسخ به سؤال يكي از دانشجويان كه از امكان ستاره‌دار شدن و اخراج خود بعد از بيان نظرات ابراز نگراني مي‌كرد،‌گفت: ‌بنده در يك سال اخير دانشگاه‌هاي مختلف را با اين فضاي آزاد گفت‌وگو مشاهده كردم. اما مدافع اين شرايط نيستم ولي مهم اين است كه ما آدرس اشتباه ندهيم.
وي همچنين در پاسخ به اين سؤال كه چرا برخي در شعور مردم شك مي‌كنند افزود: سؤال اصلي اين است كه منظور كدام مردم است، اصلا چرا برخي مي‌گويند كه احمدي‌نژاد با سيب‌زميني راي آورد آيا اين توهين به شعور ملت نيست؟
سردبير نشريه راه در پاسخ به اين انتقاد يكي از دانشجويان كه مدعي بود در حوادث بعد از انتخابات جريان حاكم همه مردم را با يك چوب زده‌اند تصريح كرد: ما هم اين نقد را مطرح مي‌كنيم و معتقديم كه تمام آراي مخالفان احمدي‌نژاد به آن جرياني كه شعارهاي ساختارشكنانه مطرح مي‌كنند تعلق ندارد. يعني انتقاد ما اين است كه تمام 13 ميليون موسوي اكنون به نفع يك جريان خاص مصادره مي‌شود.
جليلي همچنين با اشاره به اظهارات شكوري‌راد در خصوص تفتيش عقايد يادآور شد: برخي سؤالات را برعكس مطرح مي‌كنند چون اكنون موضوع اصلي مقابله با جمهوريت نظام است و دليل حمله به رهبري نيز همين اصل است كه وي حاضر به مقابله با آراء مردم نشد.
وي با تاكيد بر اينكه امروزه بايد جمهوريت نظام را تثبيت كنيم، اظهار داشت: در انتخابات اخير برخي به اين بهانه كه چپ و راست، هاشمي،‌موسوي، كروبي، موساد و غرب همه در يك جريان هستند مي‌خواستند آراء مردم را ناديده بگيرند كه مقام معظم رهبري در مقابل اين جريان ايستادگي كردند.
بنابر اين گزارش شكوري‌راد در ادامه اين جلسه در پاسخ به سؤال يكي از دانشجويان كه خواستار ارائه توضيحاتي در خصوص كنفرانس برلين،‌ماجراي كوي دانشگاه و قتل‌هاي زنجيره‌اي در دولت خاتمي شده بود،اظهار داشت: در مورد قتل‌هاي زنجيره‌اي خود آقاي خاتمي اعلام كرد كه تاوان پيگيري اين موضوع را داديم كه تاوان آن حوادث كوي دانشگاه بود.
وي همچنين كنفرانس برلين را شوي تبليغاتي صدا و سيما عليه اصلاحات خواند و افزود: عليرغم تمام اين موارد در زمان اصلاحات در عرصه بين‌المللي ايران جايگاه خاصي داشت و رئيس‌جمهور آمريكا در اجلاس سازمان ملل منتظر مي‌نشست تا نوبت به سخنراني خاتمي برسد اما اكنون اگر احمدي‌نژاد 50 نامه ديگر هم به رئيس‌جمهور آمريكا بفرستد پاسخي دريافت نخواهد كرد.
نماينده مجلس ششم در پاسخ به سؤال ديگري در خصوص جاسوسان حلقه كيان در دوران اصلاحات نيز گفت: اگر در آن زمان 100 جاسوس در كشور وجود داشت كه واي به حال وزارت اطلاعات و ساير نهادهاي امنيتي كشور هر چند كه در اين سال‌ها هر فردي كه به اتهام جاسوسي دستيگر كردند نهايتا آزاد مي‌شد.
جليلي سردبير نشريه راه نيز در پاسخ به سؤال يكي از دانشجويان كه چرا برخي اعضاي شوراي نگهبان در انتخابات اخير از يك كانديداي خاص حمايت مي‌كردند اظهار داشت: اين افراد اشتباه كردند.
وي در پاسخ به سؤال ديگري مبني بر اينكه آيا به نظر شما نبايد به مخالفان دولت اجازه تجمع داد، افزود: نمي‌توان از جمهوريت نظام صرفا حقوق خود را مطالبه كرد و به تكاليفي كه در اين ميان وجود دارد، بي‌توجه بود يعني اگر فردي قانون كشور را به رسميت بشناسد، نمي‌تواند اصل انتخابات آزاد را در آن زير سؤال ببرد.بنابر اين نمي‌توان به فردي كه قصد دارد زمين بازي را به هم بريزد، مجوز تجمع داد.
