شما اینجا هستید   |

    عمومی : آويني در جبهه فرهنگي با شجاعت شمشير مي زد | سخنرانی در مراسم ولادت شهید آويني

وحيد جليلي در مراسم ولادت سيد شهيدان اهل قلم، سيد مرتضي آويني كه به همت كانون فرهنگي-هنري كريم آل الله در مسجد امام حسن مجتبي برگزار شد، در تبيين شخصيت و افكار شهيد آويني و جايگاه وي در جامعه امروز اظهار داشت: همه شهداي انقلاب اسلامي حرف هاي بسياري براي گفتن دارند؛ البته اگر ما گوش بسته اي نداشته باشيم، بنابراين لازم نيست حتما يك شهيد فيلمساز بوده يا كتابي نوشته باشد.

وي در ادامه با بيان اينكه هنر آويني در اين بود كه تمام زندگي و عمرش را در راه رساندن پيام شهدا به مردم صرف كرد، بيان داشت: شهادت آويني هم در تحقق همين امر صورت گرفت؛ آويني مي گفت بسيجي هاي 16 و 17 ساله كه در جبهه مي جنگند، تقدير عالم را رقم مي زنند و اينها هستند كه جهان را تغيير خواهند داد؛ آويني تمام هنرش را در درك و فهميدن اين موارد مي دانست.

مديرمسئول نشريه «راه» در ادامه عنوان كرد: آويني يك نويسنده، متفكر و هنرمند بود كه مثل افراد ديگر چشم و گوش خود را رو به اين حقيقت نبست، آويني از جهت طريقتش موضوعيت دارد؛ يعني او روشي را پيش روي ما گذاشته تا ما به پيام شهدا برسيم و فرزندان امام و انقلاب اسلامي را درست بشناسيم.

جليلي در ادامه اظهار داشت: گاهي ما تنها راجع به آويني، مطهري يا شهداي ديگر صحبت مي كنيم يا كتاب هاي آنها را مي خوانيم يا از آثارشان استفاده مي كنيم، اما اگر تحليل كنيم كه مطهري چگونه مطهري شد يا آويني چگونه آويني شد و اگر جوانان راه آويني ها را بفهمند، آويني هاي بسياري از همين مسجدها برمي خيزد.

وي در ادامه تاكيد كرد: آويني همه آنچه را كه داشت اعم از تحصيلات در دانشكده هنرهاي زيبا، كارگرداني درجه يك يا از همه بهتر قلم زدن و ديگر مسائل را زير پا گذاشته بود؛ هنر آويني در اين بود كه گوش شنوايي براي شنيدن حرف هاي بسيجي هاي واقعي و شهداي اين ملت داشت و ما بايد اين را از آويني ياد بگيريم.

مديرمسئول نشريه «راه» همچنين بيان داشت: مهم اين است كه بدانيم نسبت ما با آويني چيست؟ آيا فقط اسمش را به عنوان يك شهيد هنرمند مي دانيم؟ ما بايد ببينيم كه آويني چه حرفي براي ما دارد و يك نسبتي با آن برقرار كنيم؛ برگزاري بزرگداشت براي شهدا بسيار خوب است، اما بايد به دنبال آن الگوگيري وجود داشته باشد.

جليلي افزود: آويني اگر به عنوان يك الگو معرفي مي شود از اين جهت است كه شهادت او هم يك نوع استشهاد بود؛ او خودش را بر روي ميدان هاي مين انداخت تا راه براي انتقال پيام شهدا به اين جامعه اي كه هر روز با تهاجم هاي جديد فرهنگي و تبليغاتي مواجه مي شود، باز شود؛ او راه را نشان داد و اين ارزش دارد كه انسان حيات و جان خود را فدا كند تا راه شهدا گم نشود؛ اين يكي از مهمترين جنبه هاي زندگي آويني بود.

وي با بيان اينكه آويني چه جايگاهي مي تواند در جامعه ما داشته باشد، ابراز داشت: قرآن در اين باره مي فرمايد كه شهدا زنده هستند و دائم در حال پيام فرستادن براي جامعه خود؛ پيام شهدا هم پيام بشارت آميزي است پيام مقابله با ترس و خشم، اين آيه صريح قرآن است كه كساني كه به شهادت مي انديشند و با شهدا ارتباط برقرار مي كنند زندگيشان از دايره اميد و كارآمدي و وحدت سرشار مي شود و آويني از كساني بود كه وقتي انسان به شخصيت، زندگي و انديشه وي نگاه مي كند اين ويژگي شهدا را در او مي يابد.

