شما اینجا هستید   |

    عمومی : انقلاب اسلامی پر از سوژه‌های دراماتیک است|گزارشی از حضور در برنامه «راز» با موضوع جشنواره عمار

شب گذشته برنامه راز در شبکه چهار سیما با حضور وحید جلیلی، مسئول شورای سیاستگذاری جشنواره مردمی فیلم عمار، و چند تن از کارگردان‌های آثار برگزیده دومین جشنواره مردمی عمار به روی آنتن رفت.

نادر طالب‌زاده مجری این برنامه با اشاره به اینکه جشنواره عمار با جشنواره‌های دیگر متفاوت است، درباره علت پرداختن به این جشنواره قبل از برگزاری آن گفت: «این جشنواره تجمعی از فیلم‌سازان جوان است با فیلم‌هایی که محوریت آن انقلاب اسلامی است. اینها کسانی هستند که دغدغه انقلاب اسلامی دارند؛ انقلابی که یک حادثه بین‌المللی است و این موضوع دفاع از خاکریز انقلاب اسلامی است.»

انقلاب اسلامی پر از سوژه‌های دراماتیک است

در ادامه این برنامه، جلیلی با اشاره به این نکته که «جشنواره عمار» در اولین سالگرد 9 دی برگزار شد، گفت: «ما با اکران فیلم‌های محدودی شروع کردیم که درباره فتنه 88 ساخته شده بود. ولی جایی برای دیده‌شدن پیدا نمی‌کردند. در سال دوم با فراخوانی که انجام شد بیش از 300 اثر به دبیرخانه رسید ـ‌که این یک نقطه عطفی ایجاد کرد. بعضی از داورهایی که به گفته خودشان با اکراه آمده بودند، با دیدن فیلم‌ها سرِ شوق آمدند و گفتند فکر نمی‌کردیم چنین جریان پویایی در بدنه جامعه وجود داشته باشد؛ فیلم‌های غافلگیرکننده‌ای بود.»

جلیلی ادامه داد: «جشنواره پارسال توقعاتی ایجاد کرد که امیدواریم امسال هم گام بلندی برای بالاتر بردن طراز این جشنواره برداشته شود. یکی از ویژگی‌های این جشنواره فضاسازی برای به میدان آمدن موضوعاتی است که در 20 سال گذشته مورد غفلت قرار گرفته است. انقلاب اسلامی فضای بسیار خوبی برای کارهای هنری و دراماتیک دارد و عمار تلاش می‌کند این سوژه‌ها را نشان دهد.»

جلیلی با بیان اینکه «نیروی انسانی» یکی از ویژگی‌های دیگر جشنواره است، افزود: «وقتی فیلم‌هایی ساخته می‌شود اما در جایی دیده نمی‌شود باعث سردی و دلخوری خود فیلم‌ساز هم می‌شود. درحالی که با پخش و دیده شدن آن فیلم‌ها ضعف‌ها نمایان می‌شود و این فیلم‌ساز از سیری که برای موفقیت باید طی کند مطلع می‌شود.»

جلیلی در ادامه ضمن اشاره به «مخاطب»، که ویژگی دیگر جشنواره است، گفت: «پرفروش‌ترین فیلم‌ها شاید یک یا دو میلیون بیننده داشته باشد. در حالی که ما در سال گذشته فیلم‌ها را در جاهایی بردیم که تا حالا سابقه اکران نداشتند؛ مثل روستاها و مساجد.»

«مشتی اسماعیل» برنده جایزه جنگ نرم است

در بخش دیگری از برنامه راز «مهدی زمانپور کیاسری» کارگردان فیلم برگزیده «مشتی اسماعیل» به تشریح فیلم خود پرداخت و گفت: «این فیلم، روایت و مستندی از پیرمردی کشاورز است که در چهل سالگی چشم‌هایش را از دست می‌دهد، ولی برای کسب رزق حلال و ادامه زندگی با امید و همت فراوان تلاش می‌کند.»

زمانپور با بیان اینکه مشتی اسماعیل می‌توانست مثل خیلی‌ها بعد از دچار شدن به محدودیت در یک گوشه بنشیند، گفت: «وظیفه خود دیدم که این همه شور و شوق و امید بالا به زندگی را به تصویر بکشم.»

طالب‌زاده در تمجید از این فیلم گفت: «یکی از نقاط قوت این فیلم انتقال مفاهیم عالی با تدوین و ضبط خوب است.»

جلیلی هم با افزودن این نکته که این فیلم در جشنواره‌ عمار جایزه جنگ نرم را برد، به تشریح آن پرداخت و گفت: «خیلی‌ها می‌گفتند مشتی اسماعیل چه ارتباطی به جنگ نرم دارد، در حالی که حتی یک مرگ بر آمریکا هم در این مستند نشینیدیم. اما واقعیت این است که جنگ نرم می‌خواهد امید را از مردم بگیرد. برای همین است که دشمن با دو جریانی که با محوریت یأس ـ‌فیلم‌هایی پر از القای بن‌بست‌ـ و تخدیر ـ‌فیلم‌هایی برای الکی خوش بودن‌ـ کار می‌کنند مشکلی ندارد. اما جریان سومی که به مقابله با جنگ نرم ‌می‌پردازد جریان انقلاب اسلامی و امید است که داشته‌های جامعه دینی ایران را نمایان می‌کند؛ و این یک گام برای مقابله با جنگ نرم است.»

