سکوت در ثبت فتنه از سکوت دربرابر فتنه خطرناک‌تر است|سخنرانی در میزگرد «رویش‌ها و فرصت‌های هنرانقلاب»
۳۰ خرداد, ۱۳۹۱ | دسته‌بندی شده در سخنـــــــرانی, میــزگـــــــــرد

فرا رسیدن سومین سالگرد حمله به جمهوریت نظام و ایجاد فتنه‌ای هشت مامه به بهانه انتخابات ۸۸ بهانه‌ای بود تا دفتر موسیقی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی از آخرین تولید خود با عنوان قطعه موسیقی “قلاده‌های طلا” با حضور شاعر و خواننده این قطعه موسیقی و سازنده و تهییه کننده فیلم سینمایی “قلاده‌های طلا” رونمایی کند.

عصر روز گذشته ( سه شنبه) قطعه موسیقی «قلاده‌های طلا» در تالار عمار دفتر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی رونمایی شد. در این برنامه که با حضور ابوالقاسم طالبی، کارگردان فیلم «قلاده های طلا» و خزایی، تهیه کننده این فیلم،  برگزار شده بود، حامد زمانی خواننده جوان و انقلابی به اجرای زنده قطعه ترانه «تحریم» و ترانه «قلاده‌های طلا» پرداخت تا به این ترتیب یکی از آهنگ‌های آلبوم این خواننده از سوی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی رونمایی شود. 

 

پیش از این اجرا نیز قطعه موسیقی «خیابان شهادت» به معرفی شهید فتنه «حسین غلام کبیری» که در ۲۵ خرداد ماه ۸۸ به شهادت رسیده بود، پخش شد.

 

شعر موسیقی «قلاده‌های طلا» سروده محمد مهدی سیار شاعر جوان و انقلابی است، آهنگسازی و خوانندگی آنرا حامد زمانی بر عهده داشته است و تنظیم آن کاری از امید رهبران بوده است. این قطعه به توصیف فتنه ۸۸ پرداخته است.

 

ادامه این برنامه، به برگزاری میزگرد «رویش‌ها و فرصت‌های هنر انقلاب» با حضور جلیلی، طالبی، خزاعی، زمانی و سیار اختصاص یافت که حاضران در این میزگرد سخنان قابل توجهی را پیرامون هنر انقلابی پس از فتنه مطرح کردند.

جلیلی:  سکوت در ثبت تاریخ فتنه از سکوت در برابر فتنه خطرناک‌تر است

وحید جلیلی به عنوان اولین سخنران این میزگرد، به رویش‌های نسل سوم انقلاب در حوزه شعر و موسیقی انقلاب اسلامی اشاره کرده و گفت: مهدی سیار از پرکارترین شاعران انقلاب در فتنه ۸۸ است و خار چشم جریانی شده که فکر می‌کردند با هیاهوهای خود می‌توانند هنر را برای خودشان کنند و تلاش می‌کردند که بگویند هنرهای انقلاب مربوط به گذشته است و از هنر جدید انقلاب ایران بازمانده‌ است.

وی ادامه داد:‌ حامد زمانی‌ها طلیعه جدید در خط هنر انقلاب هستند و در عرصه شعر انقلاب اسلامی پیشتاز شدند.

جلیلی ادامه داد: جریان شعر انقلاب همواره از جوشش خوبی برخوردار بوده اما در حوزه موسیقی حضور حامد زمانی و دیگران این نوید را می‌دهد که تجدید مطلعی در موسیقی انقلاب صورت گیرد.

سردبیر نشریه راه با اشاره به فتنه ۸۸ گفت: ما در فتنه با دو جریان جدی مواجه بودیم که یکی از آنها این بود که شخصیت آنها شخصیت کامل وقیح بود و بزرگ ترین دروغ‌های انقلاب ما را می‌گفت و می‌خواست در آن دوران هلوکاست دیگری را راه بیندازد و در عین حال دم از دمکراسی و حقوق بشر بزند.

وی ادامه داد: فتنه ۸۸ صرفا ساخته و پرداخته این‌ها نبود بلکه جریان فکری دیگر هم به اینها کمک می‌کرد جریانی که با سکوت خودشان تهدید افکنی کردند. این جریان اقشاری از مردم را مردد کردند اما انقلاب ما با ظرفیت‌های مردمی خودش توانست این فتنه را پشت سر بگذارد.

