شما اینجا هستید   |

    عمومی : خانواده محترم مدریت فرهنگی! بازی تمام شد | سخنرانی در دانشگاه امام صادق(ع)

وحید جلیلی شب گذشته در سخنانی در سالن همایش‌های دانشگاه امام صادق(ع) که تا نیمه شب ادامه داشت به نقد خانواده محترم مدیریت فرهنگی کشور پرداخت.

وحید جلیلی طرح این سؤال که اصلا چرا فیلم‌هایی مثل یک خانواده محترم ساخته می‌شود را بی‌ربط دانست و گفت: بالاخره کسانی که بمب شیمیایی می‌زنند و مناطق مسکونی را بمباران می‌کنند کسانی که از جلادترین گرگ‌ها و از حمله به یک ملت مظلوم حمایت می‌کنند چه انتظاری دارید که رفتار آنها با منطق انسانی همخوانی داشته باشد.

وی افزود: این همه دروغ، تحریف و نفرت چرا آن هم نسبت به عزیزترین بندگان خدا روشن است و در طول وجود دارد و خواهد داشت.

«یک خانواده محترم» به همان دلیل ساخته شد که بدون دخترم هرگز ساخته شد و حلبچه بمباران شد

جلیلی در پاسخ به چرایی ساخت این فیلم ادامه داد: به همان دلیل که بدون دخترم هرگز ساخته شد؛ به همان دلیلی که حلبچه بمباران شد؛ به همان دلیل ملت مظلوم ایران در چند دهه گذشته مورد حمله سیاسی، تبلیغاتی، اقتصادی و سینمایی بوده است و تازه این بخشی از آن است.

مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با بیان اینکه سؤال را باید تغییر داد تصریح کرد: آن سؤال این است که در مدیریت فرهنگی چه می‌گذرد که چنین شاهکاری بیرون می‌آید.

وی افزود: جواب‌های مختلفی می‌توان و دم‌دستی‌ترین اینکه در هر سیستمی استثناها و خطاهایی ممکن است رخ دهد و گفته می‌شود چرا یک استثنا را بزرگ می‌کنید طبیعی است و برخورد هم در یک سطحی صورت می‌گیرد.

جلیلی با بیان اینکه این جواب دو نکته دارد، تصریح کرد: چون گفته‌اند فلانی سر ما کلاه گذاشت من هم جایی گفتم چگونه است که من نمی‌توانم سر اینها کلاه بگذارم. ما مدت‌ها است داریم تلاش می‌کنیم سر سیما فیلم کلاه بگذاریم و دو تا فیلم حزب‌الهی بسازیم چرا ما نمی‌توانیم کلاه بگذاریم؟!

وی با اشاره به سیستم‌های آلارم و هشدار در صدا و سیما در مورد تصمیم‌های مدیریتی و اعمال آن تا پایین‌ترین رده‌های سازمانی افزود: این مدیریت مقتدر امیدوار‌کننده است که حساسیت در زمینه مورد نظر مسئولان را دقیق و منظم نشان می‌دهد و تا دربان درش حق ندارد قدمی خلاف تدبیر مدیریت بردارد. حال در این سیستم مقتدر و مدبر چطور این گاف و استثنا هست؟!

جلیلی با اشاره به نکته دوم و با طرح این سؤال که آیا یک خانواده محترم واقعا استثنا است گفت: ایا تهیه‌کننده و کارگردان این اثر ناشناس هستند سابقه و اثر و حرفی ندارند.

کسانی که «تهران انار ندارد» را ببینند از «یک خانواده محترم» تعجب نمی‌کنند

وی با اشاره به مطلبی در شماره یک نشریه راه در اسفند ۸۶ و قرائت بخش‌هایی از آن افزود: کارگردان فیلم یک خانواده محترم معاون بین‌الملل مرکز گسترش سینمایی مستند و تجربی بوده و در آن دوران فیلم تهران انار ندارد را ساخته و کافی است آن فیلم را ببینید و از یک خانواده محترم تعجب نکنید.

جلیلی ادامه داد: آن زمان صفار هرندی وزیر ارشاد بود و او در چهار سال مدیریتش علی‌رغم اعتراض‌ها علیه مدیریت آفریده و بخشی با حمایت از جعفری جلوه گفت چون او از آنها حمایت می‌کند آنها بر سر جای خود هستند.

