شما اینجا هستید   |

    عمومی : عمار تلاش می‌کند سینمای ایران را به استانداردهای جهانی نزدیک کند | اولین نشست خبری چهارمین جشنواره مردمی فیلم عمار
 پیش از ظهر امروز اولین نشست خبری چهارمین جشنواره مردمی فیلم عمار با حضور نادر طالب‌زاده، دبیر جشنواره؛ وحید جلیلی و حامد بامروت‌نژاد در تالار عمار جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد.
jalili-ammar4920905
در ابتدای این برنامه نادر طالب‌زاده در رابطه با ویژگی‌های جشنواره عمار گفت: جشنواره از چند جهت متفاوت است؛ مهمترین جنبه تفاوت این جشنواره نحوه پخش و اکران آن می باشد؛ جشنواره عمار در گفتمان انقلاب اسلامی است و در جهت جذب استعدادهای مردمی تلاش می‌کند.
دبیر جشنواره عمار افزود: امسال آثار خوبی به دست‌مان رسیده؛ آثار داستانی که از کیفیت خوبی برخوردار هستند، امسال از نظر حرفه‌ای و ساخت با سه دوره قبل بسیار متفاوت است.
وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: افراد بسیاری در کشورهای مختلف جهان از حقیقت دفاع می‌کنند تا حدی که از کار بیکار می‌شوند؛ این افراد یا باید اسم‌شان را در اثر نگذارند یا به کشور دیگری پناهنده شوند.
طالب زاده ادامه داد: ما تعجب کردیم که در اندک زمانی آثار بسیاری ارسال شد؛ این امر نشان می‌دهد ظرفیت‌های بسیاری وجود دارد.
دبیر جشنواره عمار تصریح کرد: همین موضوع تحریم‌ها توسط رسانه‌ها پیگیری شد؛ آنها سال‌ها تلاش کردند و یک جنگ تمام عیار رسانه‌ای انجام شد تا تحریم کامل علیه ایران اعمال شود، اما این فضای رسانه‌ای توسط همین افراد مستقل در کشورهای مختلف جهان شکسته خواهد شد، امیدوارم سال‌های بعد جشنواره عمار به مرکزی برای فیلم‌های مستقل جهان تبدیل شود.
در ادامه وحید جلیلی در خصوص ویژگی‌های منحصر به فرد جشنواره عمار به سخنرانی پرداخت و گفت: آنچه در سینمای ایران بیشتر مورد توجه قرار گرفته یا معطوف به موضوع فیلم بود یا معطوف به فرم؛ به نظر می‌رسد یک ضلع مهم را فراموش کرده‌ایم، آن ضلع نیز سازمان‌دهی است؛ سینما مفهومی فراتر از فرم و محتواست یکی از اهداف جشنوار عمار متوجه کردن سینمای ایران به سازمان‌دهی ساختار سینما می باشد.
 
مسئول نشریه «راه» ادامه داد: دوستان ما در جشنواره عمار تلاش می‌کنند در تمام اقالیم کشور و در تمام سطوح و در تمامی مکان‌ها فیلم‌ها را ببرند و بازخورد مردم را ارزیابی کنند؛ مخاطب عموم فیلم‌های ما در ایران کمتر از 200 هزار نفر است، یعنی اگر فیلمی 200 هزار نفر مخاطب داشته باشد، یکی از پرفروش‌ترین فیلم های اخیر سینمایی است، آن هم در کشوری که 70 میلیون جمعیت دارد، اما کسی به این فکر نمی‌کند چگونه می تواند حصارها را کنار بزند و سینما را به عنوان یک رسانه ملی معرفی کند؛ جشنواره عمار تلاش می‌کند با سازمان دهی جدید شیوه جدید از اکران فیلم را به سینمای ایران معرفی کند.
 
وی در توضیح نکته دوم جشنواره عمار گفت: نکته دوم این جشنواره ماهیت استراتژیک سینماست؛ با توجه به اتفاقاتی که در سینمای جهان، بخصوص در دو یا سه سال اخیر افتاده که محور اصلی آنها نیز ایران است، به جرات می‌توان مطرح کرد آنهایی که مدعی هنر برای هنر بودند، با سوالات جدی مواجه شده‌اند.
 
جلیلی در توضیح این مطلب ادامه داد:‌ در جشنواره اسکار به فیلمی متوسط مثل آرگو تنها به دلایل سیاسی جایزه می‌دهند؛ وقتی آنها رودربایستی را کنار می‌گذارند ادبیات غیرسیاسی سینمای ایران بشدت خنده‌دار است.
 