سردبیر نشریه راه خاطرنشان کرد: مشکل عمده‌ای که در جریان فتنه بود این توطئه بود که راجع ‌به فتنه سکوت شود و اینکه بعضی ها در رسانه ملی با چهره‌های موجه می‌گفتند دیگر اسم فتنه را نیاورید خاطره تلخی بود که آن را فراموش کردیم این سکوت ها خطر بزرگی است و بزرگ‌تر از ساکتین فتنه است در صورتی که ما باید واقعیت های فتنه را ثبت کنیم.

وی با اشاره به دانشجویان فعال در عرصه هنر گفت: مراقب باشید سکوت راجع‌به فتنه دارد از سوی برخی از افراد ترویج می‌شود و دلیل آن هم کم کاری دستگاه‌ها است.

جلیلی با انتقاد از عملکرد حوزه هنری و صدا و سیما  گفت: حوزه هنری بیاید و کارنامه خودش را در موضوع فتنه ارائه کند که چند کار برای فتنه ۸۸ با این‌همه بودجه و امکانات درست کرده است؛ صدا و سیما هم کارنامه‌اش را رو کند که برخی از بخش‌های از آن حتی یک دهم بی بی سی واکنشی از خودش در سالگرد فتنه ارائه نداد.

سردبیر نشریه راه گفت: همان گونه که دیدیم در سالگرد فتنه فقط ۴ یا ۵ بچه بسیجی برنامه‌ای را از روی وظیفه خود تولید و از صدا و سیما پخش کردند اما عمدتا بعضی از دستگاه ها کارنامه‌ای بسیاری ضعیف و نمره صفری در زمینه فتنه دارند.

وی گفت: ما موظفیم با دستور قرآن تاریخ را برای دیگران تکرار کنیم اما امروزه متأسفانه با کم‌کاری عظیمی روبه رو هستیم.

جلیلی با اشاره به تدوین کتابی ۴۰۰ صفحه‌ای در کشور امریکا در خصوص فتنه ۸۸ گفت: یک کتاب کمیک استریپ که در حدود ۴۰۰ صفحه است راجع به فتنه ۸۸ ایران نوشته شده و به ۱۴ زبان دنیا ترجمه شده است اینها در واقع دارند تاریخ سازی می‌کنند دلیلش هم این است که گاف‌هایی که در فتنه دادند بسیار بزرگ است و می‌خواهند گاف‌های خود را جمع کنند.

سردبیر نشریه راه اضافه کرد: ‌کاری که آقای موسوی و همکاران کم هوش و خائن او انجام دادند این بود که اپوزیسیون قانونمند جمهوری اسلامی ایران را نابود کردند و تمام دنیا دید که رقابت سیاسی کاملی در جمهوری اسلامی ایران است.

وی گفت: فتنه ۸۸ از ابعاد مختلف قابلیت بررسی دارد اگر ما سکوت کنیم کسان دیگر یا جریان‌های دیگر در این زمینه کارهای ضدارزشی را ارائه می‌دهند بنابراین این رسالت باید بر دوش هنرمندان سنگینی کند و در این زمینه فعالیت کنند.

جلیلی با اشاره به کارنامه ننگین سران فتنه گفت: اینها باید بدانند این لکه ننگ در کارنامه‌ آنها باقی می‌ماند و اگر ما نتوانیم کارنامه شفاف از فتنه ۸۸ ارائه دهیم در فتنه های بعدی دچار مشکل می‌شویم اینجاست که عرصه هنر باید مورد توجه قرار گیرد و در عرصه های مختلف حرکاتی را انجام دهد.

این روزنامه نگار در ادامه گفت: کارهای بسیار خوبی در زمینه موسیقی و سینما در خصوص فتنه ۸۸ رخ داده است اما برخی می‌آیند با پول دولت فیلمی می‌سازند آنهم به فتنه ۸۸ اما در حقیقت این فیلم‌ها فحاشی به بچه‌های بسیجی است.