رئیس دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی تأکید کرد: اینها را می‌گوییم چون دوستان در نقد فرهنگی دچار بازی سیاسی می‌شوند یک جناح جناح دیگر را می‌خواهد بزند عده ای غیرتی می‌شود و بعدها می‌فهمد چه شده است.

وحید جلیلی در ادامه سخنان خود با اشاره به برخی تناقضات حرف‌ها و عمل تهیه‌کننده فیلم یک خانواده محترم و سخنان او درباره اینکه فیلم به حماسه خرمشهر می‌پردازد و سخنان نقض‌کننده بابک حمیدیان گفت: فیلم پس از این به جشنواره کن می‌رود و می‌دانید که مثل اردوی راهیان نور آقایان به جشنواره کن می‌روند تا انقلاب را صادر کنند!

یکی از مدیران پس از جشنواره به من زنگ زد و گفت: فلان خانم هنرپیشه که در سفرهای خارجی حجاب هم ندارد و نگاه ارزشی ندارد، به فیلم انتقاد شدیدی داشت.

حوزه هنری با اینکه «یک خانواده محترم» را در کن دید به آفریده پروژه جدید داد!

وی افزود: یکی از مدیرانی که به کن رفتند سهیل جهان‌بیگلری است وی در ۱۵ مهر ۹۱ باخبرگزاری مهر مصاحبه کرده و می‌گوید فیلم ۲۳ نفر به کارگردانی جعفری و تهیه‌کنندگی آفریده با سرمایه‌گذاری سوره ساخته می‌شود و سوره سینما ۳۰ بهمن ۹۰ با آفریده مصاحبه کرده و گفته موضوع این فیلم فداکاری و رشادت‌های نوجوانان در دفاع مقدس است و انگار این آقا اهتمام زیادی به نقش نوجوانان در دفاع مقدس دارد و گویا یک خانواده محترم کافی نبوده است؛ بعد برادر عزیزمان می‌گوید اجازه اکران فلان فیلم را نمی‌دهیم، تولید نکنید اکران پیش‌کش.

جلیلی ادامه داد: کارگردان ۲۳ نفر یکی از عوامل خانواده محترم و فیلمبرداری این فیلم است و بله حوزه هنری باید از عناصر پرشور حزب‌الهی حمایت کند! و البته پس از این سروصداها تهیه‌کننده را کنار گذاشتند اما درباره کارگردان بر تصمیم خود باقی هستند.

وی با اشاره به مصاحبه دیگری از محمد آفریده در حاشیه جشنواره رویش با روابط‌عمومی این جشنواره گفت: آفریده گفته است که این تجربه‌های تازه جزء اعتماد و تولید به نتیجه نمی‌رسد؛ بله اعتماد کنید و تولید کنید. یک خانواده محترم تولید کنید.

آفریده دارد ۵۰ فیلم کوتاه در شهرداری می‌سازد و این به معنای کشف ۵۰ استعداد دیگر است

جلیلی در ادامه به خبر دیگر اشاره کرد و افزود: تهیه‌کنندگی محمد آفریده ۵۰ فیلم کوتاه در موسسه تصویر شهر در حال تولید و این خبر ۱۰ اسفند ۹۰ منتشر شده و این به معنای کشف ۵۰ استعداد دیگر است.

وی با اشاره به حضور محمد آفریده در صدا و سیما، سیما فیلم، ارشاد صفار‌هرندی، حوزه هنری و شهرداری تصریح کرد: ببینید همه در عنایت از یک نفر دارند رقابت می‌کنند و اینها افتخارشان است و شفاف بر روی سایت‌ها موجود است و آنگاه دوستان می‌گویند این استثنا بوده است.

فیلم‌های ضد نظام در مدیریت آقای خاموشی در سازمان تبلیغات که توقیف شده است

وحید جلیلی در بخش دیگری از سخنان خود به سابقه فیلم‌های ضد نظام تولید شده توسط خانواده محترم مدیریت فرهنگی اشاره کرد و گفت: در مدیریت آقای خاموشی در سازمان تبلیغات فیلم‌هایی ساخته شد که توقیف شده است که یکی از آنها فیلم «زمان می‌ایستد» است که در مدیریت قبلی حوزه کلید خورد.

وی افزود: داستان این فیلم دختری است که در ارتباط با پسری باردار می‌شود و قرار می‌گذارند که فرار کنند اما در مرز ترکیه پسر بی‌وفایی می‌کند و ماجرای این فیلم فرار دختر از دست ماموران جمهوری اسلامی و کارگردان این فیلم علیرضا امینی بود و این فیلم سفارش حوزه هنری است نه حمایت حوزه هنری.