مسئول نشریه «راه» افزود: عمار در این شرایط تلاش می‌کند که سینمای ایران را که از استانداردهای جهانی سینما دور شده، به آن نزدیک کند؛ البته هنوز خیلی راه داریم تا به استانداردهای استراتژیک و ایدئولوژیک اسکار برسیم؛ سینمای پیش روی جهان امروز کاملاً ایدئولوژیک کار می‌کند، بنابراین ما با توجه به استانداردهای جذابیت و فرم باید به استانداردهای ایدئولوژیک نیز نزدیک شویم.
در ادامه جلسه بامروت‌نژاد آمارهایی در خصوص چهارمین جشنواره مردمی فیلم عمار ارائه کرد و گفت: فراخوان این جشنواره از 7 مهر اعلام شد و مدت آن تا پایان آبان ماه بود، اما به دلیل استقبال، مدت آن را تا 15 آذر تمدید کردیم و امسال در سه بخش مسابقه داریم.
دبیر اجرایی جشنواره عمار در توضیح بخش‌های مختلف جشنواره عمار گفت: بخش اول، بخش مسابقه فیلم است؛ مستند، فیلم کوتاه و بلند، پویانمایی، نقد سینمایی، فیلمنامه و … از بخش‌های این جشنواره هستند و در این بخش 1120 اثر به دست ما رسیده است؛ بخش دوم که امسال راه‌اندازی شده، اقلام تبلیغی مانند تیزر و پوستر است که در این بخش هم 100 اثر به دست ما رسیده است؛ بخش سوم نیز که باز امسال ایجاد شده، اولین فیلم‌هاست که در این بخش افرادی که برای اولین بار می‌خواهند فیلم یا مستند بسازند، می‌توانند از موضوعات اطراف خود مانند مسجد و محله اطراف، فیلم و مستند تهیه کنند؛ در این بخش نیز 95 اثر به دست ما رسیده است؛ مجموعاً در بخش داخلی 1315 اثر به جشنواره عمار ارسال شد، در بخش بین‌الملل نیز که از اول آبان فراخوان آن آغاز شد تا به حال 600 اثر با پراکندگی 60 کشور به جشنواره رسیده؛ یعنی در مجموع 1915 اثر در جشنواره امسال شرکت خواهند کرد.
سپس طالب‌زاده در پاسخ به سوالی خبرنگاری گفت: شاخص‌ترین فیلم بخش بین‌الملل که امسال به دست ما رسیده مستند KS بود که چند ماه قبل مراسم، افشاگری آن انجام شد؛ کارگردان این مستند، مستند دیگری را نیز ساخته که الان نمی‌توانم بگویم؛ این بخش فیلم‌های افشاگرانه بسیاری در خود دارد که باید مورد استفاده قرار گیرد.
جلیلی هم در خصوص مبلغ هزینه شده در این جشنواره توضیحاتی ارائه کرد.
 
وی گفت: در سال 89 این جشنواره آغاز به کار کرد؛ سال اول بسیار محدود برگزار شد و عمده کسانی که برای اکران فیلم‌ها کمک کردند فی سبیل الله اکران‌ها را در دست گرفتند؛ در سال‌های بعد این جشنواره گسترده‌تر شد، به طوری که عمده هزینه‌های یک جشنواره هزینه اکران، جوایز و دست‌اندرکاران و داوران جشنواره است.
 
مسئول نشریه «راه»  ادامه داد: جشنواره عمار تمام تلاشش را کرد تا هزینه‌ها کاهش یابد؛ از سال دوم، جشنواره عمار مانند تمام دیگر جشنواره‌های کشور ثبت رسمی شد و مانند دیگر جشنواره‌ها از وزارت ارشاد درخواست کمک کرد؛ سال اول 50 میلیون و سال دوم 70 میلیون کمک از ارشاد دریافت کردیم، سال قبل که در 900 نقطه اکران فیلم داشتیم مجموعه کمک ارشاد 70 میلیون تومان بود، در حالی که به جشنواره‌ای مثل جشنواره پروین اعتصامی 250 میلیون کمک شد.
 
جلیلی ادامه داد:‌ تلاش ما این است که اولاً هزینه‌ها را پایین بیاوریم و دوماً از ظرفیت‌ها مردمی استفاده کنیم؛ ما برآوردی از قیمت اکران فیلم در شهرستان‌ها نداریم؛ زیرا آنها فاکتوری نمی‌فرستند که ما به آنها پول بدهیم، ما در هر صورت با اتکای به پتانسیل مردمی جشنواره عمار را برگزار می‌کنیم.
 
