شما اینجا هستید   |

    عمومی : عده‌ای علم را برداشته تا استعداد‌های بی‌پناه، امکان ارایه داشته باشد | نشست خبری جشنواره داستان و خاطره فتنه ۸۸

اصولا هنر و ادبیات در تعامل جدی با فضای اجتماعی است که در این صورت می‌تواند به نقطه عطف خود برسد.

اتفاقاتی که در ابتدای انقلاب و سال‌های ابتدایی رخ داد به شکل‌گیری جریان جدیدی در هنر و ادبیات معاصر ایران منجر شد که به هنر و ادبیات انقلاب معروف شد. بخشی از آن در ابتدای انقلاب شکل گرفت و در سال‌های پس از آن ماجرای دفاع مقدس و مجموعه اتفاقاتی که در جنگ ۸ ساله روی داد، او هم امتداد خود را در فضای هنر و ادبیات به شکلی دیگر پیدا کرد، حتی شاخه‌ها جدیدی در هنر ما شکل گرفت؛ به طور مثال، سینمای دفاع مقدس، حاصل تعاملی است که بخش جدی هنرمندان ما با حماسه بزرگ ملت ایران در ان سالها پیدا کردند؛ شعر دفاع مقدس و موسیقی دفاع مقدس حاصل تعامل میان هنر و اتفاقات تاریخی در ایران معاصر است.

نمی‌توان پنهان کرد که هم در انقلاب و هم در دفاع مقدس بخش عمده‌ای از افرادی که تا پیش از آن به عنوان حرفه‌ای شناخته می‌شدند انقلاب و دفاع مقدس را بایکوت کرده و معتقد بودند اگر همسو با جمهور مردم خلاقیت هنری خود را به کار نبرند، انقلاب و دفاع مقدس ضربه خواهد خورد؛ اما در سالهای بعد روشن شد این موضوع برعکس است و هرکه خود را از این نعمت محروم کند خود آسیب خواهد دید.

در ماجراهای پس از انقلاب دهم ریاست جمهوری که امروز از آن به عنوان فتنه‌ ۸۸ یاد می‌کنیم با نوع دیگری از این فضا مواجه هستیم، یعنی یک حرکت عمیق مردمی جنبش گسترده عدالت‌جویی و آرمان‌خواهی در ایران بزرگ ایران که صرفا به چند محله پایتخت محدود نمی‌شود شکل گرفت؛ از خلیج‌فارس تا مازندران، آذربایجان تا سیستان و خراسان همه را در بر می‌گیرد، خیزش گسترده مردم برای تمنای عدالت و هدف مبارزه با اشرافیتی که از دل نظام سر برآورده و اصلاح مفاسدی که در فرهنگ مدیریت انقلاب است، سبب این امر شد که با واکنش جدی از سوی قدرت‌های استکباری مواجه و یک جنگ جدی تبلیغاتی و رسانه‌ای علیه این خیزش گسترده مردمی آغاز می‌شود.

همانند سال‌های ابتدای انقلاب بخشی از بدنه حرفه‌ای هنر و رسانه‌ به حرکت جمهور مردم پشت و در برابر آن سکوت و آن را بایکوت کردند، اما مثل تجربیات قبل رویش‌هایی در میان هنرمندان مردمی در این مسیر شکل گرفت تا این حرکت تاریخی را ثبت کرده و در قالب مختلف رسانه‌ای و هنری منتقل کنند.

هفته گذشته جشنواره فیلم عمار در تهران و چند شهر دیگر از جمله مشهد، تبریز، جیرفت برگزار شد که با استقبال خوبی نیز مواجه شد. در این جشنواره فیلم‌های مستندی برای واکاوی فتنه سال ۸۸ اکران شد که عمدتا با هزینه‌های بسیار مختصر و امکانات محدود توسط رویش‌های جدید انقلاب ساخته شده بود که این موضوع مورد توجه نخبگان فکری و فرهنگی هم قرار گرفت.
جلیلی خاطرنشان کرد: نشست امروز مربوط به یکی دیگر از تجدید مطلع‌های هنر انقلاب پس از فتنه ۸۸ است، این نشست به خاطره و داستان با موضوع فتنه ۸۸ می‌پردازد.

در شاخه خاطره و داستان‌نویسی عده‌ای علم را برداشته تا استعداد‌های بی‌پناهی که در فضاهای متعارف حرفه‌ای هنر مورد توجه قرار نداشت امکان ارایه آثار خود را داشته باشد.

برگزار‌کنندگان این جشنواره موسسه فرهنگی _ هنری رسول آفتاب در ورامین هستند و با توجه به اعلام برگزیده‌های جشنواره و با توجه به اینکه ادبیات موتور شاخه‌های هنر است، نهادهای دیگر هم می‌توانند این آثار را در شاخه‌های دیگر بازتاب دهند، به عنوان مثال دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی اعلام آمادگی کرد تا آثار برگزیده جشنواره فتنه را به فیلمنامه‌ مبدل کند تا فیلمنامه‌نویسان از طریق این آثار فیلمنامه‌های قدرتمندی ارایه دهند.

 

* سخنرانی در نشست خبری جشنواره داستان و خاطره فتنه ۸۸ با حضور جلیلی، رحیم مخدومی دبیر برگزاری جشنواره و جعفر کاظمی دبیر بخش خاطره  جشنواره، دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، 1389/10/21

تگ های مطلب :
دسته بندی : عمومی
به اشتراک بگذارید : | | |