شما اینجا هستید   |

    عمومی : جزئيات جا خالي دادن تك‌تك شبكه‌هاي سيما از پوشش جشنواره عمار| جوابیه جلیلی به تکذیبیه مدیر شبکه 4

پوشش ضعيف جشنواره فيلم عمار در صداوسيما آن‌هم در حالي‌كه اين رسانه براي موضوع‌هاي نازل شبانه‌روز به‌طور مفصل آنتن اختصاص مي‌دهد، واكنش تعدادي از فعالان فرهنگي را برانگيخت كه برخي از آن‌ها در رجانيوز نيز بازتاب داده شد. به‌عنوان نمونه، وحيد يامين‌پور با اظهار نااميدي از روند فعلي مديريت در صداوسيما، گفت تبليغ جشنواره عمار، پيش‌كش، نگران تخريب اين جشنواره هستم. همچنين وحيد جليلي كه مسئول برگزاري جشنواره عمار بود، در گفت‌وگو با خبرنگار ما بيان داشت كه مقدمات پوشش اين جشنواره در صداوسيما و مشخصاً شبكه 4 فراهم شده بود كه ناگهان اين برنامه لغو شد و گفتند كه معاون سيما مخالف پوشش جشنواره است.

اين اظهارنظر جليلي با واكنش مدير شبكه 4 سيما مواجه شد و وي با ارسال جوابيه‌اي به رجانيوز گفت “معاونت سیما و شبکه چهار در باره انعکاس نیافتن جشنواره عمار در شبکه های تلویزیونی هیچ‎گونه اظهار نظری نکرده اند.”

به‌دنبال ارسال اين جوابيه، از وحيد جليلي پيگير جزئيات اين ماجرا شديم و وي نيز در جوابيه‌اي به‌طور تفصيلي روند پيگيري‌ها و نامه‌نگاري‌ها را توضيح داد كه اين متن در ادامه آمده است:

جوابیه وحید جلیلی

اولا سلام عرض می کنم خدمت معاون محترم سیما

چون از قرار معلوم ایشان اگر چه کارتابل‌شان را هفته به هفته نمی بینند، ولی سایت های خبری و از جمله رجانیوز را به دقت دنبال می کنند، مخصوصاً وقتی اظهار نظری راجع به ایشان شده باشد.

ما هم بنابراین به جای نامه نگاری اداری از رسانه با ایشان ارتباط برقرار می کنیم.

در تکذیبیه مدیر مأمور ومعذور شبکه چهار با رعایت احتیاطات شرعی و اصل توریه آمده است:

“معاونت سیما و شبکه چهار در باره انعکاس نیافتن جشنواره عمار در شبکه های تلویزیونی هیچ‌گونه اظهار نظری نکرده اند”

البته بنده مفصلا خبر دارم که بعد از مصاحبه حقیر با سایت ها، معاونت محترم سیما که باز هم تاکید می کنم جز ادعای حزب اللهی بودن هیچ اولویتی برای قرار گرفتن در آن پست ندارد وبه همان هم ملتزم نیست چقدر فشار آورده که…

اما همین که ایشان تلویحاً بلکه تصریحاً اشاره کرده اند که نامه دبیر محترم جشنواره عمار جناب آقای نادر طالب‌زاده که قبل از شروع جشنواره به رییس شبکه 4 رسیده بوده تا پایان جشنواره با هیچ گونه اظهارنظری از سوی مدیر شبکه 4 و معاون سیما روبرو نشده! و در حقیقت مسکوت گذاشته شده است، کفایت می کند که مخاطب فهیم دریابد، مسئله از چه قرار است.

نامه یک هفته پیش روی شماست و وقت هم دارد می گذرد و شما اظهار نظری نمی کنید، آیا این به آن معناست که شما بی‎طرفید و نظری ندارید؟!