کسی که به دعوت حوزه هنری فیلم «زمستان است» ساخت امروز بازیگر آرگوست

جلیلی فیلم «زمستان است» را فیلم دیگری معرفی کرد که در حوزه هنری ساخته شده است و گفت: این فیلم براساس داستان محمود دولت‌آبادی ساخته شده است و حوزه هنری به جای این همه داستان‌نویس انقلابی سراغ او رفته است و کارگردان این فیلم سیاه و تلخ رفیع‌پیتز با مادری ایرانی و پدری فرانسوی است که امروز در فرانسه زندگی می‌کند و حوزه هنری از او دعوت کرد که فیلم را بسازد و همان آدمی که این فیلم را ساخت تحریریه سوره را اخراج کرد و باید بدانید که رفیع‌پیتز بازیگر فیلم آرگو است و امروز هر بدوبیراهی به جمهوری اسلامی می‌‌گوید.

وی با اشاره به واکنشها به فیلم افزود: آقای طالب‌زاده پس از دیدن فیلم پرسیدند سازندگان به کجا فرار کردن و من گفتم به جمهوری اسلامی فرار کرده‌اند و بله مدیران جمهوری اسلامی رابطه با این افراد را ادامه می‌دهند و حتی فرش قرمز پهن می‌کنند.

جلیلی مستند ۴۴۴ روز را فیلم دیگری در این زمینه دانست و گفت: این فیلم در تقبیح عملیات وحشیانه تسخیر سفارت آمریکاست که در دوران آفریده ساخته شد و ۲ گروگانگیز از ایران و دو گروگان را از آمریکا نشان می دهد که سازندگان فیلم به آمریکا رفتند و در فیلم آمریکایی‌ها مهربان و دوست‌داشتنی هستند.

وی افزود: این فیلم در سینما حقیقت که نمایش داده شد مشاجره‌ای شد و بعد آنها مصاحبه کردند که ما هستیم و خواهیم بود؛ خفقان در جمهوری اسلامی ایجاد شده و اینها اپوزسیون هستند و البته همه جا در صدر هستند و قدر می‌بینند و ما دیکتاتوریم.

یک خانواده محترم واقعیت کاسبی مدیران فرهنگی به نام ارزش‌ها را نشان می‌دهد

جلیی با بیان اینکه یک خانواده محترم یک واقعیت را به تصویر می‌کشد تأکید کرد: این واقعیت مدیران فرهنگی و سازندگان این فیلم است که به اسم ارزش‌ها بیت‌المال را می‌خورند و این درست است و شما همان‌ها هستید. مدیران سینمایی صفار‌هرندی با ارزش‌ها کاسبی می‌کنید و ملتتان را می‌فروشید و شهرت می‌خرید و اینها شارلاتان‌های فیلم یک خانواده محترم هستند.

وی با بیان اینکه آزادی برای همه هست جزء حزب‌الهی‌ها افزود: آزادی یعنی حمایت مادی و معنوی حتی پس از گاف‌هایی به این بزرگی و اگر چهار سایت ارزشی حساسیت به خرج نمی‌دهند کسی چیزی نمی‌گفت.

جلیلی با بیان اینکه سازندگان این فیلم به گفته خودشان به صورت هدفمند با مراکز جهانی کار کرده‌اند، چرا که با پلان پلان فیلم حرف داشتند و از فرانسوی‌ها حرف گرفتند، تصریح کرد: ما فرانسوی‌ها را در جنگ با میراژ و سوپر اتاندار می‌شناسیم و البته این را باید پاک کرد و فرانسه کن را معرفی کرد! وسیما فیلم با برادران فرانسوی‌ما به راهیان نور می‌روند.

یک خانواده محترم نقطه عطفی در مدیریت فرهنگی است/ این نقطه عطف بزرگترین تهدید و بزرگترین فرصت است

وی افزود: در سال ۱۹۵۷ کوبریک از مشهورترین فیلمسازان جهان فیلم راه‌های افتخار را می‌سازد که ارزش‌های فرانسه را زیر سؤال می‌برد و ۱۸ سال این فیلم توقیف می‌شود و حال فرانسه دفاع مقدس ما را می‌خواهد با بخشی به لجن می‌کشد و آنگاه به ما می‌گویند چرا منطق ندارید.