وی با اشاره به فیلم خیابان‌های آرام ساخته کمال تبریزی گفت: این فرد با استفاده از امکانات دولتی فیلمی ساخت که ضدانقلاب، علیه نظام و فحاشی به بچه‌های بسیجی بود اما آقای طالبی توانست با ساخت قلاده‌های طلا موج جدیدی ایجاد کند که ترانه قلاده‌های طلا نیز یکی از امتدادهای آن است.

جلیلی در خصوص حضورش در صدا و سیما گفت: متأسفانه ما از طریق آقای ضرغامی ممنوع التصویر شده ایم و کسانی مثل سعید قاسمی، ‌ابراهیم فیاض نیز به دلایل ناگفته ممنوع التصویر هستند.

سردبیر نشریه راه خاطرنشان کرد: جیرانی در برنامه هفت خیلی تلاش کرد که من را به این برنامه دعوت کند اما شب قبل به من خبر دادند که شما نمی‌توانید به دلیل ممنوع التصویر بودن در این برنامه شرکت کنید.

وی گفت: خیلی‌ها دیگر هم هستند که در صدا و سیمای ما نیستند اما بخش عمده انتقادات ما به آقای ضرغامی به خاطر سابقه ایشان است که نقطه قوتشان را فراموش کرده و به روشنفکران و ضدانقلاب‌ها میدان داده و تریبون صدا و سیما را به آنها اختصاص می‌دهد و شش نفر را گذاشته اند که مبادا پای ۴ تا ۵ تا بچه حزب‌اللهی به صدا و سیما باز شود که این تناقضات به هیچ عنوان توجیه پذیر نیست.

طالبی: کسانی هستند که به اسم فیلم ۳۰۰ میلیون از بنیاد فارابی به جیب زدند

ابوالقاسم طالبی کارگردان فیلم قلاده‌های طلا نیز در این میزگرد گفت: این برای من یک رویا بود که گیتار در خدمت انقلاب اسلامی باشد و توانستیم در این راه به خوبی گام برداریم. فضای هنری در گذشته به نقطه‌ای رسیده بود تا بگویند هنرمندان را بترسانیم و هنرمند را با روح لطیفش و یک کمی سروصدا زود عقب‌نشینی می‌دادند و معتقدم هنرمند با حمایت هم زود شکفته می‌شود.

وی یادآور شد: برای فیلم قلاده‌های طلا فضایی دو قطبی با عنوان حکومتی و غیر حکومتی ترسیم کردند. فضایی درست شد تا هنرمندان بترسند. اما با ساخت فیلم قلاده‌های طلا این را به اثبات رساندیم که ما هنرمند طرفدار اسلام هستیم و دلمان می‌خواهد که هنرمند طرفدار حاکمیت اندیشه های امام (ره)باشیم تا هنرمند ملکه بریتانیا.

طالبی ادامه داد: بعضی ها برای ساخت فیلم از بنیاد فارابی یک میلیارد تومان پول گرفتند و ۳۰۰ میلیون آن را برای خودشان برداشتند و بعد یک فیلم ضعیف تحویل دادند و بعد هم می گویند ما مستقلیم و حکومتی نیستیم. در حالی که ما باید در خدمت اندیشه های امام و رهبری باشیم و سرمان را بالا بگیریم و بگوییم ما برای این اندیشه های والا فیلم می سازیم.

وی تصریح کرد: باید این فضاها و این تابوها را شکست و من از دوستان خودم آقایان مجیدی ، حاتمی کیا و ده‌نمکی می‌خواهم که بیایند و با اعلام اینکه ما فرزندان امام(ره) هستیم و برای حاکمیت اندیشه های امام (ره)فیلم می سازیم این فضا را بشکنند.

کارگردان قلاده‌های طلا یادآور شد: بمب، موشک و ترور حربه آخر بیگانگان در برابر ما است و هر کس که مؤثر است را با این سلاح ها از بین می برتند. و باید به آنها گفت به قول حضرت امام بکشید ما را ملت ما بیدارتر می شود.  ملت ما از کشته شدن بیدارتر می‌شود.