جالب است که از طرف یکی از مدیران محترم شبکه 4 به ما حتی تهیه کننده ای برای پوشش جشنواره عمار به شرط آنکه جشنواره پولش را بدهد، معرفی شد و در مورد قیمتش هم به مبلغ دقیقه ای 70 هزار تومان توافق شد و بعد همه چیز موکول شد به نظر معاون سیما و تا آخر جشنواره، مدیر شبکه جرأت نکرد بدون اخذ نظر موافق ایشان در این راه قدم از قدم بردارد و البته که به او حق می دهیم.

خاطره برخورد تلخ آقایان را با خود در آن برنامه راز کذایی به خاطر حضور یکی از دست اندرکاران جشنواره عمار در خاطر داشت و تیتراژ رفتن 7 دقیقه قبل از تمام شدن وقت برنامه چرا که صبر حضرات سر ریز شده بود و… بله ممکن است آقای معاون سیما در آن یک هفته وقت نداشته کارتابلش را ببیند و مشغول مطالعه سایت های اینترنتی یا… بوده است ولی این اطمینان را داشته که قبلا زهر چشم لازم را از مدیرانی که مصالح مدیران بالا دستی را رعایت نمی کنند، گرفته است.

خوب. شبکه 4 که بی طرف است و نظری ندارد. شبکه 1 چطور؟

با آقای فرجی مستقیما صحبت می شود. می گوید نامه بزنید. نامه می زنیم. می ماند تا پایان جشنواره. این هم نشانه بی نظری است البته.

شبکه 3. برنامه هفت بیانیه داده که ما از هیچ جشنواره ای جز فجر و کودک گزارش نرفته ایم و عمار هم که استثنا نیست. بله فقط جشنواره کن استثنا است که برنامه هفت برای دفاع از عملکردش در دفاع از اسراییل در چندین برنامه یقه درانی می کند و گریبان شمقدری را رها نمی کند که چرا به اسب جشنواره کن گفته یابو!

و فقط اسکار استثنا است که باید هر هفته برایش رپرتاژ آگهی مجانی رفت و…

و اصلا جشنواره ای که یکی از موضوعاتش فتنه 88 است و دیگری‌اش بیداری اسلامی و جنگ نرم و تاریخ انقلاب کلاس برنامه ای که ترازش را با بی‌بی‌سی و وی او ای تنظیم می کند، پایین می آورد.

شبکه خبر. تماس می گیریم. می آیند مصاحبه مفصلی ضبط می کنند. پخش نمی شود. چرا؟ “چون آقای طالب زاده کاندیدای مجلس شده اند.” چند روز بعد: نادر طالب زاده به “هفت” دعوت می شود. مگر ایشان ممنوع التصویر نبودند؟ “برای عمار چرا ولی برای شرح خدمات و زحمات آقای ضرغامی در جشنواره های 14 و 15 فجر خیر”! والبته آقای طالب زاده نمی گذارد حق عمارها را لوتی‌خور کنند و سه چهار دقیقه ای از خیمه شب بازی هفت در حمایت از حذف التزام به قانون اساسی از خانه سینما را به نفع عمار مصادره می کند.

شبکه مستند. ای آقا صد و پنجاه تا فیلم مستند در جشنواره عمار که ارزش گزارش برای این شبکه را ندارد.

شبکه العالم. از مسئولان جشنواره برای شرکت در برنامه صباح جدید دعوت می کند و دیگر خبری نمی شود.

رادیو برای خبر ساعت 14 روز اختتامیه از مسئولان جشنواره برای گفت‌وگوی زنده تلفنی وقت می گیرد. چند دقیقه قبل از اخبار: “ببخشید. مدیر کل گفته ممکن است حرف‎هایی بزنند که آقای ضرغامی خوشش نیاید. مصاحبه کنسل است”

مابقی را هم که در کلیپ های “جشنواره کوچولو” و “آب‌نبات و عمار” که این روزها مایه تفریح و لبخند تلخ بچه حزب اللهی ها در اینترنت شده است، دیده اید.