مديرمسئول نشريه «راه» در ادامه با اشاره به اينكه آويني در زمان حيات ماديش هم يك شهيد بود، افزود: همين دو ويژگي «الا خوف اليهم» و «لا هم يحزنون» واقعا در اين سردار بزرگ جبهه فرهنگي انقلاب اسلامي مشاهده مي شد.

جليلي با بيان اينكه بسياري از ريزش هايي كه پس از انقلاب در بين مسلمانان، بخصوص در عرصه هاي فرهنگي، رسانه اي و هنري اتفاق افتاد موجب شد كه بعضي از دوستان مردود شوند و مقابل هجمه فرهنگي دشمن خود را ببازند، گفت: از مهمترين ويژگي هاي آويني شجاعت در ميدان فرهنگي بود؛ چون ميدان فرهنگي بيشتر از ميدان جنگ به شجاعت نياز دارد؛ چرا كه جنگ رواني، فضاسازي هاي تبليغاتي، فرهنگي و رسانه اي، افراد و يا حتي جوامع را فرو مي ريزد، بدون اينكه حتي يك تير شليك شود.

وي همچنين عنوان كرد:‌ نمونه هاي اين امر از دوران صدر اسلام تا كنون وجود داشته است؛ آن شجاعتي كه رزمندگان ما در دوران جنگ داشتند ناشي از يقين در وجودشان بود، كساني كه وارد عرصه فرهنگي مي شوند ممكن است در مواجهه با آثار فكري، هنري، ‌رسانه اي، تبليغاتي و جنگ رواني دشمن دچار ترديد شوند كه خيلي ها هم دچار اين ترديد شدند.

مديرمسئول نشريه «راه» در ادامه افزود: آويني از جمله اين گونه افراد نبود؛ چرا كه در جبهه فرهنگي با شجاعت شمشير مي زد، در مقابل غول هاي هنر و فكر و فرهنگ روشنفكري و بالاتر از اينها يعني غرب خيلي با طمانينه برخورد مي كرد و به همين دليل ابتكار عمل داشت، زود به هيجان نمي آمد، البته بشدت غيرتمند بود، ظرف وجودي او وسيع بود كه دليل عمده آن هم معنويت عميق بود؛ معنويت آويني معنويت امام، معنويت انقلاب اسلامي و معنويتي بود كه از يك طرف ظرف ذهنيت و قدرت بصيرت او را افزايش مي داد و از طرف ديگر منجر به گسترش ظرف روحي او مي شد.

وي در ادامه بيان داشت: نماز شب هايي كه آويني مي خواند ظرف وجودي او را هم از لحاظ ذهني و هم از نظر روحي گسترش مي داد، بنابراين امواج مهاجمي را كه مي آمد، مثل دريا در خودش هضم مي كرد و بعد به اقدام متقابل مي پرداخت.

مديرمسئول نشريه «راه» با اشاره به اينكه عرصه سينما يكي از عرصه هايي است كه خيلي ها در آن كار انجام داده اند و واكنش هايي متفاوتي از جامعه مومنين نسبت به سينماي روشنفكري و سينماي مبتذل ابراز مي شود، گفت: آويني از اين جهت نيز كاملا منحصربفرد عمل مي كرد و نوع واكنش وي نسبت به ديگران كه دغدغه هاي انقلابي داشتند و شروع به پرخاش مي كردند، متفاوت بود.

وي در ادامه با بيان اينكه آويني مبناسازي مي كرد، عنوان كرد:‌‌ آويني مبناي نظري و مباني بصيرتي خود را تبيين مي كرد؛ بر اين اساس برايش خيلي مهم بود كه اگر كسي مي خواست در فضاي فرهنگي كار انجام دهد، فضا را بشناسد و آن را درك كند و بعد شروع به انجام فعاليت كند.

جليلي در پايان با تاكيد بر اينكه شجاعت آويني امروز خيلي به كار ما مي آيد، يادآور شد: اين شجاعت به دو عامل معنويت و بصيرت بر مي گردد كه مبناي اصلي شجاعت آويني بود؛ اگر ما اين ويژگي را درست در آويني درك كنيم و بشناسيم و سعي كنيم كه الگو بگيريم امروز در اين ميدان كه با آن مواجه هستيم خيلي براي ما كارساز خواهد بود.

* سخنرانی در مراسم ولادت سيد شهيدان اهل قلم، سيد مرتضي آويني، به همت کانون فرهنگی – هنری کریم آل الله، پنج­شنبه،۲۴شهریورماه بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد امام حسن مجتبی(علیه‌السلام)  خیابان خاوران تهران

تگ های مطلب :
دسته بندی : عمومی
به اشتراک بگذارید : | | |