وی در توضیح این مطلب ادامه داد:‌ داوران نیز با ما همکاری کامل دارند، حتی یک سال بخشی از جوایز را یکی از داوران تقبل کرد؛ تلاش می کنیم جذابیت جشنواره عمار را از جذابیت مالی کاهش دهیم؛ ما سال اول یک سکه بهار آزادی جایزه دادیم، سال دوم نیز جایزه را دو برابر کردیم؛ یعنی همان یک سکه را دادیم، ولی پول هر سکه دو برابر شده بود؛ سال سوم نیز به همین گونه بود.
بامروت‌نژاد، دبیر اجرایی جشنواره عمار در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص زمان و مکان جشنواره گفت: جشنواره عمار 13 تا 21 دی ماه در سینما فلسطین برگزار می‌شود؛ همزمان با فراخوان جشنواره عمار، فراخوان اکران مردمی فیلم‌ها را نیز اعلام کردیم تا اگر افرادی در شهرستان‌ها توان اکران فیلم‌ها را دارند همزمان با جشنواره فیلم‌ها را اکران کنند؛ اگر کسی تقاضای اکران فیلم را دارد می تواند به سایت ما مراجعه، و فرم آن را تکمیل کند.
طالب‌زاده در پاسخ به سوالی گفت: فیلم‌های افق نو را امسال اکران، و از کارگردانان آنها نیز استفاده می‌کنیم؛ گروه جشنواره افق نو در بخش بین‌الملل جشنواره عمار حضور خواهد داشت.
جلیلی در رابطه با دیدار سال گذشته جشنواره عمار با مقام معظم رهبری گفت: دو و سه دوره‌ای که از جشنواره عمار برگزار شد، از نظر مقام معظم رهبری گذشت، سال قبل به درخواست فیلمسازان و دست‌اندرکاران جشنواره عمار، نشستی با ایشان در اسفند ماه برگزار شد، این جلسه بسیار شیرین بود، آن جنبه از توصیه‌های ایشان که فردی بود را فیلمسازان در فیلم‌های خود لحاظ کرده‌اند، جنبه عمومی توصیه ایشان نیز که قابلیت عملی شدن داشت را در بخش‌ها مختلف جشنواره اعمال کرده‌ایم که در نشست خبری بعدی جزئیات آن را اعلام خواهیم کرد.
طالب‌زاده نیز در توضیح جلسه سال گذشته مقام معظم رهبری گفت: سه نکته در این دیدار برای من جلب توجه کرد؛ اول آن که پس از صحبت‌هایی که قرار بود انجام شود مقام معظم رهبری گفتند بقیه هم حرف بزنند، همین باز شدن فضا برای فیلمسازان برای من جالب بود؛ در این جلسه یکی از کارگردان‌ها در خصوص معماری نامناسب کشور مطالبی مطرح کرد، مقام معظم رهبری در توضیح این مطلب گفتند معماری 40 سال اخیر معماری مضطرب و وحشی است.
وی در توضیح نکته دوم گفت: فردی در خصوص چشم‌انداز 20 ساله رسانه سوال کرد و گفت چرا این چشم‌انداز وجود ندارد، رهبری به مسئول ترسیم این چشم‌انداز گفتند چه قدر گفتم این چشم‌انداز را ترسیم کنید، نکته سوم این بود که یکی از کارگردانان از مقام معظم رهبری پرسید اگر بخواهیم وارد فیلم داستانی شویم چه کنیم پای‌مان نلغزد، ایشان گفتند با زره تقوا و عبادت وارد این عرصه شوید.
جلیلی در پایان گفت: یکی از ویژگی‌های جشنواره امسال این است که در دو بخش اتفاقات خوبی افتاده است، قبلاً جشنواره عمار به مستند شناخته می‌شد، اما در بخش انیمیشن پیشرفت‌های خیلی خوبی داشته‌ایم، سال قبل کارهای خوبی در انیمیشن ساخته شده بود، امسال رشد بسیار خوبی در این زمینه داشته‌ایم؛ این امر نشان می‌دهد جهش جدی در این زمینه خواهیم داشت، در بخش داستانی هم پیشرفت بسیار خوبی داشته‌ایم؛ امسال 209 اثر ثبت شده‌ که امیدوارم جشنواره عمار در سال‌های آینده شاهد فیلم‌های داستانی خوبی باشد.
لازم به ذکر است، جشنواره عمار 13 تا 21 دی ماه سال جاری با مرکزیت سینمای فلسطین برگزار خواهد شد.
تگ های مطلب :
دسته بندی : عمومی
به اشتراک بگذارید : | | |