سردبير نشريه راه با تاكيد بر اينكه نظام براي حفظ قواعد جمهوريت نبايد به مخالفان دولت اجازه تجمع بدهد، تصريح كرد: در 9 دي ماه ملت براي حفظ قاعده نظام وارد ميدان شدند و در اين تجمع هيچ فردي تصوير احمدي‌نژاد رابه دست نداشت بنابراين قانون براي همه قانون است و نمي‌توان در داخل نظام تنها به برخي از ظرفيت‌ها تكيه كرد.
جليلي در بخش ديگري از سخنان خود به بررسي عملكرد دولت خاتمي در كنترل برخي اعتراضات مردمي اشاره كرد و گفت:‌ اتفاقات اخير تهران چندان بي‌سابقه نبود و در دوره خاتمي نيز چندين نمونه از اعتراضات مردمي در حوادث سياسي را شاهد بوده‌ايم كه آمار و اطلاعات آن در شهرهاي سبزوار، ايذه، سميرم و فيروز آباد و همچنين آمار كشته‌شدگان اين حوادث به نقل از مسئولان دولت اصلاحات و شخص خاتمي در آرشيو رسانه‌ها موجود است. اما فردي حاضر به پيگيري خون اين مردم نشد. چون رنگ خون آنها سبز نبود.
بنابراين گزارش در ادامه اين جلسه يكي از دانشجويان با حضور در پشت تريبون مطالبي را خطاب به شكوري‌راد مطرح كرد و برخي از تناقضات گفت‌وگوي وي را يادآور شد كه شكوري‌راد در پاسخ به اعتراضات اين دانشجو خطاب به وي گفت: آيا شما هم در حوادث سال گذشته باتوم به دست گرفتيد و در خيابان دختر مردم را زديد؟ كه دانشجوي منتقد نيز خطاب به وي اعلام كرد بنده افتخار مي‌كنم كه در مقابل اغتشاشگران و براي دفاع از ناموس كشورم در صحنه حاضر مي‌شوم.
شكوري‌راد در ادامه گفت: بنده نمي‌دانم كه اظهارات آقاي جليلي در خصوص حوادث سميرم و سبز‌وار چه ارتباطي به حضور گسترده مردم در خيابان‌ها دارد.
وي در ادامه در پاسخ به سؤال يكي از دانشجويان در خصوص مبارزه با مفاسد اقتصادي گفت: اگر در اين مملكت غارتگر بيت‌المال وجود دارد رهبري مي‌تواند با استفاده از قوه قضائيه آنها را دستگير كرده و حتي اعدام كند شما مگر تابع رهبري نيستيد پس به وي بگوييد كه با اين مفاسد مقابله كند.
شكوري‌راد همچنين به انتقاد از برخورد با برخي اصلاح‌طلبان در حوادث پس از انتخابات پرداخت و يادآور شد: سؤال ما اين است كه عليرغم شعار مبارزه با مفاسد اقتصادي چرا تاج‌زاده با وجود تمام خدماتش به كشور حتي يك خانه هم ندارد، او را به زندان هم انداخته‌ايد.
اين نماينده مجلس ششم ادامه داد: ‌بايد ابوذر باشيد تا در مقابل مفاسد اقتصادي شعار دهيد نه اينكه خودتان همه چيز داشته باشيد اما شعار مبارزه با مفاسد را همچنان سر بدهيد.
شكوري‌راد در پايان سخنان خود اظهار داشت: بنده در پايان به تمام شهداي جنبش سبز درود مي‌فرستم و فكر مي‌كنم كه مردم در مقابل بي‌احترامي به قانون مي‌ايستند.
بنابر اين گزارش در اين هنگام دانشجويان حاضر در سالن به صورت هم صدا شعار مرگ بر دروغگو را سر دادند كه شكوري راد نيز با آنها همراهي كرد.
جليلي هم در پايان اين نشست با بيان اينكه در زمان خاتمي حتي نمي‌توانستند شورش در يك شهر كوچك را هم كنترل كنند، اظهار داشت: ‌در آن زمان آمار كشته‌شدگان كاملا مشخص است اما نمي‌دانم چرا با اين كشته‌شدگان عملكرد دولت زير سؤال نمي‌رود، به نظر چون آنها طرفدار اصلاحات نبودند كسي از خون آنها دفاع نمي‌كند.
در پايان اين جلسه در حالي كه جليلي سخنراني مي‌كرد ميكروفن او به دليل اتمام وقت سخنرانان قطع شد و دانشجويان حامي هر دو جريان نيز با سر دادن شعارهايي به حمايت از جريان خود پرداختند.

* مناظره وحید جلیلی با علی شکوری راد در نشست “جریان های سیاسی گفتمان و عملکرد” در آمفي تئاتر شهيد بهرامي دانشگاه علم و صنعت ايران در 2 خرداد 1389

تگ های مطلب :
دسته بندی : عمومی
به اشتراک بگذارید : | | |