همه جایزه‌ها یک طرف، جایزه «عمار» یک طرف

زمانپور با بیان اینکه فیلم را برای مخاطبی می‌سازد که الگو بگیرد و زندگی‌اش عوض شود، گفت: «عمار با پخش فیلم‌ها در روستاها، دانشگاه‌ها، مساجد و حتی خارج از کشور این فرصت را برای مخاطب ایجاد کرد. به خصوص در خارج از کشور که با تبلیغات زیاد یک دید منفی علیه ما ایجاد کرده‌اند، با دیدن این فیلم‌ها می‌فهمند که نگاهشان اشتباه است. برای همین است که وقتی جایزه عمار را گرفتم گفتم: جایزه‌ همه جشنواره‌ها یک طرف و این جایزه یک طرف.»

وی در ادامه با بیان خاطره‌ای از آخرین جایزه‌ای که در جشنواره فیلم ایتالیا گرفته بود، بیان داشت: «برای آنها وجود چنین سوژه‌ای و پیدا کردن آن بسیار سؤال‌برانگیز بود، ولی بنده گفتم چنین آدم‌هایی که به زندگی امید دارند در ایران فراوان هستند. در جشنواره ابوظبی اما این فیلم را به بهانه اینکه در جای دیگری جایزه گرفته است ثبت‌نام نکردند. این درحالی است که عده‌ای فیلم‌هایی می‌سازند که پر از سیاه‌نمایی است و به راحتی همه‌جا می‌روند. البته آنها باید یک روز جوابگو باشند.» این کارگردان جوان افزود: «روح و دل پاک مشتی اسماعیل و دعای پدر و مادر و همسرم بود که در این فیلم دمیده شد.»

در ادامه جلیلی با اشاره به اینکه ما باید این داشته‌ها را با یک نگاه درست و فطری نشان دهیم، افزود: «ما امیدواریم فیلم‌سازان جوان ما در گام نخست واقعیت‌های مثبت اطراف خودشان را ببینند، تا بعد بتوانند به تصویر بکشند. مستند مشتی اسماعیل جوایز داخلی و خارجی زیادی را از آن خود کرد؛ این جوایز نشان می‌دهد که یک عطشی هم وجود دارد و این سوژه توانسته است مثل رایحه و نسیمی در هر جشنواره‌ای که در آن شرکت می‌کند بوزد.»

«عمار» از من صادق‌بودن را می‌خواهد

مریم‌السادات مؤمن‌زاده کارگردان «قصه حورا» نیز با حضور در برنامه به بیان چگونگی ساخت این فیلم پرداخت: «مشغول ساختن کاری اجتماعی درباره چهارشنبه‌سوری بودم که یکی از پزشکان پیشنهاد فیلمبرداری از بازکردن چشم حورا ـ‌اولین فرد در جهان که پیوند قرنیه روی او انجام شده است‌ـ را داد. من فقط برای ثبت این موفقیت بزرگ پزشکان ایرانی رفته بودم، ولی پس از آشنایی با خود حورا متوجه شدم خود او هم قصه‌ای دارد، که در نهایت به ساخت ‘قصه حورا’ ختم شد.»

مؤمن‌زاده در پاسخ به سؤال وحید جلیلی که «چه فضایی برای جدیت بیشتر در کار نیاز دارید؟» گفت: «امام(رحمه‌الله‌علیه) فرمود تلویزیون دانشگاه است؛ این دانشگاه باید پیام داشته باشد. نیاز مخاطب ایرانی هم امید است، اما خط قرمزهای اضافه‌ای، علاوه بر چارچوب درست برنامه‌سازی در تلویزیون، از سوی مدیران و پخش وجود دارد که مانع کار مستندساز می‌شود. در حالی که ‘عمار’ تنها چیزی که از من می‌خواهد صادق‌بودن است و مانعی برای پخش ندارد. ای کاش تلویزیون هم این‌گونه بود.»

نیاز به حمایت داریم نه اینکه پشت صف‌های رانت و باند بمانیم

در ادامه برنامه راز «هادی محمدیان» سازنده انیمیشن «پرواز تا بی‌نهایت» با اشاره به اینکه این انیمیشن، ایران سال 1404 را علی‌رغم همه تحریم‌ها به‌صورت کشوری قدرتمند در برابر دشمنان نشان می‌دهد، گفت: «ساخت انیمیشن کار پرخرجی است درحالی که ما این کار را چهار نفره و با دو دستگاه رایانه معمولی انجام دادیم. به ما بهایی نمی‌دهند؛ ما نیاز به حمایت داریم نه اینکه پشت صف‌های رانت و باند بمانیم.»

در پایان جلیلی با دعوت از مدارس برای نمایش آثار عمار، خصوصاً آثار انیمیشن این جشنواره، برای دانش‌آموزان گفت: «در جشنواره گذشته با اینکه تعداد انیمیشن‌ها کم بود، اما استقبال خیلی خوب بود. امسال هم انیمیشن‌های زیادی داریم. این نکته را هم اعلام کنم که ما دو فراخوان داده‌ایم؛ یکی برای سازندگان، و یکی هم برای هر فردی که در سراسر کشور کوچکترین امکانی برای نمایش آثار دارد. این افراد می‌توانند با مراجعه به سایت عمارفیلم به نشانی www.ammarfilm.ir برای اکران فیلم‌ها ثبت‌نام کنند.»

تگ های مطلب :
دسته بندی : عمومی
به اشتراک بگذارید : | | |