کارگردان فیلم قلاده های طلا  تصریح کرد: بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب ما از پیچ تاریخی می‌گذریم که این پیچ تاریخی در هنر هم هست که ما باید در راه شهدا و آرمان‌های انقلاب و حضرت امام باشیم و منتظریم که پرچم اسلام را در همه سرزمین‌های اسلامی برافراشته کنیم.

طالبی در خصوص موسیقی قلاده‌های طلا گفت: این موسیقی حرکت خودجوشی بوده که امیدوارم ادامه پیدا کند.

خزایی: نسل جدید نسل باسواد و متعهدی هستند که وارد عرصه هنر شده اند

در ادامه محمد خزایی، تهیه کننده فیلم قلاده‌های طلا در خصوص موسیقی قلاده‌های طلا گفت: من فکر نمی‌کردم کسانی در موسیقی پیدا شوند که سیاسی بخوانند اینکه امروز نسلی وارد عرصه فرهنگ و هنر شده و نسل متعهدی هم هست معتقدم که انقلابی در عرصه فرهنگ با حضور این نسل بوجود خواهد آمد و اینها جایگزین افرادی می‌شوند که اعتقاداتشان سست شده است.

وی با اشاره به اینکه برخی بازیگران با اندک جایزه‌ای شیفته غرب می‌شوند، گفت: زمانی گفته می‌شد افراد متعهد بی‌سواد هستند ولی امروز برخلاف آن ثابت شده است و نسل جدیدی با دانش و علم خود به هنر متعهد شده‌اند که جای بسی تشکر دارد.

محمد مهدی سیار: ساخت این موسیقی ادای دینی بود به اثر هنری خوب قلاده‌های طلا

شاعر موسیقی قلاده‌های طلا نیز در این برنامه گفت: من تشکر می‌کنم از آقای طالبی که با ساخت فیلم قلاده‌های طلا این حس را در من ایجاد کرد و اگر همت، شجاعت و پشتکار مجموعه جبهه فکری نبود این شعر به این مرحله نمی رسید.

وی افزود: ساخت این موسیقی ادای دینی بود به اثر هنری خوب قلاده‌های طلا که هوشمندی و ذکاوت کارگردان در آن آشکار است.

این شاعر افزود: لایه‌های مختلفی در فتنه ۸۸ وجود داشت که یکی از آنها لایه‌های اطلاعاتی بود و کارگردان قلاده‌های طلا با هوشمندی پنهان‌ترین لایه را که همان لایه اطلاعاتی بود محور فیلم خود قرار داد.

سیار یادآور شد: کاری که آقای طالبی انجام داد یک تنبه محسوب می‌شود که لایه پنهان ماجرا را آشکار کرد و در واقع تکلیف هنر در سپهر فرهنگی و انسانی همین تنبه است که باید به جای سرگرم شدن به مجادلات به لایه‌های پنهان موضوع مراجعه شود.

حامد زمانی: اگر دست و پایمان را نبندد می‌توانیم در این فضا ستاره‌های زیادی داشته باشیم

در ادامه حامد زمانی، خواننده موسیقی قلاده‌های طلا در خصوص این موسیقی و سروده‌های سیاسی گفت: من در کارهایم شعر محور هستم و چون علوم سیاسی می‌خوانم ترجیح می‌دهم که در این حوزه فعالیتم بیشتر باشد.

وی ادامه داد: قبلا در تدارک آلبوم عاشقانه بودم اما پس از فتنه ۸۸ احساس خطری که در سیاست رخ داد به خصوص در حوزه دیانت و مذهب، احساس کردم که باید خط‌شکنی در حوزه موسیقی رخ دهد و با ساختارشکنی کارهایی ساخته شود که در عین حال حالت مدرن داشته و با نسل جوان ارتباط برقرار کند.

زمانی ادامه داد: اینگونه خواندن و ساخت این نوع موسیقی‌ها سنت شکنی است و اگر مسئولان دست و پای ما را نبندند ما می‌توانیم در این فضا در عرصه موسیقی ستاره داشته باشیم که نیازمند فکر و شجاعت است.

این خواننده گفت: ‌با اینکه صدا و سیما خیلی من را در پخش این موسیقی‌ها اذیت کرد اما باز پیگیر ساخت این موسیقی‌ها بودم.

فرستادن یک دیدگاه