رجانیوز البته حرف‌های بنده را با تسامح نقل به مضمون کرده اما معاون سیما مطمئنا نمی تواند ادعا کند که نگاهش به حزب اللهی ها و روشنفکر ماب ها یکسان است.

مقایسه کنید افاضات ایشان در تعریض به به‌قول خودش دستگاه‎های عالی نظام برای به دست آوردن لبخند چند هنرپیشه محترم ساختمان پزشکان را با عملکرد مجموعه زیر دستش در مورد جشنواره به قول گزارش‏گر ایشان “کوچولو”ی عمار را.

در ضمن از فرصت استفاده می کنم و از مدیر مأمور و معذور شبکه چهار می پرسم نتیجه جلسه اردیبهشت ماه حقیر با ایشان چه شد؟ ما همچنان منتظر ابراز نظر ایشان راجع به پیشنهادات کاربردی که در مورد حمایت رسانه ملی از هنر انقلاب ارائه کردیم، هستیم. هشت ماه کافی نیست؟ نکند آن پیشنهادها را هم برای معاون محترم سیما فرستاده اند و کماکان منتظر جوابند؟

این دو نامه را هم ببینید:

جناب آقای فرجی

ریاست محترم شبکه یک سیما

سلام علیکم

دومین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار هم‎زمان با سالگرد حماسه نهم دی، از هفتم تا سیزدهم دیماه در سینما فلسطین تهران و 30 نقطه دیگر کشور برگزار می شود.

نقد درون گفتمانی، جنگ نرم و فتنه 88، بیداری اسلامی و تاریخ انقلاب اسلامی محورهای موضوعی این جشنواره هستند و از میان بیش از 300 اثر رسیده حدود 50 اثر اکران خواهد شد.

هیات داوران آقایان دکتر ابراهیم فیاض، ناصر هاشم زاده، ابوالقاسم طالبی، مسعود ده نمکی و نادر طالب زاده می باشند.

و داوری بخش انیمیشن را نیز آقایان حسین نیرومند، مسعود شجاعی طباطبایی و مازیاربیژنی بر عهده دارند در ضمن دبیر این دوره آقای نادر طالب زاده می باشد.

در صورت صلاحدید نسبت به پوشش این جشنواره که قرار است ان شاء الله تجدید مطلعی در سینمای انقلاب اسلامی باشد اقدام مقتضی را مبذول نمایید.

با تشکر

حسین قرایی

دبیر اجرایی جشنواره مردمی عمار

جناب آقای دکتر رستم وندی

ریاست محترم شبکه 4 سیما

سلام علیکم

دومین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار امسال از هفتم تا سیزدهم دی ماه در سینما فلسطین و 13 نقطه کشور برگزار می شود.

جشنواره در چهار محورجنگ نرم و فتنه 88، تاریخ انقلاب اسلامی، نقد درون گفتمانی و بیداری اسلامی میزبان بیش از پنجاه فیلم کوتاه و بلند داستانی و مستند خواهد بود که از بین بیش از400 اثر رسیده انتخاب شده اند.

رویش های جدید  و پرانگیزه فیلم‎سازی انقلاب اسلامی در این جشنواره حضور چشم‎گیری دارند، ضمن آنکه جمعی از پیش‎کسوتان هنر انقلاب نیز از دست اندرکاران این همایش کم نظیر فرهنگی و هنری هستند.

حضور شبکه چهارم سیما به عنوان شبکه نخبگان و فرهیختگان برای پوشش خبری و تحلیلی این جشنواره گام مهمی در کمک به تجدید مطلع سینمای انقلاب اسلامی خواهد بود

اختصاص وقت مناسب برای پوشش روزانه جشنواره مشابه کاری که برای جشنواره سینما حقیقت صورت گرفت موجب امتنان است.

آقای مسعود ملکی مشهور جهت پیگیری های بعدی معرفی می گردد.

با تشکر

نادر طالب زاده

دبیر دومین دوره جشنواره فیلم عمار

تگ های مطلب :
دسته بندی : عمومی
به اشتراک بگذارید : | | |