جلیلی فیلم یک خانواده محترم را نقطه عطف دانست و گفت: این می‌تواند به بزرگترین تهدید و بزرگترین فرصت تبدیل شود و اینها به دنبال اولی هستند که بگویند یک خانواده محترم را ساختیم و هیچ غلطی نکرده‌اند و این را صد برابر می‌کنیم ۵۰ فیلم و سریال می‌گیریم و اگر نبود چهار رسانه ارزشی این اتفاق می‌افتاد که البته خطر همچنان برطرف نشده و اگر این گردنه را رد کنند گازشان را می‌گیرند.

وی افزود: البته این یک فرصت است نه برای اینکه یک مدیر برود بلکه چشممان را باز کنیم و خانواده محترم مدیریت فرهنگی را بشناسیم.

آفریده از راست راست تا چپ چپ مورد حمایت است / که تقسیم بندی اصولگرا و اصلاح‌طلب و… جواب نمی‌دهد

جلیلی با بیان اینکه آفریده وجه مشترک چپ و راست است ادامه داد: باید الگوی جدیدی از نقد فرهنگی بیابیم و باید در پارادایم جدید هنری رسانه‌ای بررسی کرد و بدانیم که تقسیم بندی اصولگرا و اصلاح‌طلب و… جواب نمی‌دهد چون آقای تهیه‌کننده از سوی راست راست تا چپ چپ مورد حمایت است.

رئیس دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با اشاره به فیلم زادبوم (۱۳۸۷) گفت: این فیلم که الان توقیف است پرخرج‌ترین این فیلم بود که با حمایت خاموشی ساخته شد که در تحریر سلطنت و تقبیح انقلاب در ۳۰ سالگی انقلاب تولید شد.

وی افزود: آقای خاموشی بیاید پاسخ بدهد آیا این استثناء است؟ آیا اگر از جیب شخصی‌تان چنین اتفاقی می‌افتاد؟

مدیریت فرهنگی امروز چون پادشاه لختی است/اگر کسی فریاد بزند پادشاه لخت است دیکتاتور می‌شود

جلیلی با بیان اینکه مدیریت فرهنگی ما را به یاد داستان هانس کریستن آندرسون می‌اندازد گفت: این قضیه پادشاه لخت است و چنان وضعیتی ساخته‌اند که باید بگوییم عجب لباس زربفتی است و کسی که این را نگوید دیکتاتور است و فرهنگ و هنر را نمی‌فهمد.

وی افزود: حال باید زیر میز زد بازی خانواده محترم مدیریت فرهنگی تمام شد؛ آیا این مردم ۲۰۰ هزار شهید دادند تا دستاورد این چنین باشد؟

آنهایی که ته دره مدیریتی ای هستند که بر قله‌اش آفریده‌ها نشسته‌اند را دریابیم

جلیلی در ادامه با بیان اینکه باید نقد خودمان جامع کنیم تاکید کرد: باید مثلث نقد داشته باشیم باید کارهای خوب را ببینیم و در حمایت از آنها فعال باشیم و آنهایی که ته دره مدیریتی‌ئی هستند که بر قله‌اش آفریده‌ها نشسته‌اند را دریابیم.

وی با بیان اینکه امسال ۹۰۰ اثر در جشنواره عمار شرکت کرده است افزود: این جشنواره با اینکه چارچوبش معلوم است در همه عرصه‌ها فیلم داشته‌ است لذا باید کارهای خوب را دید و ضریب داد.

جلیلی بخش دیگری از مثلث نقد را درباره کارهایی که نمی‌شود دانست و گفت: این سؤال مهمی است که چرا در ۲۰ سال گذشته حتی یک فیلم درباره انقلاب اسلامی نداریم که در تونس و مصر نشان دهیم آن هم در سینمای صد در صد دولتی.

وی بخش دیگری از نقد را خطاها دانست و گفت: البته دیگر نمی‌توان گفت که انشاء‌الله گربه است. این گرگ است و از صدام گرگ‌تر است و امروز همه چیز را رها کرده‌اند.

وی افزود: امروز یک جریان تفریطی در مدیریت فرهنگی وجود دارد که آرمان‌خواه‌ها باید این تفریط را به سؤال بکشند ولو اینکه به افراط محکوم شود.

تگ های مطلب :
دسته بندی : عمومی
به اشتراک بگذارید : | | |