شما اینجا هستید   |

    عمومی : سينماي كنوني ايران قرار بود انقلابي باشد | سخنان در نشست نقد و بررسي چشم‌انداز جشنواره فيلم فجر

مي‌خواهم بدون پرده و واضح صحبت كنم به همين دليل مي‌گويم در برخي دوران‌ها، رانت‌هاي بسياري به جريان روشنفكري داده شد و سينماي كنوني، سينماي 100 درصد دولتي اما ضد انقلاب است. سينمايي كه همه چيز خود را از دولت گرفته اما يك ضد انقلاب به تمام عيار است.

مصداق صحبت‌هايم فيلمي با نام «زادبوم» است كه حوزه هنري تمام بهاي اين فيلم را پرداخت كرد، ولي اين فيلم به شكل گل‌درشتي بسيجيان را مسخره مي‌كند كه اين افراد در اين فيلم فرياد مي‌زنند «حقيقت برو گم شو!» و اين به اين معنا است كه حوزه هنري پولي را خرج كرده است تا بسيجيان را مسخره كند.
فيلم بعدي قابل ذكر «تنها دو بار زندگي مي‌كنيم» است كه در اين فيلم، فردي كه سال‌ها قبل عضو گروهك‌ها بوده است بعد از سال‌ها تصميم مي‌گيرد تا افرادي را كه مسبب اخراج او در زمان دانشجويي‌اش و به دليل گروهكي بودنش بوده‌اند؛ بكشد، ولي وقتي تصميم مي‌گيرد تا يك فرد مذهبي مؤثر در آن جريا را بكشد از اين تصميم منصراف شده و او را رها مي‌كند، ولي اين فرد مذهبي خود اسلحه را برداشته به طرف مغزش گرفته و خودش را مي‌كشد.
تمام اين فيلم‌ها را حوزه هنري ساخته است و پول‌ها خرج آن كرده است. حوزه هنري‌اي كه قرار بود پاي اصول اين انقلاب بايستد!
به اعتقاد من، سينما بايد دولتي باشد زيرا ما انقلابي داشته‌ايم كه دولت نماينده اين انقلاب و مردم است ولي آيا همين دولت‌ها با آثار سينمايي خود وفادار به انقلاب بوده‌اند؟!
انتظار مي‌رود از دولت پرافتخار كنوني كه به انرژي هسته‌اي نيز دست يافته است، يك فيلم سينمايي از «شهيد رجايي» كه مصداق مردمي بودن است، بسازد. به اعتقاد من سينما بايد دولتي باشد اما با آرمان‌هاي انقلابي. اگر سينما مردمي شود روشنفكري حذف خواهد شد.
سينماي ما جغرافياي سينمايي ندارد و از 100 فيلم خود 90 تاي آن از منطقه تجريش تا ونك است و من بر اين اعتقاد هستم كه ما به جاي سينماي ايران، يك كلاژ تصويري داريم كه اسمش را سينما گذاشته‌ايم در حالي كه اين كلاژ، هيچ تاريخ و فرهنگي در خود نديده است.
در كشور ما 6 هزار و 200 شهيد ترور وجود دارد، از رئيس جمهور گرفته تا غيره، ولي آيا يك فيلم سينمايي از اين افراد وجود دارد؟! حال بياييم كلاه خود را قاضي كنيم، اگر قرار بود هاليوود از اين افراد فيلم بسازد، تا به حال چند فيلم ساخته بود؟

 

* سخنان در دومين نشست نقد و بررسي چشم‌انداز بيست‌و‌نهمين دوره جشنواره فيلم فجر با حضور «مهدي كلهر» مشاور فرهنگي پيشين رئيس‌جمهوري، «مسعود فراستي» منتقد سينما، «وحيد جليلي» روزنامه‌نگار و «محمد‌تقي فهيم» مجري‌ـ‌كارشناس، فرهنگسراي رسانه، 89/11/11

تگ های مطلب :
دسته بندی : عمومی
به اشتراک بگذارید : | | |